توجه به فضای سبز در شهر‌های بزرگ

کمبود فضای سبز و رسیدگی به آن در شهر‌های بزرگ به خوبی احساس می‌شود.

کد خبر: ۱۲۲۱۲۴
۰۸:۰۸ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: حمید امیری فرد کارشناس خدمات شهری شهرداری اهواز گفت:  معمولا در خوزستان و اهواز اکثر درختان و درختچه‌های زینتی همیشه سبز بوده و به درجه برودت زیر صفر (نیاز فیزیولوژیکی گیاهان) برای تشکیل و انگیزش جوانه‌های سبزینگی وگل نیاز ندارند.

وی بیان داشت: با دامنه شرایط حرارتی صفر تا ۵۰درجه کاملا سازگار بوده وخواب زمستانی و خزان کامل، شبیه درختان مناطق سردسیری ندارند البته در بعضی از درختان گرمسیری در طول سال خزان تدریجی و ریزش برگ‌ها و جایگزینی برگ‌ها وجود دارد و یک دوره کوتاه مدت یکماه معمولا دی ماه توقف رشدی کوتاهی دارند که نمی‌توان به آن خواب زمستانی اطلاق کرد.

امیری فرد تصریح کرد: در تقویم کشور ۱۵اسفندماه هرسال بهترین زمان شروع درختکاری و درختچه کاری در نظر گرفته شده است. اما در استان‌های جنوبی و گرمسیری و نیمه گرمسیری فصل بهار بویژه در اهواز جهت استقرار درختان تازه کاشته شده دوره مناسبی همانند پاییز نمی‌تواند باشد چرا که معمولا هر نهال تازه کاشته شده تا مرحله استقرار و پایداری کامل حداقل یک دوره ۶تا۹ماهه نیاز دارد.

کارشناس خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: به همین علت وقتی که نهال در اهواز در فصل بهار کاشته شود این فرصت زمانی لازم را نخواهد داشت و به سرعت بعد از فصل بهار وارد دوره گرمای طاقت فرسای فصل تابستان خواهد شد. به همین دلیل اکثر نهال‌های تازه کاشته شده قدرت مقاومت نداشته و یا نگهداری آن‌ها در مواجه با شرایط شدید اقلیمی فصل تابستان بسیار سخت خواهد بود.

به گفته او لذا به همین دلیل در اهواز کاشت درختان و درختچه‌های زینتی در فصل پاییز بسیار آسانتر و به صرفه‌تر می‌باشد؛ و معمولا گیاهان فرصت زمانی لازم از زمان کاشت تا استقرار کامل آن‌ها کمتر از ۶تا۹ نخواهد بود و زمانی وارد دوره بسیار سخت فصل تابستان خواهند شد که نهال دوره استقرار و پایداری کامل را طی کرده است؛ بنابراین امکان ماندگاری و تلفات نهال به حداقل ممکن خواهد رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: