رقیب علی دایی، جدی‌ترین غایب امارات در تهران

حریف «تیم‌ملی» را بهتر بشناسید

ایران و امارات برای هجدهمین بار باید به مصاف یکدیگر بروند. ۱۳ برد، ۳ تساوی و یک باخت برای ایران به ثبت رسیده که آن شکست در دیداری تدارکاتی رقم خورد و از آن ۸۹۱۸ روز می‌گذرد. آن شکست در سال ۱۳۷۶ و با نتیجه ۳ بر یک رقم خورد.

کد خبر: ۱۲۰۵۶۶
۰۹:۴۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز: تیم ملی امارات با ۲ برد متوالی به مصاف ایران آمده تا بتواند جایگاه سومی خود را تضمین کند.

تیم ملی ایران با وجود قطعی شدن صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، بازهم برای بهبود وضعیت در رنکینگ فیفا قبل از انجام قرعه‌کشی جام بیست‌و‌دوم به کسب یک نتیجه خوب مقابل امارات در هفته هشتم دور نهایی انتخابی نیاز دارد. اما بازهم میزان حساسیت این مسابقه برای حریف تیم دراگان اسکوچیچ بسیار بیشتر است.

امارات بعد از حضور در جام جهانی ۱۹۹۰، هیچوقت موفق به حضور در بزرگ‌ترین رویداد جهانی فوتبال نشد. آن‌ها تلاش زیادی را هم انجام دادند، اما هیچوقت به عنوان نماینده قاره کهن نتوانستند در این فستیوال حاضر باشند. اماراتی‌ها برای اینکه شانس خود را برای حضور در پلی‌آف جام جهانی بیشتر از قبل کنند و طلسم ۳۲ ساله نرفتن به جام جهانی را بشکنند، نیاز به کسب امتیاز مقابل ایران دارند.

اوج گیری سفید‌ها در دور برگشت
امارات در دو سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم سوم جدول گروه خود است. تیم «برت فان‌مارویک» در دور رفت مسابقات مرحله نهایی نمایش ضعیفی داشت. ۳ تساوی و ۲ باخت ماحصل کار سفید‌ها بود. در دور برگشت، اما ورق برگشت. سرمربی هلندی در آستانه اخراج قرار گرفت و آن‌ها موفق شدند به ۲ برد حیاتی در مقابل لبنان و سوریه دست پیدا کنند. پیروزی مقابل لبنان در بیروت و با گل «علی مبخوت» به بار نشست و برد ۲ بر صفر در خانه مقابل سوریه با گل‌های «کایو کاندو» و «یحیی الغسانی» به دست آمد. حالا امارات اگر سه بازی بعدی خود را هم ببازد بازهم نسبت به دور رفت، ۳ امتیاز بیشتر دشت کرده است.

تلاش برای سومی و ورود به تونل وحشت
بعد از ایران ۱۹ امتیازی و کره ۱۷ امتیازی، امارات با ۹ امتیاز رتبه سوم را به خود اختصاص داده و به ترتیب با تیم‌های لبنان، عراق و سوریه ۴، ۵ و ۷ امتیاز فاصله دارد. وضعیتی قابل قبول برای قرار گرفتن در رده سوم و صعود به پلی‌آف. البته که گذشتن از سد یکی از تیم‌های عربستان، ژاپن و یا استرالیا و سپس مغلوب کردن تیم پنجم منطقه آمریکای جنوبی کاری دشوار و تقریبا غیرممکن است، اما بازهم تا امید هست و تا فوتبال هست باید تا آخرین لحطه جنگید.

امارات نیز در بازی با ایران می‌تواند با یک برد در آستانه قطعی کردن عنوان سومی‌اش باشد و دل ببندد به رویای ۳ باخت متوالی برای کره و سه پیروزی برای خودش تا در نهایت بتواند به رتبه دوم برسد. البته که این اتفاق تقریبا شدنی نیست و به همین خاطر فان‌مارویک و شاگردانش به آن فکر هم نمی‌کنند.

حتی کسب نتیجه مساوی هم از تهران می‌تواند اتفاقی مبارک و خوب برای اماراتی‌ها باشد. آن‌ها با این یک امتیاز یک گام به قطعی کردن سومی خود در گروه نزدیک می‌شوند. باخت، اما دوباره ماجرای رده سومی را پیچیده خواهد کرد. تیم‌های نیمه پایین جدول می‌توانند کمی به امارات نزدیک‌تر شوند و حاشیه امنیت آن‌ها را از بین ببرند و ۲ هفته پایانی را حساس‌تر کنند.

ورود به بحران به خاطر ایران
امارات با هدایت «برت فان‌مارویک» پیش از بازی دور رفت با ایران باختی نداشت و در ۸ بازی به ۶ برد و ۲ تساوی دست یافته بود. باخت به ایران آن‌ها را وارد یک بحران کرد. بحرانی که پسران زاید را در عرب‌کاپ حذف نمود و با باخت‌های دیگری در این مسابقات و مقدماتی جام جهانی مواجه کرد. البته که وضعیت کم‌کم بهتر شد و آن‌ها یک‌بار دیگر به پست شاگردان دراگان اسکوچیچ خورده‌اند.

نصف لیگ امارات در تیم ملی
هر ۲۳ بازیکن دعوت شده به تیم ملی امارات از لیگ داخلی این کشور انتخاب شده‌اند. ۷ تیم الجزیره، الوحده، الشارجه، کلبا، شباب‌الاهلی، الوصل و النصر در تیم ملی امارات نماینده دارند که نیمی از حاضرین در لیگ را تشکیل می‌دهند. «ولید عباس» با ۱۰۳ بازی ملی بیشترین حضور را در تیم ملی امارات بین بازیکنان حاضر در اردو دارد. همین بازیکن در غیاب «علی مبخوت»، با ۷ گل بیشترین گل ملی را هم به خود اختصاص داده است. «ولید عباس» به همراه «سباستین تالیابو» با ۳۶ سال مسن‌ترین بازیکنان امارات هستند و «حارب عبدالله» با ۱۹ سال جوان‌ترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود.

رقیب علی دایی، جدی‌ترین غایب امارات در تهران
بدون شک غیبت «علی مبخوت»، جدی‌ترین سورپرایز لیست «فان‌مارویک» است. بهترین گلزن تیم ملی فوتبال امارات و همچنین ستاره اصلی این تیم در سال‌های اخیر بعد از مسابقات عرب‌کاپ با هجمه شدیدی روبرو شد و همین مساله او را در وضعیت بد روحی قرار داد. «مبخوت» در تمرینات تیم باشگاهی‌اش الجزیره هم حاضر نشد و برای آن‌ها به میدان نرفت. حالا هم این بازیکن جایی در لیست نهایی امارات نداشت. نباید فراموش کنیم که «مبخوت» در بازی‌های ملی ۷۹ گل به ثمر رسانده و در رده هفتم برترین‌ها به شمار می‌رود. او با توجه به سن و سال و جایگاهش همچنان یک خطر برای علی دایی خواهد بود. به جز «مبخوت»، «اسماعیل مطر» و «خالد عیسی» مهمترین غایبان لیست مرد هلندی خواهند بود. «عمر عبدالرحمان» هم که مدت‌ها است جایی در تیم ملی کشور امارات ندارد.

حضور پرشور هم‌تیمی‌های نوراللهی و قایدی در تیم ملی
در نبود این بازیکنان در ترکیب سفیدها، بازیکنان مهمی، چون «احمد العطاس»، «کایو کاندو»، «خلیل ابراهیم»، «علی سالمین» و ... حضور دارند. «ولید عباس»، «عبدالعزیز هیکل»، «ماجد حسن»، «حارب عبدالله» و «یحیی الغسانی» نفراتی هستند که از تیم شباب‌الاهلی به تیم ملی دعوت شده‌اند و همبازی احمد نوراللهی و مهدی قایدی هستند.

۲۴ سال از تنها باخت ایران می‌گذرد
ایران و امارات برای هجدهمین بار باید به مصاف یکدیگر بروند. ۱۳ برد، ۳ تساوی و یک باخت برای ایران به ثبت رسیده که آن شکست در دیداری تدارکاتی رقم خورد و از آن ۸۹۱۸ روز می‌گذرد. آن شکست در سال ۱۳۷۶ و با نتیجه ۳ بر یک رقم خورد.

ایران و امارات برای هشتمین بار در مقدماتی جام جهانی مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند داشت. ۵ برد و ۲ تساوی تا به حال برای ما به دست آمده و امارات بردی نداشته است. آخرین بازی در دور رفت همین مرحله بود که ملی‌پوشان ایران با گل مهدی طارمی امارات را در خانه‌اش شکست دادند. مهدی طارمی یکی از ۲۲ بازیکن ایرانی‌است که تا به حال موفق شده دروازه سفید‌ها را باز کند و همینطور تنها بازیکن تیم کنونی محسوب می‌شود که سابقه این کار را داشته است.

۴ رویارویی اخیر دو تیم با برتری ایران همراه بوده است. تیم ملی ایران در این ۴ مسابقه، ۶ گل زده و گلی نخورده است. به عبارتی از آخرین گل امارات مقابل ایران ۱۳ سال می‌گذرد. «عبدالرحمن جمعه» زننده این گل در دیدار رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ بود.

زمستانِ دوست‌داشتنی برای ایران
تا به حال ۴ مسابقه در دور سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به میزبانی ایران برگزار شده که ۳ برد و یک تساوی برای ملی پوشان به دست آمده و امارات موفق نشده ایران را در شهر دبی شکست دهد. همچنین ۲ تیم برای چهارمین بار در فصل زمستان به مصاف یکدیگر می‌روند. هر سه بازی قبلی در دی‌ماه برگزار شد و با برد ایران به اتمام رسید. دراگان اسکوچیچ این فرصت را دارد تا برای نخستین‌بار در تاریخ رقابت‌های رودرروی ایران و امارات، ملی‌پوشان را به پنجمین برد متوالی برساند. بازی تیم‌های ایران و امارات روز سه شنبه از ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: