صادقی میگوید: صحبتهای رئیسی هنگام معرفی وزرا هم نشان داد که کابینه شکلی از بالا به پایین داشته باشد و وزرا افرادی خلاق و توانمند و دارای ابتکار عمل نیستند و انتظار این است که بیشتر افرادی مطیع و گوش به فرمان باشند که نمونه آن را در دولت احمدینژاد دیدیم که میخواست مثل یک فرمانده پادگان عمل کند که این رویه سرانجام خوبی هم نداشت.
دیدارنیوز - امروز جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی برگزار می شود و بنا بر گمانه زنیهای رسانهای بین سه تا چهار وزیر از مجلس یازدهم رای اعتماد نخواهند گرفت.
از ابتدای هفته جاری نمایندگان مجلس در دو شیفت مشغول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم هستند، اما آن چیزی که به چشم میخورد نه نقد اصولی است و نه مخالفتی بر اساس تخصص! تا چشم کار میکند تملق است و چاپلوسی. اگر هم مخالفتی با وزرای پیشنهادی صورت میگیرد، بیشتر به تعریف شبیه است. نقد و مخالفت اغلب نمایندگان با برخی وزرای پیشنهادی هم به دلایلی عجیب صورت میگیرد. یکی از این دلایل عجیب ارتباط نزدیک با روسای جمهور سابق یا رابطه خوب با آنها است.
به طور مثال عنابستانی در مخالفت با امیرعبدالهیان وزیر پیشنهادی وزارت خارجه گفته بود: «سابقه همکاری "امیرعبداللهیان" با ظریف و لاریجانی ما را نگران میکند». البته موافقتها هم چیزی جز رنگ و بوی تملق نداشت. به طور مثال موسوی نماینده موافق فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در حمایت از او گفته بود:« وزیر پیشنهادی فاطمی امین بهترین گزینه برای این وزارتخانه است. دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند از حضرت موسی استفاده کن. ۲ شاخصه دارد. قوی و امین است. دختران شعیب اگر میگفتند «فانه فاطمی الامین»، همهاش تمام شده بود!»
حمایت تمام قد نمایندگان از وزرای پیشنهادی آنقدر عجیب بود که در اقدامی قابل تامل، تاکنون هیچ یک از کمیسیونها، به جز آموزش و پرورش، مخالفتی با وزرای پیشنهادی نداشته و کمیسیونهای تخصصی همگی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تایید کردهاند!
محمود صادقی نماینده سابق مجلس میگوید: متاسفانه سخنگوی کمیسیونها در جلسه رای گیری در قالب گزارش کمیسیون، برای وزیر پیشنهادی تبلیغ میکنند و با عنوان گزارش کمیسیون، کار تبلیغاتی انجام میدهند.
وی با بیان اینکه مشخص نیست با چه روشی برخی از مخالفان را وادار به همراهی و موافق تبدیل کردهاند یا برخی را وادار به انصراف از مخالفت کردند، گفت: بعضی از نمایندگان تذکر دادند که گویا داد و ستد صورت گرفته یعنی وزیر پیشنهادی وعده توجه ویژه به حوزه انتخابیه آن نمایندگان مخالف را داده است، از همین رو تصمیم گرفتند که همراه شوند. همین هم نکته عجیبی است.
صادقی در پاسخ به این سوال که چرا چنین رفتارهایی در مجلس فعلی دیده میشود، گفت: قدرت یک دست شده است و یک طیف در مجلس حاکم است و همه نمایندگان تقریبا با هم همسو هستند و هم مجلس با دولت همسو است، از همین رو زمینهای برای نقد و بررسی وجود ندارد و اینها که مجلس قبل را متهم به وکیل الدوله بودن میکردند خودشان به وضوح وکیل الدوله شدهاند. مجلسی که بیش از دویست نمایندهاش به آقای رئیسی نامه نوشتند و درخواست کردند کاندیدای ریاستجمهوری شود چگونه اکنون میتواند با وزرای معرفی شده مخالفت کند؟
برخلاف مجلس دهم که سه فراکسیون داشت و نقد و بررسی به شدت در آن وجود داشت، این مجلس فاقد تنوع فراکسیونی است و عجیب اینکه از نمایندگان مستقل و اصلاحطلب این مجلس هم صدایی شنیده نمیشود!
نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که چرا کمیسیونهای تخصصی هیچ مخالفتی با وزرای پیشنهادی نداشتند و به حمایت و تبلیغ برای آنها نیز پرداختند، گفت: جز درمورد وزیر آموزش و پرورش که کمیسیون آموزش و تحقیقات صلاحیت او را تأیید نکرد در سایر موارد گزارش کمیسیونها همه جنبه تأییدی و حمایتی داشت. حتی سخنگوی کمیسیون کشاورزی در اثنای ارائه گزارش کمیسیون برای وزیر پیشنهادی تبلیغ هم میکرد رفتاری که بسیار زننده و خلاف شان مجلس بود. البته برخی از نمایندگان اعتراض کردند. اینها در گذشته مجلس دهم را متهم به این قبیل رفتارها میکردند اما خودشان گوی سبقت را ربودهاند.
این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا مخالفتها با وزرای پیشنهادی، مخالفتهای جاندار و اصولی نیست، تصریح کرد: مخالفتها اصلا روشمند نیست. موافقت و مخالفت باید بر اساس شاخصهایی مثل سنجش پذیربودن، عملی بودن و زمانمند بودن برنامهها باشد، نمایندگان مخالف و موافق باید سابقه کاری و تخصصی وزیر پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دهند و …اما متاسفانه میبینیم که به مسائل جناحی و بی ربط اشاره میکنند. شخصا در دولت روحانی با ۴ وزیر مخالفت کردم و چون شخصا فرد حقوقی هستم برنامههای آنها را هم به لحاظ حقوقی و مرتبط با تخصصم نقد و بررسی میکردم و هم با استفاده از نظرات تخصصی کارشناسان ذیربط. البته به ندرت بعضی از موافقت و مخالفتهایی که این چندروز انجام شد خوب بود و نمیتوان همه را با یک چوب راند اما کلیت مجلس حالت شعاری و سطحی و داشت.
صادقی در پاسخ به این سوال که آینده مجلس یازدهم و وزرای دولت را چگونه ارزیابی میکند، گفت: در این دو سه روزه با دیدن سطح وزرای معرفی شده و نوع مواجهه نمایندگان با وزرای پیشنهادی و همینطور رفتارهای متملقانهای از قبیل به پیشواز وزرا رفتن پس از نطق آنها، برای آینده کشور نگرانتر شدم. متأسفانه بیشتر اعضای این کابینه توان مدیریت کشور در این شرایط سخت را ندارند و این مجلس هم نمیتواند در قالب طرح و انجام نظارت نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
صادقی افزود: نمیخواهم جامعه را نگران کنم، اما واقعا شرایط نگران کننده است و بعید میدانم این افراد بتوانند مشکلات حاد فعلی را حل و فصل کنند. تصور بر این بود زمانی که قدرت یک دست میشود راحتتر میتوانند مشکلات را حل کند اما این کار مشروط به انتخاب افرادی قوی و توانمند است، این در حالی است که توانمندی لازم را در اکثر وزرای پیشنهادی نمیبینم. صحبتهای رئیسی هنگام معرفی وزرا هم نشان داد که کابینه شکلی از بالا به پایین داشته باشد و وزرا افرادی خلاق و توانمند و دارای ابتکار عمل نیستند و انتظار این است که بیشتر افرادی مطیع و گوش به فرمان باشند که نمونه آن را در دولت احمدینژاد دیدیم که میخواست مثل یک فرمانده پادگان عمل کند که این رویه سرانجام خوبی هم نداشت.