عمر مفید ساختمان در ایران چقدر است؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: ساختمان‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند از استاندارد‌های دنیا عقب است به طوری که امروزه، عمر مفید ساختمان در کشور از نصف استاندارد جهانی کمتر است.

کد خبر: ۱۱۹۰۸۸
۲۰:۲۴ - ۲۶ دی ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: مصطفی موحدیان یک کارشناس بازار مسکن در خصوص رعایت استاندارد‌های ایمنی در ساختمان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر استاندارد‌های ایمنی و مقاوم سازی توسط سازنده‌ها و انبوه سازان تا حد زیادی رعایت می‌شود و شهرداری‌ها هم سخت گیری‌هایی برای رعایت این اصول دارند و این امر باعث بهبود وضعیت ساختمان سازی در کشور شده که ناشی از دقت در اجرای پروژه‌های ساخت و ساز است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: البته در برخی موارد شاهدیم که ایمنی حین کار به شدت ضعیف است و فقط سازنده‌ها و انبوه سازان اصلی به رعایت کامل آن می‌پردازند به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت و ساز‌ها مسئله اصول ایمنی و HSE ساختمان سازی رعایت نمی‌شود که نیاز به رسیدگی جدی دارد.

وی یادآور شد: ناگفته نماند ساختمان‌هایی که اکنون در ایران ساخته می‌شوند از استاندارد‌های دنیا عقب است چرا که عمر مفید ساختمان در همه جای دنیا پیش‌تر ۳۰ سال بود و اکنون به دلیل استفاده از شیوه‌های مدرن ساخت و ساز این عمر به حداقل ۷۰ سال رسیده است. این در حالی است که عمر مفید ساختمان در ایران ۲۵ تا ۳۰ سال است و گا‌ها شاهدیم که مجوز‌های تخریب برای ساختمان‌های با عمر حدود ۲۵ سال صادر می‌شود. بنابراین، امروزه عمر مفید ساختمان در ایران نسبت به سایر کشور‌ها از نصف استاندارد جهانی کمتر است.

موحدیان گفت: در تهران و سایر شهر‌های کشور در بحث ساختمان سازی، چند نوع ساخت و ساز وجود دارد که یکسری از این بنا‌ها با پروانه ساخت و نظارت شهرداری ساخته می‌شوند و تمامی اصول در آن‌ها رعایت خواهد شد و معمولا از مقاومت و عمر مفید بیشتری برخوردارند، اما یکسری از ساختمان‌ها در حاشیه شهر‌ها و حتی مناطق مرکزی و جنوب شهر به صورت شبانه و توسط افراد غیرمتخصص ساخته می‌شوند که از کیفیت به شدت پایینی برخوردارند.

وی افزود: ساختمان‌های با کیفیت پایین به دو دلیل زد و بند با عوامل شهرداری‌ها و یا ساخت در محدوده با نشست زمین بنا می‌شوند که باعث کاهش عمر مفید آن‌ها هم می‌شود.

۹۰ برابر سایر کشور‌ها نشست زمین داریم

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه اکنون در ایران ۹۰ برابر سایر کشور‌ها شاهد نشست زمین هستیم، گفت: حجم بالای نشست زمین تمامی ساختمان‌ها در مناطق مختلف را تهدید می‌کند و آن‌ها را در معرض خطر قرار داده؛ بنابراین نیاز است به بحث جانمایی ساختمان‌ها بیشتر دقت شود.

وی با اشاره به مسئله مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، تصریح کرد: در صورتی که ساخت و ساز بر اساس اصول قانونی ساختمان سازی صورت گیرد و تمامی نکات ایمنی مورد توجه سازنده‌ها باشد، قطعا سطح مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله افزایش پیدا می‌کند؛ هر چند که امروزه وضعیت ساختمان سازی کشور از این جهت بهبود پیدا کرده، اما انتظار بیش از این هم وجود دارد.

موحدیان اضافه کرد: این در حالی است که در بحث ساختمان سازی به مسئله کاهش مصرف انرژی توجه چندانی نمی‌شود و انتظار داریم سازنده‌ها برای حرکت در این مسیر از سفال و آجر در دیواره‌های بیرونی ساختمان‌ها استفاده نکنند و به کارگیری پنل و عایق حرارتی دیوار و بهره گیری از پنجره‌های دوجداره و مصالح نوین را در دستور کار خود برای ساختمان سازی قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: