زنانی که رنج می‌زایند!
نگاهی به وجه جنسیتی ایدئولوژی داعش به بهانه اهدای جایزه صلح نوبل به «نادیا مراد»

زنانی که رنج می‌زایند!

ایدئولوژی‌های بنیادگرایانه و خشن که بر پایه تفاسیر رادیکال از دین و مذهب قرار دارند، در ذات خود بشدت زن‌ستیز هستند. داعش حامل یکی از خشن‌ترینِ این ایدئولوژی‌هاست که وجه انسانی برای زنان قائل نیست. بر اساس این باور، داعش در سرزمین‌های متصرفی خود زنان را به اسارت گرفته و آنها را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن وادار به بردگی جنسی می‌کرد.
سیگار می‌کشم پس هستم!

سیگار می‌کشم پس هستم!

شیوع مصرف مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان در جامعه زنان ایرانی امری ناپسند و مذموم است که متأسفانه به دلایل مختلفی رو به افزایش است. در شرایطی که کشورهای غربی با تصویب قوانین و کار بر روی فرهنگ عمومی به سمت مصرف حداقلی دخانیات می‌روند با افزایش آن از سوی جامعه زنان در کشورهای در حال توسعه مواجه شده‌ایم.
بازی بد و بی‌عملی روشنفکران؛ منشاء رونق پوپولیسم و توفیق لات‌ها
دکتر تقی آزاد ارمکی در گفتگو با دیدارنیوز مطرح کرد:

بازی بد و بی‌عملی روشنفکران؛ منشاء رونق پوپولیسم و توفیق لات‌ها

هنگامی که روشنفکری نقش خود در تولید معنا و تسری آن به جامعه را به شکل تاثیرگذار و مستمر انجام ندهد، فضا برای رشد پوپولیسم ایجاد می‌شود. بازی بد بین مصدق و کاشانی، یک نمونه از بازی بد روشنفکری است. این دو نقش‌های خود را خوب ایفا نمی‌کنند در نتیجه پوپولیست‌ها پیروز می‌شوند و لات‌ولوط‌ها کودتا را تمام می‌کنند و هر دو نفر را از قدرت می اندازند.
پرستاران مهاجر به کجا می‌روند؟

پرستاران مهاجر به کجا می‌روند؟

شورای حقوق و دستمزد بر اساس مصوبه‌ای سقف درآمد کارانه پزشکان را تا ۶۰ میلیون تومان در ماه جایز دانست. با احتساب پاداش و مزایا، سطح درآمد پزشکان متخصص به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در ماه می‌رسد که بیش از ۱۰۰ برابر حداقل دستمزد است. دستمزد پرستاران در ایران هم هیچ تناسبی با حجم و سختی کار آنها ندارد و این در حالی است که شاهد اختلاف پرداخت ۴۰ برابری بین درآمد پزشکان و پرستاران هستیم.
آهای گرسنگی! تو چقدر پر زوری!

آهای گرسنگی! تو چقدر پر زوری!

هزینه معیشت ماهیانه کارگران از ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان در اسفند ۹۶ به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در شهریور ۹۷ رسیده است. یک کارگر برای زنده ماندن باید ۷۲ درصد از حقوقش را صرف خرید مواد غذایی کند. وضعیت اقتصادی فعلی به گونه‌ای است که سبد معیشت را باید هفتگی محاسبه کرد. فعالین کارگری می گویند یک کارگر برای زنده ماندن باید ۷۲ درصد از حقوقش را صرف خرید مواد غذایی کند.
زمستان کابوس معتاد است

زمستان کابوس معتاد است

معتادین متجاهر بخش عمده کارتن‌خوابها را تشکیل می‌دهند و همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شوند. تنها در تهران بیش از ۱۶ هزار معتاد متجاهر وجود دارد. تاکنون ۸۰۰۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و سامان‌دهی شده‌اند و همه سازمان‌ها و نهاد‌ها باید کمک کنند تا سازمان بهزیستی بتواند ۸۰۰۰ معتاد باقیمانده دیگر را نیز تا پایان سال، جمع‌آوری و سامان‌دهی کند.
خاورمیانه زنی غمگین است با هزارپاره فروریخته

خاورمیانه زنی غمگین است با هزارپاره فروریخته

در جهان سنت تصور بر این بود که مدرنیته زنان را از نابرابری‌های ساختاری و خشونت‌های سیستماتیک جهان سنت خواهد رهاند اما آنچه در واقعیتِ جهان اجتماعی و فردی زنان رخ داد، این بود که پدرسالاری مدرن، شکل جدیدی از مناسبات سلطه و فرودستی زنان را شکل داد و خشونت علیه آنان را با صورت‌های جدیدی باز‌تولید کرد.
من زن دومم!
تاملی همدلانه با وضعیت زنانی که همسر دوم می‌شوند؛

من زن دومم!

قصد سرزنش کردن زنانی که تن به ازدواج موقت با مردی زن‌دار می‌دهند، در میان نیست. همان گونه که هیچ مردی نمی‌تواند خود را در جای همسرش قرار دهد و احساس او را درک کند، هیچ زنی هم نمی‌تواند جای یک زن دیگر باشد و شرایط و احساس و وضعیت او را درک کند. آیا واقعا زنی که همسری تمام و انحصاری در اختیار دارد، می‌تواند حس تنهایی و غربت و نیازهای عاطفی و روحی یک زن مطلقه و بیوه را درک کند؟
خیابان! خانه  و آشپزخانه توست

خیابان! خانه  و آشپزخانه توست

زنانه شدن دستفروشی، یکی از پیامدهای بحران اقتصادی و فقر فزاینده مردم است. اگر نگاهی به پیاده‌روهای اطراف پارک‌ها به ویژه پارک لاله، خیابان‌های جمهوری و ولی عصر و البته متروی تهران بیندازیم به خوبی متوجه افزایش پرشمار تعداد فروشنده‌های زن می‌شویم که به صورت محسوسی از مردان پیشی گرفته‌اند.
کشتمش که از ناموسم دفاع کنم
نگاهی به یک پدیده اجتماعی به بهانه اکران فیلم «آخرین بار سحر رو کی دیدی»

کشتمش که از ناموسم دفاع کنم

 زنان و دختران، ناموس پدر، برادر، پسر عمو، شوهر، خانواده شوهر، حتی ناموس محله، روستا و یا یک قوم و طایفه به حساب می‌آیند و مردان به خاطر آنچه توهین یا تجاوز و تعرض به ناموس خوانده می‌شود، حتی دعواها و قتل‌های گروهی به راه می‌اندازند.