نگاهی بر یک مستند ۲۰ ساله درباره «ایران درودی»

یکی از تهیه‌کننده‌های مستندی کوتاه از زنده یاد ایران درودی می‌گوید: خبر درگذشت این بانوی هنرمند و مرور فیلمی که بابت نمایش آن، خانم درودی یک مهمانی هم ترتیب داد مرا بسیار منقلب کرد.

کد خبر: ۱۱۲۹۷۷
۱۵:۳۶ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ کیوان علیمحمدی و امید بنکدار حدود ۲۰ سال قبل طرح ساخت سه مستند پرتره از سه هنرمند نقاش را داشتند که اولین آن‌ها درباره سیاوش کسرایی با چنان استقبالی روبرو می‌شود که فیلم‌های بعدی با پیشنهاد همکاری مدیریت وقت انجمن سینمای جوانان ساخته می‌شود.

علیمحمدی درباره ساخت مستند دوم که به زندگی ایران درودی می‌پرداخت به ایسنا می‌گوید: قصد من و امید بنکدار ساخت یک تریلوژی از سه هنرمند نقاش بود که در دومین فیلم سراغ خانم درودی رفتیم. ما قبل از ساخت، فیلم کتاب «در فاصله دو نقطه» (درباره ایران درودی) را خوانده بودیم و بعد با خود خانم درودی گپ و گفتی داشتیم و با موافقت ایشان بعد از تحقیقات میدانی فیلمنامه را نوشتیم. این فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای در ادامه مدل ساخت فیلم‌های مستند ما بود و در نهایت سال ۱۳۸۱ فیلم «چه شگفت است عشق که هم زخم است هم مرهم» به تهیه‌کنندگی من، امید بنکدار و انجمن سینمای جوانان ساخته شد.

راویان این فیلم آتنه فقیه نصیری و مهتاج نجومی هستند و فیلمبرداری هم توسط همایون پایور انجام شده است.

علیمحمدی ادامه می‌دهد: پیش از آنکه جشنواره حقیقت در سینمای ما جا بیفتد، جشنواره مستند کیش با مسئولیت آقای کامران شیردل مهم‌ترین جشنواره مستند کشور بود و این مستند در آن جشنواره جایزه بهترین تدوین را گرفت.

او یاداور شد: در یک مقطعی مجموعه‌ای از فیلم‌های من و امید بنکدار به طور کامل از تلویزیون پخش شد، ولی این مستند درباره ایران درودی اجازه پخش نگرفت آن هم به دلیل مسائلی که با معیار‌های تلویزیون سازگار نبود، اما تصور می‌کنم خود خانم درودی این فیلم را دوست داشتند، چون بعد از این که فیلم آماده شد یک نمایش خصوصی در خانه هنرمندان گذاشتیم و خانم درودی آشنایان خود را نیز دعوت کرده بودند و بعد هم یک مهمانی خصوصی دادند.

این مستند کوتاه در سایتی به نام ایران درودی قرار گرفته که از طریق این لینک قابل تماشا است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: هنرمندان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: