معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: در کل دنیا ۳ درصد اقدامات درمانی به شکایت منجر میشود، اما در ایران این آمار ۰/۱ درصد است.
دیدارنیوز ـ دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره میزان شکایات در حوزه جراحیهای زیبایی، گفت: سالانه حدود ۹۰۰ میلیون بار مراجعه درمانی در کل کشور داریم که مردم به مراکز درمانی سرپایی یا بستری مراجعه میکنند. بر این اساس هر ایرانی بین ۱۰.۵ تا ۱۱ بار در سال مراجعه درمانی دارد.
وی افزود: از این ۹۰۰ میلیون بار مراجعه، پروندههایی که در حوزههای مختلف تشکیل میشود، نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار پرونده است.
فتاحی با تاکید بر اینکه در کل دنیا در کنار اقدامات درمانی عارضه هم داریم، گفت: حالا این عارضه، یا عارضهای طبیعی یا ناخواسته است که در نتیجه اقدام درمانی ایجاد میشود یا اینکه بر اساس قصوری اتفاق افتاده است. از آنجا که امکان تشخیص این دو از یکدیگر وجود ندارد، این موضوع منجر به شکایت میشود.
وی افزود: در کل دنیا ۳ درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت میشود که در ایران یک دهم درصد است. یعنی یک دهم درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت در حوزههای مختلف میشود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: بر این اساس افراد برای طرح شکایت در این موارد میتوانند به دادسرای امور انقلاب، دادسرای انتظامی نظام پزشکی یا سازمان تعزیرات حکومتی و یا به هر سه مورد هم مراجعه کنند. البته ۳۰ درصد شکایات در این حوزه با یکدیگر همپوشانی دارند، یعنی بیمار به هر سه جا مراجعه کرده است.
فتاحی گفت: نحوه توزیع شکایاتی که ما داریم با شکایتهای پزشکی قانونی متفاوت است. ۹ درصد از شکایات ما به حوزه زیبایی و اعمال ترمیم و زیبایی بازمیگردد، اما فکر میکنم آمار پزشکی قانونی بیش از این باشد. زیرا فردی که به دلیل انجام اعمال زیبایی دچار مشکل شده، بیشتر به دنبال دریافت هزینه و خسارت است، اما احکام ما از آن جایی که انتظامی و تنبیهی است، کمتر به ما مراجعه میکنند.
وی درباره احکام صادره برای قصور در حوزه پزشکی، گفت: احکام به مورد، عارضهای که ایجاد شده و تکرار عارضه و سابقه پزشک بستگی دارد. از تذکر و توبیخ تا محکومیت دائم جزو احکامی است که صادر میکنیم.
وی درباره وضعیت تخلفات تعرفهای نیز گفت: تقریبا میتوان گفت که ۲۰ درصد شکایات ما، شکایات تعرفهای است. البته طی این سالها افزایش شکایات در زمینه تعرفهها را نداشتیم و همیشه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از شکایات، شکایات تعرفهای است.
فتاحی گفت: اگر در زمینه شکایات تعرفهای به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه شود، جریمه مالی برای متخلف در نظر گرفته میشود که آن پزشک یا بیمارستان سه تا چهار برابر مازاد تعرفه جریمه میشود. احکام سازمان نظام پزشکی نیز در این زمینه جنبه تنبیهی دارد؛ اعم از تذکر و توبیخ و بسته به شدت و تکرار موضوع احکام صادر میشود.
وی گفت: دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی در ۲۰۸ شهری که نظام پزشکی داریم، وجود دارد و مردم میتوانند برای طرح شکایت به آنها مراجعه کنند. در آنجا پرونده تشکیل شده و بعد برای کارشناسی دعوت شده و در دادسراها قرار صادر میشود. اگر به محکومیت برسیم، کیفرخواست صادر میکنیم. سپس کیفرخواست به هیات بدوی میرود که شامل یک ترکیب ۱۳ نفره است که شامل گروههای مختلف پزشکی، پرستاری، نماینده پزشکی قانونی و نماینده قوه قضائیه است که با حضور آنها رای صادر میشود.
فتاحی درباره بیشترین میزان شکایات در حوزه پزشکی، گفت: در حوزه سرپایی بیشترین شکایات از دندانپزشکی و پزشکان عمومی است و در حوزه بستری بیشترین شکایات از پزشکان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی است. در حوزه تعرفه هم بیشتر از حوزه زنان و زایمان و ارتوپدی شکایت میشود.
کد خبر