بازارداغ جراحی پلاستیک

به گفته رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی سه هزار و ۶۰۰ پزشک زیبایی در پایتخت فعالیت غیرقانونی دارند. علی بیژنی افزود: «بسیاری از این افراد در کوریکولوم آموزشی (برنامه‌درسی طراحی‌شده) خود دوره جراحی بینی را نگذرانده‌اند، اما دست به چنین اقدامی می‌زنند. بسیاری از شکایت‌های پزشکی‌قانونی مربوط به جراحی‌های پلاستیک و زیبایی است که توسط افراد غیرحاذق و دوره ندیده انجام گرفته است و ورود همکاران غیرجراح پلاستیک آسیب جبران‌ناپذیری به بیماران وارد می‌کند. برخی از پزشکان‌عمومی، جراحان عمومی، ارتوپد، بیهوشی و حتی افراد غیر‌پزشک به این حوزه وارد شده‌ و مراجع قانونی باید در این زمینه پیگیر باشند.»

کد خبر: ۱۱۹۸۷
۱۱:۰۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ به گفته رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی سه هزار و ۶۰۰ پزشک زیبایی در پایتخت فعالیت غیرقانونی دارند. علی بیژنی افزود: «بسیاری از این افراد در کوریکولوم آموزشی (برنامه‌درسی طراحی‌شده) خود دوره جراحی بینی را نگذرانده‌اند، اما دست به چنین اقدامی می‌زنند. بسیاری از شکایت‌های پزشکی‌قانونی مربوط به جراحی‌های پلاستیک و زیبایی است که توسط افراد غیرحاذق و دوره ندیده انجام گرفته است و ورود همکاران غیرجراح پلاستیک آسیب جبران‌ناپذیری به بیماران وارد می‌کند. برخی از پزشکان‌عمومی، جراحان عمومی، ارتوپد، بیهوشی و حتی افراد غیر‌پزشک به این حوزه وارد شده‌ و مراجع قانونی باید در این زمینه پیگیر باشند.» گفتنی است، نسبت جمعیت تهران به ایران در سال ۹۵، ۶/۱۵ درصد شده است و این شهر حدود ۱۴ میلیون جمعیت دارد، بنابراین سهم هر ۴ تهرانی یک پزشک غیرقانونی بوده که میزان قابل‌توجهی است.

اغلب مردم معتقدند پزشکان زیبایی درآمدهای میلیونی دارند و اگر سخن از درآمد بالای پزشکان باشد این پزشکان در صدر فهرست هستند. آمارهای رسمی وزارت بهداشت گویای مراجعات بسیار مردم به پزشکان زیبایی است و تبلیغات نیز قطعا بخشی از فرآیندهای درآمدزایی برای آنهاست. علاوه‌براین امروز سخن از تبلیغات در فضای مجازی خلاصه می‌شود و بس! نباید فراموش کرد که اینستاگرام به دلیل ویژگی‌ ساختاری و نرم‌افزاری خود بهترین گزینه به این منظور است، اما سوال آن است که اساسا پزشکان حق تبلیغ دارند یا خیر. بر اساس قانون، سازمان نظام‌پزشکی متولی صدور مجوزهای حوزه‌پزشکی در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی است، اما باید دید چه میزان از تبلیغات گسترده‌ای که هر روز از درگاه‌های مختلف از قبیل نشریات، اینترنت، صدا‌و‌سیما و تبلیغات ‌محیطی که شاهد آن هستیم با مجوز این سازمان انجام می‌شود. معما حل شد؛ کاری به تبلیغات از روش‌های قانونی نداریم، اما هیچ کدام از تبلیغات اینستاگرامی قاعدتا نباید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، زیرا اساسا تبلیغات ساختارهای دولتی در شبکه‌های مجازی غیرایرانی انجام نمی‌شود و بسیار بعید به نظر می‌رسد که نظام‌پزشکی به تبلیغات در شبکه‌های اینستاگرامی رأی مثبت داده باشد.

قضاوت پزشکان زیبایی آسان نیست

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با فعالیت غیرمجاز حدود سه هزار پزشک‌زیبایی در پایتخت می‌گوید: این مساله ر اناشی از تداخل فعالیت میان پزشکان می‌دانم که اختلافاتی میان برخی از گروه‌های تخصصی پزشکی به وجود آورده است. حسینعلی شهریاری می‌افزاید: این اختلافات همواره وجود داشته، اما از نظر قانون نظام‌پزشکی هر پزشکی قادر است فعالیت پزشکی را انجام دهد؛ مگر آنکه تخلفی بکند و افرادی از پزشک طرح دعوی کنند و او را مورد پیگرد قانونی قرار دهند. بنابراین براساس قانون هر فرد که پروانه پزشکی دارد می‌تواند در تمام فعالیت‌های پزشکی دخالت کند. او می‌گوید: پزشکان گوش‌، حلق و بینی امروز فعالیت‌هایی مانند جراحی بینی و چهره را انجام می‌دهند. همچنین جراحان فک و صورت هم سایر جراحی‌های زیبایی را می‌پذیرند و مساله تبحر و توانایی آنها نیست. بنابراین فردی که بخواهد جراحی زیبایی انجام دهد با طیف زیادی از پزشکان مواجه است که براساس علاقه‌مندی خود به یکی از آنها مراجعه می‌کند. شهریاری می‌افزاید: به عنوان مثال فردی که علاقه‌مند به کاشت مو باشد می‌تواند به جراح زیبایی یا جراح و متخصص پوست و مو مراجعه کند. او تاکید می‌کند: وزارت بهداشت و درمان باید بر مساله فعالیت پزشکان نظارت کند و سازمان نظام‌پزشکی نیز باید در این زمینه‌ها با همکاری وزارت بهداشت دخالت فعال داشته باشد. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌افزاید: در برخی موارد پزشک دارای تخصص و مرتبط با حوزه درمانی مشخص به دلایل مختلف دچار قصور پزشکی شود. بنابراین صرفا قصور پزشکی به دلیل کم و بی‌ارتباطی مهارت‌ پزشک پزشک با مورد درمانی نیست، هرچند فعالیت‌های پزشکان همواره با درصد کمی از پیش‌بینی عوارض آتی برای بیمار همراه است. در هر صورت به‌نظر نمی‌رسد به سادگی اذعان داشت که سه هزار پزشک زیبایی در تهران فعالیت غیرمجاز دارند.

غیرپزشکان سبب مرگ و میرند

نایب‌رئیس انجمن جراحان‌پلاستیک و زیبایی ایران در ارتباط با عوارض عمل‌زیبایی توسط هشت هزار غیرپزشک یا پزشک آموزش ندیده‌ در کل کشور می‌گوید: « اکثر عوارض ایجاد‌شده از جراحی‌های زیبایی به دست افراد غیرحرفه‌ای است، زیرا طراحی عمل جراحی درست بوده و در صورتی که به صورت دقیق انجام گیرد عوارض ناچیزی را به همراه دارد.» حامد باطنی از انجام جراحی زیبایی در محل‌هایی همچون آرایشگاه‌ها و مطب‌ها خبر داد و افزود: «این مساله سبب بروز عوارض زیاد و حتی مرگ و میر می‌شود چرا که جراحی باید در اتاق عمل استاندارد باشد. بنابراین تاکید داریم که بیماران سطح آگاهی خود را قبل از عمل افزایش دهند و پزشک را با دقت انتخاب کنند.» او خاطرنشان کرد: « وب‌سایت سازمان نظام‌پزشکی، وزارت بهداشت و انجمن جراحان‌پلاستیک از مراجع قانونی است که افراد می‌توانند برای انتخاب جراحی‌پلاستیک به آن تکیه کنند و به هیچ‌عنوان فریب تبلیغات ایجاد شده در فضای‌مجازی همچون صفحات اینستاگرام را نخورند.» هزینه بالای عمل‌های زیبایی توسط متخصصان متبحر احتمالا مهم‌ترین عاملی است که مردم را مجاب کرده برای عمل‌های زیبایی سراغ پزشکان عمومی بروند. در مقابل نیز برخی از این پزشکان به‌دلیل نبود بیمار کافی و همچنین مشکلات مالی از این آب گل‌آلوده شده کنونی برای خود ماهی‌های بزرگ صید می‌کنند، زیرا حتی با پایین‌ترین میزان تجهیزات و دستمزدها باتوجه به شرایط کنونی جامعه دستمزد جراحی‌های زیبایی برای پزشکان عمومی قابل‌توجه خواهد بود. از سهم آرایشگرها در تزریق بوتاکس و ژل لب و... در این گزارش سخنی به میان نمی‌آوریم که خود مثنوی هفتادمن است، اما آنها نیز از این آش شلم شوربا جراحی‌های زیبایی در ایران سخن بسیاری دارند.

ظهور نوعی اعتیاد جدید

یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با تمایل افراد جامعه به عمل‌های زیبایی به هر نحو و قیمت و بدون توجه به تبحر و توانایی پزشکان می‌گوید: هر مساله در صورت توجه عموم مردم به آن گستردگی می‌یابد. افراد علاقه‌مند به جراحی زیبایی حتما از سوی جامعه مورد تشویق قرار می‌گیرند، امروز این مساله به صورت یک مد و پز اجتماعی درآمده است. امیرمحمود حریرچی می‌افزاید: البته برخی مسائل مطرح شده مبنی بر فعالیت غیرقانونی پزشکان زیبایی ناشی از رقابت‌های درون‌سازمانی و میان پزشکان است. در واقع متخصصان جراحی زیبایی اصرار دارند که هرگونه عمل زیبایی بینی صرفا در تخصص آنهاست. علاوه براین جراحان فک و صورت نیز اعتقاد دارند که آنها باید عمل‌های زیبایی را انجام دهند. او می‌گوید: جراحان عمومی نیز امروز به مبحث جراحی‌های‌زیبایی ورود پیدا کرده‌اند. این وضعیت درحالی است که هیچ‌ فردی تا جراحی نداند قادر به آن نیست و پزشکان عمومی نمی‌توانند عمل بینی انجام دهند. حریرچی خاطرنشان می‌کند: امروز به نمایش گذاشتن ظاهر یک سنت تبدیل شده است و افراد به شکل‌های مختلف قصد ابزار وجود با ظواهر و داشته‌های خود را دارند. حریرچی تاکید می‌کند: در غیراین صورت برخی افراد احساس بدبختی و کمبود می‌کنند و برخی از آنها به این دلیل دچار افسردگی می‌شوند. ظواهر امروز به‌نظر مهم می‌آید و افراد جامعه یکدیگر را تشویق می‌کنند که جراحی پلاستیک انجام دهند. او خاطرنشان می‌کند: زمانی در ایران تنها هنرپیشه‌های سینما به جراحی پلاستیک مبادرت می‌کردند، اما به مرور افراد عادی نیز ابراز نارضایتی از شکل و ظاهر خود کردند و به این دلیل احساس کردند باید به تغییر چهره خود بپردازند. این موضوع امروز به وضعیت نابه‌هنجاری در جامعه رسیده است. حریرچی می‌افزاید: اکنون افراد جامعه مدام از ظاهر خود ابراز نارضایتی می‌کنند و دائما به فکر تغییر چهره و اندام خود هستند. در واقع نوعی مد جدید است که چهره افراد دائما دستخوش تغییرات زیبایی باشد. مردم فک، دندان، لب، بینی، گونه و... را مداوم جراحی می‌کنند تا به چهره ایده‌آل خود برسند، اما هرگز به آن دست نمی‌یابند. او می‌گوید: افراد با ظاهرشان خودشان را به نمایش می‌گذارند و اینگونه برای دیگران تمجید و تایید می‌خرند. مساله آن است که این میزان دغدغه باید در مواردی مانند نوع‌دوستی و بهبود رابطه خانوادگی با یکدیگر و جنبه‌های عاطفی افراد وجود داشته باشد بنابراین باید برای بهبود روابط انسانی و خانوادگی نیز وقت گذاشت و به بهبود رفتار و شخصیت خود کمک کرد. حریرچی می‌افزاید: انسان‌ها باید به خودسازی رو بیاورند و نسبت به دیگران مهربان باشند، هنگامی که شخصیت درونی افراد و بهبود رفتارشان بی‌ارزش می‌شود و اهمیت چندانی برای غالب افراد جامعه دارد مساله بهبود ظاهر افراد می‌شود. او خاطرنشان می‌کند: ایران یکی از کشورها با بالاترین میزان جراحی‌های پلاستیک در جهان است و کشورهای مدیترانه‌ای و ژاپنی‌ها در گام‌های بعدی هستند. حریرچی می‌افزاید: ارزش‌های جامعه تغییر کرده‌اند؛ در یک جامعه توسعه‌یافته فرهنگی این اقدامات نوعی ضد ارزش است، زیرا افراد را به نوعی از اعتیاد سوق می‌دهد. او می‌گوید: این اعتیاد در جامعه جدید است و آن توجه بیش‌از حد به ظاهر است و نگاه دیگران به ظاهر ما برایمان یک دغدغه است. هنگامی که از آنچه هستی هرگز راضی نباشی و از دارایی‌ها و آنچه قابل نمایش عمومی است، در صورتی که نتوانی تغییرات را در ظاهرت اعمال کنی نتیجه افسردگی افراد است. این افراد در زندگی احساس خوشحالی و خوشبختی ندارند، زیرا صورت‌ آنها بقدری دستکاری شده است که فرم چهره بکلی تغییر کرده است. همچنین تمام افراد به یک شکل درآمده‌اند و حالت چهره آنها احساس و عواطفشان را نشان نمی‌دهد.

 

منبع: آرمان/آرزو ضیایی/۱۹ مهر ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: