در آستانه آغاز فصل زمستان که معمولا با افزایش تقاضا در بازار خودرو همراه است، رکود تورمی در بازار خودرو ممکن است شرایط این بخش از بازار را بدتر از قبل کند.
دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: بررسیها نشان میدهد که بازار خودرو در کشور همچنان در رکود تورمی به سر می برد و قیمت برخی از خودروها که تقاضای بیشتری دارند همچنان بالا میرود. امروز قیمت پراید مدل 111 باز هم بالا رفت تا مشخص شود یکی از نشانهها و دلایل وجود بحران در اقتصاد ایران همین کهنه سرباز کمپانی سایپا است.
جالب است که بر اساس ادعای برخی از فعالان بازار خودرو، با وجود افزایش قیمتها همچنان بازار رونقی ندارد و از طرفی بالا رفتن قیمت قطعات نیز منجر به گرانی در بازار خودروهای دست دوم شده است. اینکه چرا خودرو در بازار ایران تا این حد گران شده و حتی تناسبی با افزایش قیمت ارز ندارد قطعا دلایل متعددی دارد و به نظر میآید عده خاصی از این وضعیت حداکثر بهره را میبرند.
اما عجیب است که تلاشهای وزارت صمت برای کنترل تولید و بازار هنوز به جایی نرسیده و به نظر میآید وعدههای وزیر جوان در مورد پایین آوردن قیمت تا پایان سال نه تنها به واقعیت نخواهد پیوست که احتمالا در افزایش قیمتهای همیشگی در بازار شب عید، خودرو به مرزهای جدیدی از گرانی برسد!
چند روز قبل در خبرها آمد که قرار است مجلس وزیر صمت را احضار و یا حتی استیضاح کند اما به نظر نمیآید این اتفاق نیز تاثیری بر روند حاکم بر بازار خودرو داشته باشد. صنعت خودرو در ایران مدتهاست که مسیر درست خود را برای پیشرفت و تولید گم کرده و بیشتر برنامههای تولید به عنوان یک مسکّن و به صورت مقطعی در نظر گرفته میشود.
از سوی دیگر موضوع واردات خودرو به شرط صادرات نیز همچنان در بروکراسی اداری بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال گردش است و حتی دولت نیز از امکان اتفاق افتادن این موضوع ناامید است. گرچه واردات خودرو منوط به صادرات خودرو و قطعه بود اما به هر ترتیب میتوانست بر آشفتگی بازار این کالای استراتژیک تاثیر بگذارد اما انتشار اخباری که حاکی از شکست خوردن موضوع واردات خودرو است قطعا تاثیر منفی بر کنترل بازار خواهد گذاشت.
بروز شرایط رکود تورمی در بازار خودرو نیز مسئله دیگری است که همچنان این صنعت را در تنگنا و فشار قرار خواهد داد و احتمالا موج دیگری از گرانی را به وجود خواهد آورد. افزایش تیراژ تولید یکی از راههای کاهش قیمت است اما اگر تقاضا رو به کاهش باشد، افزایش تیراژ هم به نتیجه نخواهد رسید و میزان بدهی شرکتها را بیشتر خواهد کرد.
بازار خودرو چه در حوزه سواری و چه در حوزه خودروهای کار و اقتصادی، حالا خود به سیستمی بحرانساز برای کل اقتصاد کشور بدل شده است.