حمیدرضا حاجیبابایی در قامت ریاست کمیسیون تلفیق به شدت از عملکرد این کمیسیون دفاع کرده و ضمن طرح این ادعا که در جریان بررسی و تصویب کلیات و جزییات این لایحه در کمیسیون تلفیق، هیچگونه بار مالی اضافی به دولت تحمیل نشده، گفته است: «یک سر سوزن ابهام در بودجه ۱۴۰۱ نیست و هیچ فشاری نمیتواند نظر کمیسیون را تغییر دهد!»
دیدارنیوز: پس از چند روز تاخیر بالاخره لایحه بودجه سال آینده کل کشور با امضای رییس کمیسیون تلفیق به ریاست و هیاترییسه پارلمان ارسال شد تا با پایان این چند روزه پایان بهمنماه و مهلتی که به موجب آییننامه داخلی مجلس در اختیار نمایندگان قرار گرفته تا ضمن مطالعه و بررسی جزییات مصوبات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و ارایه پیشنهادهای خود تا ۳۰ بهمنماه، روند رسیدگی لایحه بودجه وارد مرحلهای شود که میتوان آن را مهمترین گام در این روند دانست.
مرحلهای که در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد و امکان اظهارنظر و اعمال رای در مورد کلیات و جزییات این لایحه برای تمامی نمایندگان فراهم است و درحالی باتوجه به این تاخیر چند روزه قرار است از نخستین روز اسفندماه یعنی دوشنبه هفته آینده آغاز شود که آییننامه داخلی مجلس یک بازه زمانی ۲۰ روزه را به این منظور در نظر گرفته و البته آنطور که بعضی نمایندگان معتقدند مجلس قادر است با صرف حدود دوسوم از این مهلت قانونی، کار را به پایان برساند.
این گمانهزنی و دیدگاهی است که از جمله از سوی یک عضو هیاترییسه مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته است. آنطور که حسینعلی حاجیدلیگانی در این رابطه به خبرگزاری فارس گفته، مجلسیازدهمیها برای بررسی بودجه در صحن مجلس، حدود ٨٥ تا ٩٠ ساعت خالص زمان نیاز دارند و این فرصت حدودی آنطور که این نماینده نزدیک به جبهه پایداری در هیاترییسه مجلس گفته، یعنی نمایندگان میخواهند پس از آغاز روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جلساتی که قرار است از یکم اسفندماه ۱۴۰۰ در «۲ شیفت کاری صبح و بعدازظهر» در صحن علنی برگزار میشود، در «حدود ۲ هفته «کار تصویب این لایحه را به سرانجام برسانند و البته درصورت نیاز جلسات را تا ۳ شیفت تمدید کنند.
اما در حالی که نه فقط حسینعلی حاجیدلیگانی، بلکه علاوه بر او، علیرضا سلیمی دیگر عضو هیاترییسه مجلس نیز وعده داده که کار بررسی و تصویب لایحه بودجه در صحن پارلمان ظرف همین بازه زمانی دو هفتهای -یعنی حدود یک هفته زودتر از مهلت ۲۰ روزهای که آییننامه داخلی مجلس به این منظور در نظر گرفته- کار را به پایان برسانند، پذیرش این گفتهها، بهدلیل آنچه درست یکسال پیش و از نخستین تجربه بودجهای مجلس یازدهم در ذهنمان مانده، کمی دشوار است.
چه آنکه غائلهای که سال گذشته با کلیدواژه «دستکاری در جداول بودجه» چند هفتهای کار پارلمان را به بنبست حواشی کشاند، درنهایت اینطور از سوی رییس و تعدادی از نمایندگان نزدیک به رییس مجلس توجیه و رفع و رجوع شد که «ضیق وقت»، «نبود فرصت کافی» و «نگرانی از دیرکرد در تکمیل روند تصویب بودجه و رفع ایرادهای شورای نگهبان» در این لایحه منجر به بروز شائبههایی شد که از قضا از سوی بعضی از همین نمایندگان پارلمان مطرح شده بود.
اما حالا در شرایطی که این دومین تجربه بودجهای مجلسیازدهمیها با نخستین تجربه بودجهای دولت سیزدهم همزمان شده و لایحهای که اکنون نمایندگان عمدتا اصولگرای مجلس انقلابی در دست تصویب دارند، سندی است که سازمان برنامه و بودجه دولت انقلابی ابراهیم رییسی تدوین کرده، اگرچه هنوز صحبتی در ارتباط با «دستکاری بودجه» به میان نیامده، اما این لایحه و روند تصویبش حتی بیش از آنچه سال گذشته شاهد بودیم، حاشیهساز بوده است. حاشیههایی که همین چند روز پیش در گزارشی که اوایل همین هفته و با تیتر «بودجهای عجیب، اما واقعی» به طبع رسید، فهرستی از مهمترین مواردش را مورد اشاره قرار دادیم.
اما حال در شرایطی که طی این چند روز، بحث از تاخیر در ارسال لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق به هیاترییسه پارلمان، اگر نگوییم حاشیهای تازه را در این رابطه رقم زده، باید بگوییم دستکم ابهاماتی را ایجاد کرد که چند نفری از اعضای هیاترییسه پارلمان و البته رییس و چند نفری از اعضای کمیسیون تلفیق را به ارایه توضیح در این رابطه واداشت، اظهارات بعضی نمایندگان درباره برخی از آن مسائل شائبهبرانگیز و حاشیهسازی که در مواجهه با لایحه بودجه به آن برمیخوریم، خود حاشیههایی تازه را ایجاد کرده است.
بدینترتیب در شرایطی که علت تاخیر در ارسال لایحه بودجه از سوی چندنفری از نمایندگان عضو هیاترییسه مجلس و کمیسیون تلفیق، تکمیل کار کمیسیون تلفیق و آمادهسازی این مصوبات برای ارسال به هیاترییسه مجلس عنوان شده، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق که به دلیل جایگاهی که در هیاترییسه فراکسیون اکثریت مجلس دارد، به نحوی سخنگوی غیررسمی این تشکیلات سیاسی در مجلس یازدهم نیز هست، علت را «ویرایش لایحه» عنوان کرده است.
محمدرضا میرتاجالدینی که در این رابطه به خبرگزاری فارس توضیح داده، گفته: «علت تاخیر در ارسال لایحه بودجه به هیاترییسه مجلس، ویراستاری بودجه توسط هیاترییسه کمیسیون تلفیق بود» و در ادامه تاکید کرده که در حال حاضر، «پس از اتمام ویراستاری، لایحه در سامانه مجلس بارگذاری شده است.»، اما در شرایطی که هنوز روشن نیست خروجی «ویرایش» لایحه بودجه از سوی هیاترییسه کمیسیون تلفیق، آن هم پس از تکمیل روند تصویب در این کمیسیون و با نظر و رای اعضای کمیسیون چه خواهد بود و برای یافتن پاسخ این پرسش احتمالا باید چند روزی بیشتر دندان روی جگر بگذاریم، رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ نیز توضیحاتی را درباره برخی اعداد و ارقام و مصوبات مهم این کمیسیون در لایحه بودجه به دست داده است.
حمیدرضا حاجیبابایی که در یک نشست خبری در قامت ریاست کمیسیون تلفیق در این رابطه سخن گفت، به شدت از عملکرد این کمیسیون دفاع کرده و ضمن طرح این ادعا که در جریان بررسی و تصویب کلیات و جزییات این لایحه در کمیسیون تلفیق، هیچگونه بار مالی اضافی به دولت تحمیل نشده، گفته است: «یک سر سوزن ابهام در بودجه ۱۴۰۱ نیست و هیچ فشاری نمیتواند نظر کمیسیون را تغییر دهد!»
به هر تفسیر حالا در این چند روزی که حدفاصل پایان کار کمیسیون تلفیق بودجه و آغاز به کار صحن علنی با محوریت بودجه ۱۴۰۱ باقی مانده، باید دید که آیا مجلس یازدهمیها همچنان با حاشیههای بودجهای دیگری نیز روبهرو خواهند شد یا آنچه در ارتباط با تاخیر در ارسال لایحه بودجه با واکنشهایی روبهرو شد، آخرین حواشی بودجهای و اقتصادی پارلمان در این چند روز پایانی بهمنماه ۱۴۰۰ است. هرچند حتی در صورتی که این ۳، ۴ روز هم بدون حاشیه و غائلهای تازه، ختم به خیر شود، از آنجا که اصل ماجرای بودجه در پارلمان، وقتی خواهد بود که جلسات علنی صحن به این منظور برگزار میشوند، باید گفت که اینها همه مقدمات بوده و مانده تا فرا رسیدن اصل غائله!