سرباز قهرمان و اجرای قانون برای همه

اسکوچیچ قول داده «یزدانی و مرادمند» به تیم‌ملی دعوت می‌شوند؟

در این رابطه گفته شده قرار نیست مرادمند و یزدانی معاف شوند و فقط می‌خواهند سربازی خود را با استناد به قانون «سرباز قهرمان» به تعویق بیندازند.

کد خبر: ۱۲۲۳۴۹
۰۹:۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز: زمان اعزام دو مدافع کلیدی استقلال به خدمت سربازی یکی از بحث‌های روز فوتبال ایران است و البته دغدغه بزرگ استقلالی‌ها و فرهاد مجیدی هم محسوب می‌شود.

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: در گزارشی که روز پنجشنبه در صفحه ورزش منتشر شد به ماجرای سربازی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند دو بازیکن استقلال پرداختیم و از این مساله به عنوان آزمون اخلاقی ستاد کل نیرو‌های مسلح یاد کردیم. این دو بازیکن امروز باید خودشان را به عنوان سرباز به مراکز آموزشی معرفی می‌کردند، اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده که گفته می‌شود یزدانی موفق شده با عنوان «سرباز قهرمان» خدمتش را به تعویق بیندازد و این برای مرادمند هم به زودی انجام می‌گیرد.

قانون سرباز قهرمان که ابتدا در سال ۷۶ به تصویب رسید و در سال ۹۱ ارتقا پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ تصحیح نهایی شد صراحت کاملی دارد. در این قانون آمده: «در زمان صلح کلیه ورزشکارانی که از طرف فدراسیون‌های ورزشی به عضویت تیم‌های ملی برگزیده می‌شوند با درخواست وزارت ورزش و جوانان و هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح می‌توانند خدمت مقدس سربازی خود را پس از طی دوره آموزش نظامی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی زیرنظر وزارت ورزش و جوانان در تیم‌های ملی سپری نمایند.»

در تبصره‌های این قانون به صورت خلاصه ذکر شده: «سربازان جهت شرکت در مسابقات آسیایی یا جهانی مربوطه به نیرو‌های مسلح در اختیار ستاد کل قرار می‌گیرند و قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازی‌های آسیایی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک (Ioc) و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی معاف از سربازی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.»

این تعریف سرباز قهرمان است. در سال ۹۷ مسعود سلطانی‌فر وزیر وقت ورزش و جوانان در نامه‌ای به رهبری به عنوان فرمانده کل قوا برای هفت بازیکن تیم ملی که در جام جهانی درخشیدند تقاضای معافیت سربازی کرد. سردار کمالی، رییس وقت اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیرو‌های مسلح در واکنش به این درخواست در اینستاگرام خود نوشت: «تقاضای وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست کشور کاری غیرقانونی و غیرقابل اجراست و ستاد کل نیرو‌های مسلح هیچ اقدامی برای معافیت انجام نخواهد داد. معافیت از خدمت سربازی فقط برای ورزشکارانی است که قهرمان جهان می‌شوند.»

به این معنا که بازیکنانی که تیم را به جام جهانی برده و جزو نفرات ثابت تیم ملی هم بودند نتوانستند شرایط احراز سرباز قهرمان را به دست آورند. حال سوال اینجاست که دو بازیکن استقلال که یکی از آن‌ها اصلا به تیم ملی دعوت نشده و به قول چند رسانه نزدیک به باشگاه استقلال «در حد تیم ملی» است چطور می‌توانند از شرایط سرباز قهرمان استفاده کنند؟ در این رابطه گفته شده قرار نیست دو بازیکن معاف شوند و فقط می‌خواهند سربازی خود را با استناد به قانون «سرباز قهرمان» به تعویق بیندازند. در یکی از شرایط تعویق سربازی آمده سرباز‌های ورزشکار بنا به درخواست فدراسیون یا وزارت ورزش می‌توانند برای حضور در تیم‌های ملی جهت حضور در مسابقات آسیایی، قهرمانی و المپیک دوره خدمت خود را به تعویق بیندازند.

دو بازیکن استقلال شرایط لازم برای این کار را ندارند. تنها موردی که ممکن است به سیاوش یزدانی کمک کند این است که اسکوچیچ تایید کرده باشد او در ۱۰ روز اول فروردین قرار است برای بازی با کره‌جنوبی و لبنان به تیم ملی دعوت شود و نمی‌تواند در آن زمان مشغول گذراندن دوره آموزشی خود باشد. البته اسکوچیچ چنین چیزی را تایید نکرده و معلوم نیست یزدانی به تیم ملی دعوت شود. مخصوصا با اظهاراتی که مجیدی سرمربی استقلال علیه اسکوچیچ بر زبان آورد. وضعیت برای مرادمند هم به همین شکل است. او که حتی شرایط یزدانی را هم ندارد و احتمالا به تیم ملی دعوت نخواهد شد. بحث سربازی دو بازیکن فوتبال این روز‌ها تبدیل به دغدغه بسیاری از جوانان ایرانی شده. جوانانی که شرایط خودشان را با چهره‌های پولدار و سرشناس مقایسه می‌کنند و میزان یکسان بودن قانون برای همگان را می‌سنجند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: