دناپلاس توربو ۵ ستاره کیفیت را از سوی سازمان صمت دریافت کرده است و مشتریان این خودرو یا باید ۴۸۰ میلیون برای خرید آن در بازار آزاد هزینه کنند و یا خوششانس باشند و بتوانند از ایران خودرو تخفیف ۸۰ میلیونی بگیرند.
دیدارنیوز ـ یکی از عجایب صنعت خودروسازی در ایران این است که بیکیفیتترین خودروی ساخت داخل از باکیفیتترین خودروی داخلی، گرانتر است! دناپلاس توربو با کیفیتترین خودروی داخلی است که قیمت آن ۴۷۰ میلیون است. اما ام وی ام ایکس ۳۳ بیکیفیتترین خودرو داخلی است و قیمت آن ۶۰۰ میلیون تومان است!
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه گزارش کیفی خودروهای داخلی را منتشر میکند. گزارشی که نشان میدهد هر خودرو با توجه به سطح قیمتی خود چه کیفیتی دارد و چند ستاره میگیرد؟
در این ارزشیابی که از طرف وزارت صمت انجام میشود، خوردویی بهترین کیفیت را دارد که پنج ستاره کیفیت را دریافت کند. حالا گزارش تیرماه نشان میدهد که دناپلاس توربو توانسته پنج ستاره کنترل کیفی را دریافت کند، اما بیکیفیتترین خودرو که ام وی ام ایکس ۳۳ است تنها دو ستاره گرفته است.
اما نکته جالب در این گزارش این است که امویام ایکس ۳۳ در حالی بیکیفیتترین خودروی داخلی نام گرفته که قیمت آن ۶۰۰ میلیون تومان است. اما قیمت دناپلاس توربو در بازار ۴۷۰ میلیون تومان است!
به عبارتی مردم باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که بتوانند بیکیفیتترین خودروی داخل را سوار شوند! آن هم در حالی که این خودرو جزو دومین گروه خودروهای گران داخلی دستهبندی میشود.
این یعنی قیمت بیکیفیتترین خودروی داخلی معادل ۱۲ سال حداقل حقوق یک کارگر در ایران است. یعنی اگر فردی ماهانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد باید ۱۲ سال این مبلغ را پسانداز کند تا بتواند یک خودرو با این کیفیت تهیه کند.
بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، دناپلاس توربو تنها خودرویی است که توانسته پنج ستاره کنترل کیفی را دریافت کند. جز دناپلاس توربو، بقیه خودروهای داخلی سه یا چهار ستاره کنترل کیفی را دریافت کردهاند.
انحصار در تولید خودرو همان عاملی است که سبب شده خودروهای با قیمت بالا در ایران کیفیت قابل قبولی نداشته باشند. البته وزیر جدید صمت وعده داده که کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا میدهد. رضا فاطمی امین در یک ماه گذشته بارها اعلام کرده که مشکل خودروسازی ایران نبود رقابت است.
اما در عین حال از برنامههای او پیداست که قصد آزادسازی واردات خودرو را ندارد. بلکه تنها هدفش بر تولید داخل متمرکز است و حتی قول داده قیمت تمام شده خودرو در سال آینده را ۲۰ درصد کاهش دهد. حالا باید دید در حالی که قیمت ارز در حال افزایش است و خودروسازان و قطعهسازان در زیان هستند، وزیر جدید چگونه میخواهد قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد!
اما ماجرا یک بُعد دیگر هم دارد. دناپلاس توربو به دلیل کیفیت قابل قبولی که دارد یکی از خودروهای پرمشتری است. اما مشتریان یا باید ۴۸۰ میلیون برای خرید آن در بازار آزاد هزینه کنند و یا خوششانس باشند و بتوانند از ایران خودرو تخفیف ۸۰ میلیونی بگیرند.
چون در طرح فروش فوقالعاده ایران خودرو در شهریور ماه یکی از خودروهای عرضه شده دناپلاس است که قیمت آن ۳۹۰ میلیون تومان است و ۸۰ میلیون از بازار آزاد کمتر است. اما قیمت خودروی امویام ایکس در بازار و کارخانه یکی است و اتفاقا شرکت مدیران خودرو طرح فروش نقد و اقساطی برای این خودرو گذاشته و متقاضیان میتوانند این خودرو را به راحتی خریداری کنند.
اما انحصار ایران خودرو سبب شده که مردم مجبور باشند ماهها برای خرید خودرویی که کیفیت معقولتری دارد منتظر بمانند. البته گویا تغییرات کابینه مردم را به کاهش قیمت خودرو امیدوار کرده است. آیا قرار است خودرو ارزان شود؟