تور خودروهای کلاسیک و آنتیک با تلاش انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران، نماینده رسمی و انحصاری فدراسیون جهانی خودروهای تاریخی با همکاری کلوپ وسایل نقلیه تاریخی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در روزهای ۲۱ تا ۲۳ مهرماه برگزار شد.
دیدارنیوز ـ بسیاری از ایرانیها از جاده چالوس خاطرات نوستالژیک و زیبایی دارند. اما اگر جاده چالوس هم آلبوم خاطرات خود را ورق بزند، حتما خاطرات به یادماندنی از رفت و آمد خودروهای مختلف در دهههای گذشته دارد. روزهایی که ترافیک جاده چالوس تبدیل به رنگین کمانی از خودروهای زیبا میشد و مثل امروز چالوس پر ازخودروهای سفید و مشکی نبود، قطعا بهترین خاطرات این جاده پیر از حضور ایرانیان است.
تور خودروهای کلاسیک در بیش از ۱۰ سال گذشته از آن کارهایی است که خاطرات زیبایی را برای این جاده زنده میکند. توری که ماشینهای زمان با عبور از جاده چالوس خود را به آبی نیلگون و سبز مانای خط ساحلی شمال کشور میرسانند. این بار نیز تور خودروهای کلاسیک و آنتیک به همت انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران که نماینده رسمی و انحصاری فدراسیون جهانی خودروهای تاریخی نیز هست با همکاری کلوپ وسایل نقلیه تاریخی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در روزهای ۲۱ تا ۲۳ مهرماه برگزار شد.
مسیر تور کلاسیک از تهران تا نمک آبرود بود و تور ((تهران- کاسپین)) نام داشت. در این برنامه بیش از ۱۴۰ دستگاه خودروی کلاسیک و آنتیک آلمانی، آمریکایی، ژاپنی و ایتالیایی با شعار ((رانندگی ایمن، سلامتی ایمن)) در خط استارت حضور داشتند و حدود ۱۰۰ دستگاه از این خودروها کاروان کلاسیک سواران را به سمت شمال همراهی کردند. هر چند در طول مسیر و شهر نمک آبرود با پیوستن خودروهای کلاسیک دیگر تعداد کلاسیکها به بیش از ۱۵۰ خودرو رسید. از جمله نکات جالب توجه در این تور باید به حضور رانندگان خانم با خودروهای کلاسیک اشاره کرد و بسیاری از شرکت کنندگان نیز با خانوادههای خود در این تور حضور پیدا کردند.
برداشت اول تور کلاسیک که همچون یک سریال رئال بود، در لوکیشن ایران مال انجام شد. لوکیشنی که از نظر بصری زیبا و جذاب بود. شاید جمله بهتر این باشد: فضای ایران مال و خط استارت تور در شان ماشینهای زمان بود. خودروهای کلاسیک کم کم از حدود ساعت ۸:۱۵ دقیقه در پارکینگ ایران مال حضور پیدا کردند و احتمالا عجیبترین و جذابترین صحنهای که کارمندان این مرکز تجاری تا به حال دیده بودند، حضور رنگین کمان صنعت خودرو زیر سقف پارکینگ ایران مال بود. از این رو همه تبدیل به فیلمبرداران و عکاسانی شده بودند که لحظه لحظه این حس تاریخی را با گوشیهای تلفن همراه ثبت کردند.
برداشت اول سریال کلاسیکها کات خورد تا دوربینها به سمت خط استارت در فضای باز گیت ورودی درب اصلی ایران مال بروند. خودروها به نظم وارد مسیر استارت شدند و فضاسازی با موزیک نظر هر بینندهای را جلب میکرد. جذابیت حضور خودروها جلوی درب اصلی مرکز تجاری به حدی بود که حتی یکی از کارمندان این مجتمع تجاری به همکاران خود گفت: اشکالی ندارد امروز را دیرتر کارت بزنیم، چون این صحنهها را نمیتوان همیشه دید!
مسیر تور کلاسیک از ایران مال به سمت اتوبان تهران شمال ادامه داشت و خودروها بعد از عبور از عوارضی اتوبان تازه تاسیس شمال غربی تهران، به سمت جاده چالوس و هتل گاجره حرکت کردند. در طول مسیر تونلها تبدیل به محلی برای عرض اندام خودروهای پر قدرت آمریکایی و اجرای سمفونی موتورهای ۸ سیلندر آنها شده بود. جایی که شورولت کوروت C۲ و C۳، فوردهای ماستنگ، شورولت کامارو و پونتیاکها هوش از سر میبردند. البته در این تور اعضاء کلوپ بلیزر سواران نیز با شورولتهای بلیزر و سابربن حضور داشتند و در ترافیک مقطعی جاده چالوس قد بلند آنها از چند پیچ عقبتر دیده میشد.
پیچهای خلوت منتهی به هتل گاجره نیز جایی بود که نمایندگان کلوپ رسمی BMW هندلینگ مثال زدنی خود را به رخ کشیدند تا بهانه کل کل با آمریکایی سواراها حسابی جور شود. ناهار در فضای باز و به صورت آماده در هتل گاجره سرو شد. زیرا یکی از مهمترین نکات در برگزاری این تور رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا و حفظ سلامتی حاضرین بود.
احتمالا شما هم با نگارنده هم نظر هستید که زیباترین بخشهای جاده چالوس آن هم در پاییز، هزارچم و سیاه بیشه هستند. جایی که رنگهای درختان بلوط، راش، توسکا و تمشک در پاییز مخملی با رنگهای نارنجی، قرمز، زرد و سبز روی کوهستان میکشند که از هر تبالو نقاشی زیباتر است. حالا تصور کنید یک آلفارومئو ولوچه ۲۰۰ سبز رنگ پشت سر مرسدس بنز w۱۱۵ آبی رنگ در پیچهای سیاه بیشه در حال عبور باشند و از دورتر هم فولکس واگنهای بیتل قرمز رنگ و اُخرایی نزدیک شوند. این صحنه نه تنها برای عشق ماشینها جذاب است که مردم عادی را هم به وجد میآورد تا لبخند رضایت در صورت هر نظاره گری دیده شود.
از نکات جذاب عبور از پیچهای هزار چم باید به رانندگی ایمن، تکنیکی و بدون نقص رانندگان خانم با خودروهای کلاسیک اشاره کرد. جایی که پیکان جوانان مدل ۱۳۴۷، مرسدس بنز W۱۰۷ کروکی قرمز رنگ، نیسان پاترول و پونتیاک ترنزام با رانندگان خانم پیچها را پست سر گذاشتند تا کسی تصور نکند خودروی کلاسیک و ماشین بازی فقط یک علاقه مردانه است.
حدود ساعت ۴ تقریبا همه خوروها به نمک آبرود رسیدند و با استقبال کمیتههای استانی انجمن حفاظت از وسایل نقلیه تاریخی ایران راهی پارکینگ شدند. هتل هایت سابق و پارسیان خزر فعلی که سال ۱۳۵۴ ساخته شده است و از زیباترین هتلهای ایران از نظر طراحی و جغرافیا به حساب میآید، حالا شاهد نقاشی بود که تاریخ صنعت خودرو بود و احتمالا به این بوم زیبای تاریخ حسودی میکرد.
میزانسن پارکینگ هتل هایت در سریال کلاسیکها آنقدر زیبا از کار درآمد که خستگی سفر حدود ۲۰۰ کیلومتری در کوهستانهای پر پیچ و خم چالوس هم باعث نمیشد کلاسیک سواران برای دریافت کلید اتاقهای خود در هتل راهی لابی شوند! این در حالی بود که کم کم مردم عادی و میهمانان هتل هم راهی پارکینگ شدند تااز حضور ماشینهای زمان لذت ببرند.
از دیگر نکات قابل توجه در این برنامه نظم در اجرا بود. زیرا تیم اجرایی تور کلاسیک علاوه بر پیش بینی نیازهای حاضرین با نظم اتاقهای کلاسیک سواران را که از قبل مشخص شده بود به آنها تحویل دادند و به این ترتیب همه راهی اتاقهای خود شدند. اما با کمال تعجب حدود ۳۰ دقیقه بعد دوباره بیشتر آنها به پارکینگ آمدند تا بازی نور غروب در رنگ و فُرم بدنه خودروهای کلاسیک را با دوربینهای خود ثبت کنند.
مجتمع تفریخی تله کابین نمک آبرود معمولا در تورهای کلاسیک میزبان کلاسیک سواران میشود. فضای پارکینگ این مجتمع و حضور مردم باعث شده کلاسیک سواران راهی این منطقه شوند تا لذت خود از خودروها را با مردم به اشتراک بگذارند. به عبارتی این بخش از سریال کلاسیکها را به رسم سریالهای سنتی باید پیام اجتماعی نامید. این برداشت از آنجایی جذابتر شد که چند دستگاه از خودروهای کلاسیک حاضر در استان نیز به کاروان پیوستند که از جمله آنها باید به شورولت ایمپالا مدل ۱۹۵۹ اشاره کرد.
بعد از حضور در نمک آبرود در روز پنج شنبه، کلاسیک سواران برای تفریح و خرید راهی شهرهای مجاور و مراکز تجاری شدند. شب هنگام نیز لابی هتل جایی بود برای گپ و گفتهای دوستانه و کل کلهای مختلف با ادبیات ماشین بازی. البته عدهای هم در پارکینگ مشغول بررسی وضعیت فنی خودرو خود بودند تا صبح هنگام دوباره به دل جاده بزنند. آنهایی که راهشان دورتر بود، مثل کلاسیک سواران مشهد، کرمان، بوشهر، اصفهان، شیراز و تبریز با دقت بیشتری خودروها را بررسی میکردند. تور کلاسیک تهران- کاسپین عملا بعد از صبحانه روز جمعه در هتل پایان یافت و آخرین برداشت این سریال با خداحافظی جمعی صمیمی همراه شد. دست آخر کاروان کلاسیکها به دستههای چندتایی تقسیم شدند تا به سمت منزل و شهرهای خود باز گردند.
جوان خودرو در ادامه نوشت: رامین صالح خو نایب رئیس انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران در پایان این تور کلاسیک در گفت و گویی کوتاه با نمایندگان رسانههای حاضر گفت: همه سعی برگزار کنندگان تور کلاسیک تهران- کاسپین فرهنگ سازی در خصوص ارزش معنوی و فرهنگی خودروهای کلاسیک و آنتیک است. او ادامه داد: انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران متولی حوزه خودروهای کلاسیک در ایران است و فدراسیون جهانی (Fiva) نیز در این حوزه تنها این انجمن را به رسمیت میشناسد که این مهم بار فعالان در انجمن را سنگینتر میکند.
او ضمن اشاره به فعالیتهای این انجمن در آینده تصریح کرد: گسترش همکاریها با کمیتههای استانی از اولین اهداف این انجمن است و تا به امروز نیز به یاری دوستان و خداوند توانستیم چند استان را فعال کنیم. همچنین در آینده برنامههای مختلفی را اجرا خواهیم کرد که به زودی در خصوص آن از طریق مراجع رسمی اطلاع رسانی میکنیم.
عکاس: محدثه حاتمی