کارخانه هوشمند "نیسان" به دست ربات‌ها می‌چرخد

نیروی کار انسانی را به ندرت می‌توان در "کارخانه هوشمند" شرکت نیسان یافت. ربات‌ها تمام فعالیت‌های این کارخانه از جمله جوشکاری و نصب را انجام می‌دهند. این ربات‌ها رنگ‌کاری و بررسی رنگ را نیز برعهده دارند.

کد خبر: ۱۱۱۰۹۲
۱۷:۰۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ به نقل از تک‌اکسپلور، "هیدیوکی ساکاموتو"، معاون اجرایی نیسان در طول بازدید از خط تولید خودرو‌های اسپرت آریا (Ariya) در روز جمعه در کارخانه "توچیگی" گفت: پیش از این، افراد براساس تجربه تولید را انجام می‌دادند، اما اکنون ربات‌ها با کمک هوش مصنوعی و بررسی داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند این کار را انجام دهند.

به گفته شرکت نیسان، این کارخانه که در حومه شهر توکیو قرار دارد قرار است پیش از ماه آوریل آغاز به کار کند. خط مونتاژ این کارخانه به گونه‌ای است که هر سه مدل خودروی برقی، بنزینی و "ای‌پاور" (e-Power) که ترکیبی از این دو است را تولید می‌کند.

کارگران این کارخانه می‌توانند بر کار‌های ماهرانه‌تری مثل تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از ربات‌ها و نگهداری از تجهیزات تمرکز کنند.

همه‌ی شرکت‌های خودروسازی در حال کار بر روی فناوری رباتیک هستند که می‌تواند به آن‌ها در پاسخگویی سریع به تقاضای بازار کمک کند.

در این کارخانه، بازو‌های مکانیکی غول‌پیکر با نمایشگر‌های بزرگ از زوایای مختلف روی سطح خودرو‌ها نور می‌تابانند تا دوربین‌ها کوچک‌ترین عیب و ایراد را تشخیص دهند.

دستگاهی دیگر نیز به سرعت سیم‌هایی به دور یک شی فلزی می‌پیچد. چیزی شبیه به یک قرقره بزرگ که بخشی از موتور نیسان و جایگزینی برای آهن‌ربا‌های خودرو‌های برقی امروزی است. به گفته‌ی شرکت نیسان این نوآوری نیاز به مواد نادر را برطرف کرده و باعث کاهش هزینه‌ها شده است.

نیسان می‌گوید که فناوری‌های استفاده شده در کارخانه "توچیگی" به تدریج در سایر کارخانه‌های جهان از جمله شرکت رنو که شریک آن‌ها است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

"ساکاموتو" می‌گوید، تخمین هزینه‌های صرفه‌جویی شده کار دشواری است، اما تولیدات باید با کمبود نیروی کار، همه‌گیری کووید-۱۹ و کاهش انتشار کربن سازگار باشد تا بتوان به کاهش تغییرات جوی کمک کرد.

شرکت نیسان امیدوار است تا سال ۲۰۵۰ به انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن دست یابد.

به گفته‌ی این شرکت، نوع جدیدی از فرآیند رنگ‌آمیزی با انجام همزمان رنگ‌آمیزی و پخت رنگ، باعث کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی می‌شود. پیش از این بدنه آلمینیومی ماشین باید جدا از سپر‌های پلاستیکی آن در دمای متفاوت پخته می‌شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: