سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی پایتخت فرسوده گفت: عقب ماندگی در زیر ساختهای حمل و نقل عمومی پایتخت وجود دارد و در این زمینه باید اقدامات اساسی انجام شود.
دیدارنیوز ـ سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد ذرات معلق منتشر شده در هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک مانند مجموعه حمل و نقل است، البته موارد مختلفی در این مجموعه نقش دارند که بخشی در حوزه صنایع و بخشی در حوزه استانداردهای خودرو، کیفیت سوخت و حاملهای انرژی و بخشی در حوزه بهرهبرداری است.
او با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل پاک و اقدامات نرمافزاری مدیریتی خصوصاً اقدامات سخت افزاری و توسعه شبکه مترو و اتوبوسی جنبه بلند مدت دارد، افزود: در بخشی از برنامهها یکسری اقدامات ضربتی و فوری انجام شده و قرار است در دوره جدید شهرداری برنامه تحولی تا پایان سال تدوین شود.
معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حمل و نقل یکسری راهکارهای کوتاه مدت قابل انجام، تعریف شده است که برخی از آنها برای عملی شدن به یک تزریق مالی مختصر نیاز دارد برای مثال برای اتوبوس، حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری به علت مخازن CNG متوقف بوده و بر اساس برنامهریزی صورت گرفته تا پایان سال حدود ۵۵۰ دستگاه رفع ایراد میشود و به چرخه حمل و نقل برمیگیرد همچنین اوورهال کردن اتوبوسهای BRT و اتوبوسهای تک کابین خصوصی و دولتی در برنامه است و در کنار این موارد ۱۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال نوسازی میشود.
شفیعی با بیان اینکه در بحث مترو برنامههای از قبل آغاز شده، سرعت داده شد، تصریح کرد: دچار یک عقب ماندگی در زیر ساختهای حمل و نقل عمومی هستیم حدود ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی فرسوده است و منابع سنگینی برای اوورهال کردن آنها نیاز است، برای مثال یک اتوبوس شهری حدود چهار میلیارد تومان قیمت دارد شهرداری تهران به دنبال این است که حدود ۱۷۵ دستگاه اتوبوس شهری را وارد ناوگان کند و ۱۰۰ دستگاه آن حداکثر تا دو هفته آینده وارد میشود.
وی تاکید کرد: با توجه به چالشهای اقتصادی که دولت در این سالها داشته، حمل و نقل عمومی مورد بی توجهی قرار گرفته است و ما تلاش میکنیم با دولت جدید منابع جدید را وارد کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اضافه کرد: بر اساس قانون سهم دولت و شهرداری مساوی است، اما در حوزه یارانه بلیت و سرمایه گذاری برای زیر ساختها، دولت سهم خود را پرداخت نکرده و این بدهی انباشته شده است.
شفیعی با بیان اینکه ما یک عقب ماندگی جدی در حوزه نرم افزاری روبرو هستیم، افزود: بحث حمل و نقل انسان محور که در این سالها مطرح بوده، جدی گرفته نشده است و این جدی گرفته نشدن باعث مشکلات زیست محیطی، اتلاف وقت، هزینه جسمی و روحی و مشکلات دیگر شده است.
او تاکید کرد: در این باره دنیا به این نتیجه رسیده است که خودرو شخصی باید از محدوده شهری کنار گذاشته شود و جایگزین آن حمل و نقل عمومی یا دوچرخه باشد.
معاون شهردار تهران گفت: متأسفانه باور نداریم که انسان هدف همه این برنامههاست. در دنیا بر اساس متناسب پیمایش یک دوچرخه سوار، به او یارانه داده میشود که این یارانه میتواند یا تخفیف مالیاتی یا به صورت نقدی باشد جالب اینکه این موضوع در قوانین ما پیش بینی شده است و در حال حاضر برای مسافران مترو میخواهد عملی شود.