ثبت زندگی و علم حکیم حاج حسن آقا شروع ثبت زندگی شخصیت‌های بزرگ دیگر باشد

عضو هیئت مدیره انجمن طب سنتی خوزستان در آیین رونمایی از کتاب زندگینامه حکیم حاج حسن آقا حاتمی با تاکید بر ثبت تاریخ و علوم شفاهی به خصوص روش‌های طب سنتی گفت: ثبت زندگینامه و علم طبی حکیم حاج حسن آقا حاتمی باید شروع کار باشد و زندگی چنین شخصیت‌هایی که در اطراف ما وجود دارند را به صورت شفاهی و کتبی به ثبت برسانیم

کد خبر: ۱۱۸۱۱۲
۲۲:۰۳ - ۱۷ دی ۱۴۰۰


به گزارش دیدارنیوز خوزستان یعقوب زلکی قربان پور در آیین رونمایی از کتاب زندگینامه حکیم حاج حسن آقا حاتمی که جمعه ۱۷ دی‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: در بحث خوزستان شناسی، ثبت طبابت‌های سنتی و ثبت تاریخ هنوز اقدام منسجمی انجام نشده است.

وی افزود: از طبابت‌ها و اتفاقات طب سنتی که در مسجدسلیمان، مناطق بختیاری نشین و خوزستان انجام میشد چیزی جز تاریخ شفاهی نمانده و دست ما از مکتوبات خالی بوده و باید سعی کنیم با پژوهش و کارهای تحقیقاتی نسبت به ثبت آن‌ها اقدام کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن طب سنتی خوزستان با اشاره به ضعیف بودن منابع تاریخی ایران در تمام حوزه‌ها و ثبت آن‌ها توسط کشورهای دیگر، گفت: باید این علم‌ها خصوصاً طب سنتی را ثبت کنیم و بجای لعنت فرستادن به تاریکی شمعی روشن کنیم تا آیندگان از این علوم انصحاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: در زمان‌های گذشته علم و طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی به حدی رواج داشت که هیچ استانی و شهری در کشور برای طبابت به استان دیگری جز در موارد خاص نیاز نداشت.

زلکی با اشاره به ذکر نام حکیم حاج حسن آقا حاتمی در کتاب محققان آمریکایی به عنوان یک طبیب سنتی زبده و ماهر، اضافه کرد: بسیاری حاج حسن آقا حاتمی را به عنوان یک درمانگر میشناسند ولی شخصیت غیر طب سنتی وی نیز در میان مردم شهره و مورد پسند بود.

وی یادآور شد: در خوزستان طبیب‌های سنتی دیگری نیز وجود داشت که هرکدام شیوه و روش خاص خود را در درمان داشتند و این وظیفه ما است که روش‌های درمان آن‌ها را ثبت کنیم تا در آینده نیز بتوان از آن استفاده کرد چرا که هنوز بعضی از این روش‌ها کارساز و حتی می‌تواند توسط پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

زلکی در پایان گفت: ثبت زندگینامه حکیم حاج حسن آقا حاتمی باید شروع کار باشد و از این پس باید زندگی و علوم چنین شخصیت‌هایی را که در اطراف زندگی ما نیز وجود دارند را به صورت شفاهی و کتبی به ثبت برسانیم.

برچسب ها: خوزستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: