درخواست اوکراین از جهان

جلوی تهدیدها و باج‌گیری‌های «روسیه» را بگیرید

اوکراینی‌ها پس از تنش‌های اخیر با روسیه و احتمال حمله نظامی مسکو به کی‌یف، از جامعه جهانی خواستند جلوی تهدیدهای دولت پوتین را بگیرند.

کد خبر: ۱۲۰۰۶۰
۱۰:۵۶ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز: پارلمان اوکراین از جامعه بین‌الملل خواست تا جلوی تهدید‌ها و باج گیری‌های روسیه را بگیرند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، قانونگذاران اوکراینی در میانه افزایش تنش‌ها بین روسیه و کی‌یف چنین درخواستی از جامعه بین‌الملل داشته و در جریان نشستی در پارلمان قطعنامه‌ای با مضمون درخواست از سازمان ملل، پارلمان اروپا، دولت‌ها و پارلمان‌های کشور‌های خارجی و سازمان‌های جهانی تصویب شد که در آن از این کشور‌ها و پارلمان‌ها خواسته شده تا جلوی اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین را بگیرند.

پارلمان اوکراین همچنین خواستار استفاده از تمامی ابزار‌های دیپلماتیک برای تسهیل در کاهش تنش در منطقه و خروج نیرو‌های روسی از مرز‌های اوکراین شد.

سفیر اوکراین در آلمان: دیپلماسی مهم است، اما باید در قبال روسیه تغییر کند

در این میان، "آندری ملنیک" سفیر اوکراین در آلمان نیز در گفت‌وگویی با شبکه خبری ARD این کشور گفت، تقویت قوای دفاعی اوکراین برای مقابله با تهاجم بعدی و بیشتر روسیه ضرورت دارد و افزود: این مساله مهم است که دیپلماسی ادامه یابد، اما این دیپلماسی باید با نگرش و رویکردی جدی دنبال شود و همچنین اقدامات بازدانده نیز در نظر گرفته شوند. به همین دلیل است که بر این باوریم باید ارسال تسلیحات به اوکراین همچنان باز بماند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که دولت برلین ارسال تسلیحات کشنده و مرگبار به اوکراین را رد و به سیاست محدودیت صادرات تسلیحات به مناطق درگیر جنگ اشاره کرده است.

سفیر اوکراین در آلمان همچنین به این مساله اشاره کرد که تهدید متوجه به کشورش جدی است و نیازمند پاسخی درست از سوی آلمان است و تاکید کرد که آلمان به دلیل جنایات نازی‌ها در خلال جنگ جهانی دوم، مسئولیت تاریخی در قبال اوکراین دارد.

سفیر اوکراین در آنکارا: با آلمان همکاری داریم، اما رویکردش را در عدم ارسال سلاح نمی‌فهمیم

از طرف دیگر، "واسیل بودنار" سفیر اوکراین در ترکیه نیز در گفتگویی با آناتولی به همکاری نزدیک بین کشورش با آلمان اشاره کرد و گفت: دولت کی‌یف در حال حاضر رفتار برلین را درک نمی‌کند که چرا جلوی ارسال تسلیحات به اوکراین را گرفته است. تغییر در سیاستگذاری‌های دولت آلمان بسیار منطقی‌تر و قابل درک‌تر است.

بودنار گفت که اوکراین در زمینه بیمارستان‌ها، حمایت از پزشکی نظامی، اجرای برخی پروژه‌ها در اوکراین و حمایت از اصلاحات، از نزدیک با آلمان کار می‌کند، اما در حال حاضر، عدم موافقت برای ارسال تسلیحات به اوکراین را درک نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما رفتار آن‌ها را درک نمی‌کنیم. اگر برلین مایل است از وقوع جنگ جلوگیری کند و توانایی دفاعی اوکراین را تقویت کند، باید سیاست خود را در مورد اوکراین تغییر دهد. رویکرد کنونی دولت برلین ناشی از سیاستگذاری‌های دولت قبلی در آلمان است. در غیر اینصورت نمی‌دانیم چطور باید جلوی تانک‌های روسی را بگیریم.

سفیر اوکراین در آنکارا همچنین با انتقاد از سیاست‌های برلین درباره عدم ارسال تسلیحات به کی‌یف تاکید کرد: اقدامات نظامی و استقرار سربازان و تجهیزات جنگی از سوی روسیه در منطقه تهدیدی جدی است و ما برای دفاع به سلاح نیاز داریم.

بودنار تاکید کرد که اگر آلمان همچنین بگوید "روسیه دشمن نیست. بیایید با آن‌ها گفتگو کنیم" بعدش چنین تصمیمی باید بازبینی شود چرا که چنین نظری با اتفاق نظر بین ناتو و همبستگی با اوکراین نیست. باید گفت که هدف بعدی در صورت رخ دادن لهستان، لیتوانی، استونی، یا لتونی یا حتی آلمان خواهد بود و نباید آن را دور از ذهن دانست.

وی با بیان اینکه دولت آلمان کاری برای توقف فعالیت خط لوله گازی نورد استریم ۲ انجام نمی‌دهد، نیز گفت: روسیه از این خط لوله گازی به عنوان پیش شرط حضور نیرو‌های بیشتر نظامی خود در دریای بالتیک استفاده می‌کند. چنین اقدامی تهدیدی بالقوه است.

دولت برلین گفته که ارسال تسلیحات به اوکراین می‌تواند به تنش‌های نظامی در منطقه دامن زده و اقدامات برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک را برای این درگیری‌ها تضعیف کند.

هشدار ایتالیا به روسیه

ایتالیا هم هشدار داد که روسیه با "عواقب جدی" تشدید بحران مرزی با اوکراین مواجه خواهد شد.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا گفت که از طریق ویدئو کنفرانس با همتایان آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، بریتانیایی و لهستانی خود و رهبران اتحادیه اروپا و ناتو صحبت کرده و همه آن‌ها بر لزوم باز نگه داشتن کانال گفتگو با روسیه برای کاهش تنش توافق کردند. "

رهبر ایتالیا تاکید کرد که این گفتگو باید "در عین حال پیامد‌های جدی را که می‌تواند از وخامت بیشتر اوضاع ناشی شود، روشن کند"

دراگی افزود: در این گفتگو‌ها "حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تکرار شد" و شرکت کنندگان بر "اهمیت حفظ نزدیکترین هماهنگی بین متحدان و نیاز به پاسخ مشترک" تاکید کردند.

بر اساس بیانیه وی، بایدن، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون اروپا اورزولا فون در لاین و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در این تماس حضور داشتند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: اوکراین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: