رقابت زیباری و صالح برای کرسی ریاست‌جمهوری عراق

حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به صورت رسمی هوشیار زیباری، وزیر خارجه اسبق را نامزد پست ریاست‌جمهوری عراق کرد. برهم صالح، رئیس‌جمهور کنونی عراق نیز از سوی حزب اتحاد میهنی کردستان نامزد شده است.

کد خبر: ۱۱۹۲۰۴
۱۵:۲۳ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

دیدارنیوز: دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق هنوز بعد از چند روز مذاکرات درباره نامزد پست ریاست‌جمهوری به توافق نرسیده‌اند و همین مسئله باعث شده تا هر دو طرف نامزد خود را به صورت جداگانه اعلام و انتخاب یکی از این دو شخصیت را به پارلمان در جلسه هشتم فوریه واگذار کنند.

به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به صورت رسمی هوشیار زیباری، وزیر خارجه اسبق را نامزد پست ریاست‌جمهوری عراق کرد. برهم صالح، رئیس‌جمهور کنونی عراق نیز از سوی حزب اتحاد میهنی کردستان نامزد شده است. طارق جوهر، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق، درباره دلایل اختلاف میان دو حزب اصلی کُرد گفت: توافقی که یکشنبه قبل از رفتن به بغداد و حضور در جلسه اول پارلمان میان دو حزب امضا شد، به دلیل خروج حزب دموکراتیک از این توافق دیگر پابرجا نیست.

حزب دموکراتیک کردستان حمایت از جریان مقتدی صدر و ائتلاف‌های «تقدم» و «عزم» برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی را برای تشکیل دولت انتخاب کرد، برای همین توافق یا مذاکره‌ای میان دو حزب برای حل مشکلاتی که بعد از جلسه پارلمان رخ داد، وجود ندارد. او گفت: هر دو حزب دنبال پیروزی نامزد خود هستند. هنوز برای مذاکرات قبل از موعد نهایی انتخاب رئیس‌جمهوری در هشت فوریه فرصت هست، برای همین تمام احتمالات وجود دارد.

اتحادیه میهنی از همان آغاز مایل به وحدت کرد‌ها بود و همچنان به توافق پایبند است و به جلسه اول پارلمان نرفت تا موجب برهم‌زدن وحدت شیعیان نشود، اما حزب دموکراتیک با سنی‌ها و بخشی از شیعیان رفتند تا فراکسیون اکثریت را برای تشکیل دولت آتی تشکیل دهند. اتحادیه میهنی کردستان با بسیاری از طرف‌های عراقی روابط تاریخی دارد و تلاش می‌کند در دوره آتی نقشی را در چگونگی اداره روند سیاسی و تشکیل دولت آتی ایفا کند.

از سوی دیگر کاظم یاور، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: نامزدی هوشیار زیباری در این زمان برای فشارآوردن جهت بازگشت اتحادیه میهنی به ائتلاف با حزب دموکراتیک کردستان و بعد تشکیل ائتلاف کردی با جریان صدر و «تقدم» و «عزم» نیست، بلکه نامزدی او برای دستیابی به پست ریاست‌جمهوری و معامله به مثل با اتحادیه میهنی و طرف‌هایی است که در سال ۲۰۱۸ از او حمایت کردند.

برچسب ها: عراق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: