امتناع «جانسون» از استعفا به بهانه بحران اوکراین

هنوز نتایج تحقیقات پلیس به پایان نرسیده است، اما به نظر می‌رسد جایگاه جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلیس بیش از پیش متزلزل شده است و اگر پلیس لندن نشانه‌هایی از تخلف آشکار او اعلام کند، استعفای او حتمی است.

کد خبر: ۱۲۲۶۰۴
۰۸:۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

دیدارنیوز: یکی از وزیران امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا باید به دلیل نقض محدودیت‌های قانونی مرتبط با شیوع کووید ۱۹ و قرنطینه سراسری استعفا دهد، گفت: بریتانیا در حال حاضر به دلیل شدت بحران اوکراین به خلأ در مرکزیت دولت نیاز ندارد.

جانسون درخواستی از پلیس لندن در قالب بخشی از تحقیقات در مورد مهمانی‌ها در داونینگ استریت در طول قرنطینه ناشی از کووید دریافت کرده است و بار‌ها از او پرسیده شده که آیا استعفا می‌دهد یا خیر. اما جیمز کلورلی، وزیر اروپا کابینه جانسون با اشاره به بهبود وضعیت شیوع کووید و بحران اوکراین به اسکای‌نیوز گفته: «فکر نمی‌کنم آنچه کشور در حال حاضر به آن نیاز دارد خلأ در مرکز دولت باشد.»

بوریس جانسون نیز بار‌ها از پاسخ گفتن به این سوال که آیا در صورت مجرم شناخته شدن توسط پلیس به دلیل نقض قوانین کووید در یکسری از مهمانی‌های ادعایی داونینگ استریت، استعفا می‌دهد یا خیر، امتناع کرده است. پس از اینکه جانسون پرسشنامه را به پلیس لندن بازگرداند، انتظار می‌رفت که او در برخی جلسات که در آن‌ها درباره این موضوع تحقیق می‌شود شرکت کند، اما جانسون ازپاسخ دادن به یکسری سوالات در این مورد طفره رفته است.

جانسون در برنامه صبح یکشنبه بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که اگر اسکاتلندیارد اخطاریه جریمه ثابتی به ارزش حداقل ۱۰۰ پوند برای او صادر کند، آیا استعفا می‌دهد یا خیر، گفت: «وقتی تحقیقات پلیس لندن به پایان برسد، آن وقت می‌تواند در این خصوص بهتر صحبت کند.» جانسون، اما اصرار داشت که هر پاسخی به این سوال در شرایط کنونی این‌گونه تعبیر خواهد شد که او درباره این تحقیقات اظهارنظری کرده است.

جانسون افزود: «امیدوارم مردم خیلی منتظر نمانند، اما تا زمانی که کار تمام نشود، چیزی نمی‌توانم بگویم.» پیش از این، جانسون درباره آن مهمانی‌های خاص در منزلش اظهارنظر‌هایی داشته است. یک مهمانی باغ منزلش در خیابان داونینگ استریت برگزار شد که بیش از ۱۰۰ کارمند داونینگ استریت به آن دعوت شده بودند. این مهمانی در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ برگزار شد؛ زمانی که براساس قوانین انگلیس در میانه شیوع کرونا، تجمع بیشتر از دو نفر در فضا‌های دربسته ممنوع اعلام شده بود.

ماه گذشته، جانسون وقوع هرگونه تخلفی را رد و ادعا کرد که به لحاظ فنی هیچ قانونی نقض نشده، چراکه او فکر می‌کرده که این مهمانی یک جلسه کاری است. با این حال، او از اینکه این اقدامش باعث «عصبانیت» مردمی شده که در طول دوران شیوع ویروس کرونا «فداکاری‌های خارق‌العاده‌ای» کرده‌اند، عذرخواهی کرد. او اعلام کرد که خشم مردم را درک می‌کند و می‌فهمد که چرا مردم احساس می‌کنند که «قوانین به درستی توسط افرادی که آن‌ها را وضع کرده‌اند، رعایت نمی‌شوند.» مجری شبکه بی بی‌سی از جانسون پرسید که آیا درک می‌کند که چرا مردم دفاعیات او را غیرقابل قبول می‌دانند؟ و جانسون در پاسخ گفت: با کمال احترام و در کمال خشوع باید بگویم تا زمانی که تحقیقات پلیس در این زمینه به پایان نرسد، نمی‌توانم حرفی بزنم.»

حدود دوازده نماینده حزب محافظه‌کار نگرانی‌های خود را در مورد عملکرد جانسون و شیوه‌ای که او در زمان همه‌گیری دفتر نخست‌وزیری اداره کرده، اعلام کرده‌اند. برخی دیگر در جلسات خصوصی نگرانی‌های خود را درباره شیوه اداره دولت توسط جانسون اعلام کرده و دیگران نیز منتظرند تا نتیجه تحقیقات پلیس اعلام شود تا بعد از انتشار نتیجه تحقیقات در نامه‌ای رسمی از جانسون بخواهند از مقامش استعفا دهد. از جانسون سوال شد که آیا او از روی عمد به نگرانی‌های ابراز شده از سوی نمایندگان حزب خودش بی توجهی می‌کند؟ و جانسون در پاسخ گفت: «من خوشبختم که در یک کشور دموکراتیک زندگی می‌کنم. خوشبختم که نخست‌وزیر کشوری آزاد، مستقل، دموکراتیک هستم. کشوری که مردمش می‌توانند چنین تصمیماتی اتخاذ کنند و کشوری که مردمش می‌توانند نخست‌وزیرشان را این‌گونه تحت فشار قرار دهند. واقعا شگفت‌انگیز است.»

جانسون از گفتن اینکه آیا به قول خود در مجلس عوام مبنی بر اینکه هیچ قانون کووید در داونینگ استریت زیر پا گذاشته نشده است یا خیر، خودداری کرد و در مورد اینکه آیا در آپارتمان داونینگ استریت، در زمان قرنطینه مهمانی برگزار شده است، تکرار کرد: «با کمال احترام و در کمال خشوع باید بگویم تا زمانی که تحقیقات پلیس در این زمینه به پایان نرسد، نمی‌توانم حرفی بزنم.» اد دیوی، رهبر لیبرال دموکرات‌ها، گفته که جانسون «شایستگی نخست‌وزیری را ندارد.» او تاکید کرده که «اگر جانسون استعفا ندهد، نمایندگان محافظه‌کار باید کار درست را انجام دهند و او را برکنار کنند.»

پلیس لندن هنوز اعلام نکرده است که تحقیقاتش درباره این موضوع تا چه زمانی به طول خواهد انجامید. برخی پرسشنامه‌هایی که پلیس لندن به افراد دخیل در این ماجرا ارسال کرده بود، به دفتر پلیس بازگردانده شده‌اند. ماجرای پارتی گیت، بیش از سه ماه پیش توسط روزنامه دیلی میرور کلید خورد. در آن زمان این روزنامه در گزارشی نوشت که یک‌سال قبل و در اوج شیوع ویروس کرونا و محدودیت قرنطینه، یک مهمانی خداحافظی برای یکی از کارکنان و نیز یک مهمانی کریسمس در دفتر بوریس جانسون برگزار شده و جانسون در این دو مهمانی شرکت کرده است. این دو مهمانی درست زمانی برگزار شد که تجمع بیش از دو نفر در فضای بسته ممنوع بود.

پس از انتشار این گزارش بود که دیگر رسانه‌های انگلیسی نیز به این موضوع ورود کردند و ابعاد جدیدی از این ماجرا فاش شد. برخی رسانه‌ها نیز به فاصله کوتاهی به ایمیلی دست یافتند که به منشی خصوصی بوریس جانسون برای صد‌ها نفر از کارکنان دفتر نخست‌وزیری فرستاده بود و آن‌ها را مهمانی دعوت کرده و حتی از آن‌ها خواسته بود که مشروبات الکلی به همراه بیاورند. در ایمیل از این افراد دعوت شده بود که بیایند و از هوای خوب لذت ببرند. انتشار این گزارش‌ها موجب خشم مردم انگلیس شد. برخی مردم که عزیزان‌شان را در جریان شیوع کووید ۱۹ از دست داده بودند زبان به اعتراض گشوند. برخی رسانه‌ها نیز به ماجرای تدفین یکی از نزدیکان ملکه انگلیس اشاره کردند که ملکه در آن مراسم با هدف رعایت محدودیت‌های کرونایی تنها نشسته بود و بعد انگشت اتهام و بی‌توجهی را به سوی جانسون دراز کردند.

طولی نکشید که سیاستمداران اپوزیسیون و حتی برخی هم‌حزبی‌های جانسون نیز زبان به اعتراض گشوده و خواستار استعفای او به اتهام نقش آشکار قانون شدند. از اینجا به بعد پای پلیس لندن به این ماجرا باز و تحقیقات آغاز شد. هنوز نتایج تحقیقات پلیس به پایان نرسیده است، اما به نظر می‌رسد جایگاه جانسون به عنوان نخست‌وزیر انگلیس بیش از پیش متزلزل شده است و اگر پلیس لندن نشانه‌هایی از تخلف آشکار او اعلام کند، استعفای او حتمی است.

گزارش از آرمین منتظری

منبع: اعتماد
برچسب ها: بوریس جانسون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: