اقدام ضربتی ثروتمندترین مرد آسیا برای حفاظت از زمین سبز

موکش آمبانی؛ ثروتمندترین مرد آسیا در راستای قرار گرفتن کشورش در فهرست کشور‌های کربن صفر تا سال ۲۰۷۰ میلادی دست به کار شد.

کد خبر: ۱۱۹۱۱۱
۰۹:۲۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: موکش آمبانی؛ ثروتمندترین مرد آسیا تفاهم نامه‌ای با مقامات ایالت گجرات هند امضا کرد. این تفاهم نامه ۸۰ میلیارد دلاری، از سرمایه گذاری این شرکت عظیم در پروژه‌های زمین سبز در این ایالت حکایت دارد.

آمبانی؛ صاحب صنایع عظیم ریلایِنس (Reliance)، بزرگترین شرکت بخش خصوصی هند در سال ۲۰۲۱ و دومین شرکت بزرگ پس از شرکت نفت این کشور است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و در زمینه مخابرات، نساجی، نفت و پتروشیمی فعال است. در سال ۲۰۲۰، این شرکت خوشه‌ای بین المللی در جایگاه پنجاه و پنجم فهرست ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان ایستاد.

هدف از امضای این تفاهم نامه با مقامات ایالت گجرات، توقف تولید دی اکسید کربن و اجرای سیاست کربن صفر تا سال ۲۰۳۵ اعلام شده است. آمبانی در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرده بود یک میلیارد دلار در پروژه‌های صنعتی سبز سرمایه گذاری خواهد کرد.

مدیرعامل غول تجاری آسیا اعلام کرد برای تاسیس نیروگاه ۱۰۰ گیگاواتی انرژی‌های تجدید پذیر در این استان، بیش از ۶۷.۴ میلیارد دلار (۵ تریلیون روپیه) در کمتر از ۱۵ سال سرمایه گذاری خواهد کرد.

ریلاینس همچنین با انتشار خبر توسعه اکوسیستم هیدروژن سبز برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، هدف از این اقدام را ترغیب کارآفرینان به پذیرش و استفاده آگاهانه از فناوری‌های جدید و دستاورد‌های نوین در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر و هیدروژن سبز اعلام کرد.

این شرکت همچنین سرمایه گذاری دیگری به مبلغ ۸.۱ میلیارد دلار برای تاسیس کارخانه ترکیبی انرژی‌های خورشیدی و پیل‌های سوختی در دست اقدام دارد.

آمبانی همچنین یادآور شد ۳.۳۷ میلیارد دلار نیز برای اتمام پروژه‌های جاری دولت در زمینه کربن صفر سرمایه گذاری خواهد شد. این تصمیم در پی حمایت از برنامه‌های ناراندا مودی؛ نخست وزیر هند برای ایجاد اکوسیستم سبز اتخاذ شده است.

در نوامبر سال ۲۰۲۱، ظرفیت نیروگاه‌های تولید انرژی‌های تجدید پذیر در این کشور به ۱۵۰ گیگاوات رسید که حدود ۴ درصد مجموع تولید شده است. دولت هند درصدد است ظرفیت تولید انرژی‌های تجدید پذیر را تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ گیگاوات برساند.

اگر برنامه‌های دولت با همین روند ادامه یابد، هند طبق برنامه از پیش تعیین شده در سال ۲۰۷۰ میلادی، در فهرست کشور‌هایی قرار خواهد گرفت که تولید کربن در آن‌ها صفر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: