تیتر امروز

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین

این سی‌ و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟
امیر عسگری اقتصاددان در گفت و گو با دیدار اقتصادی

توسعه اقتصادی بدون توجه به منابع و توسعه اجتماعی محکوم به شکست است/ چطور می‌توان اقتصادی پایدار داشت و همزمان رشد اقتصادی را حفظ کرد؟

برنامه گفت و گوی اقتصادی میزبان دکتر امیر عسگری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر نوآوری اجتماعی و توسعه پایدار و از چهره‌های علمی کشور بود.
ابوالحسن طالقانی: «کتاب‌های کتابخانه طالقانی را چرا به بیرون می‌فروشید؟ به خود ما بفروشید!»
گفت و گوی دیدار با پسر مرحوم آیت الله طالقانی

ابوالحسن طالقانی: «کتاب‌های کتابخانه طالقانی را چرا به بیرون می‌فروشید؟ به خود ما بفروشید!»

چند روز پیش دیدارنیوز گزارش میدانی از وضعیت خانه مرحوم آیت الله طالقانی که در اختیار شهرداری بوده ، منتشر کرد حالا گفت و گویی با پسر آن مرحوم داشتیم که می خوانید.
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار/ بیش از پنجاه معدنچی زیر آوار معدن/ تعطیلی درس خارج فقه سید مجتبی خامنه‌ای

این سی‌ و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۲۶۸۰
۲۱:۲۲ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳

حیاتی ۳۱

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با سی‌ و یکمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

درود بر هموطنان عزیز، اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و توجهات دقیق شما هستم.

پیش از شروع برنامه لازم است فاجعه‌‌ای که برای معدن چیان معدن طبس افتاد را خدمت خانواده‌های گرامی‌شان و شما هموطنان عزیز تسلیت عرض کنم.

 

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید

۱-فاجعه در طبس
۲-سفر رئیس جمهور به سازمان ملل
۳-تعطیلی درس خارج فقه سید مجتبی خامنه‌ای
۴-پیام نتانیاهو به حزب الله

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 

 

فاجعه در طبس

بیش از پنجاه کارگر معدنچی زیر آوار معدن، سرنوشت تعدادی نامعلوم با تکرار فاجعه معدن، این‌بار در معدن زغال‌سنگ طبس ده‌ها معدنچی کشته یا در اعماق تونل‌ها زنده به‌گور شد‌ند. تعدادی از معدنچیان همچنان زیر آوار مانده اند و عملیات امداد ادامه دارد.

علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر وضعیت ایمنی و امداد رسانی معدن را شدیدا مورد انتقاد قرار داد و گفت وسایل ایمنی و حتی وسایلی که باید کارگران را در مقابل انتشار گاز‌های معدن حفظ کند، هیچ یا در حد هیچ بوده. معدن طبس فاقد سیستم هشدار بوده. نهاد دولتی باید مواخذه شود. وزیر کار با حضور در معدن طیس عملیات کمک رسانی را از نزدیک بررسی کرد و گفت تخلفی صورت نگرفته، ابن صرفا یک حادثه بوده که پیش می‌آید.

فاجعه طبس بهانه‌ای شد تا گفتگو کنیم با مهندس شمس الدین سیاسی راد، اولین مدیر کل دفتر نظارت و ایمنی معادن وزارت صنایع و معادن.

جناب آقای سیاسی راد تحلیل شما از اتفاقی که دیروز در معدن طبس افتاد چیست و چرا این حوادث مدام تکرار می‌شود؟

حیاتی ۳۱


حملات شدید اسرائیل به حزب الله لبنان و پاسخ متقابل حزب الله

در حالیکه موج شدید اسراییل به جنوب لبنان ادامه دارد، حزب الله ۱۱۵موشک به شمال اسراییل شلیک کرد. ارتش اسراییل اعلام کرد که تعدادی از راکت‌ها رهگیری شدند، اما برخی از آن‌ها به شهر کریات بیالیک، حومه حیفا و مجتمعی در جلیل سفلی اصابت کردند که ۸ نفر در این حملات مجروح شدند.

ارتش اسراییل اعلام کرد ۲پهپاد و ۲موشک کروز نیز از عراق به شمال و جنوب اسراییل پرتاب شدند که توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شدند. خبرگزاری فرانسه گفت: ائتلاف شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به ایران در عراق مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

نخستین حضور پزشکیان در نیویورک در قامت رئیس جمهوری

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. مسعود پزشکیان پیش از عزیمت به نیویورک با تأکید بر برنامه‌اش برای دیدار و گفتگو با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت «تصویری که رسانه‌های دنیا از ایران ارائه می‌کنند، با واقعیت منطبق نیست» و ایران «خیلی امن‌تر و آزادتر از تصویری است که از آن ارائه می‌شود.»

مسعود پزشکیان گفت: ایران «متعلق به همه ایرانیان است؛ چه ایرانیان داخل کشور و چه کسانی که از کشور رفته‌اند.»

برای آگاهی از آنچه در سفر چند روزه رئیس جمهور در سازمان ملل خواهد گذشت گفتگو می‌کنیم با آقای علیرضا خوشبخت، تحلیلگر مسایل سیاسی.

اقای خوشبخت به نظر شما دستاورد آقای رئیس جمهور از این سفر چه خواهد بود؟

حیاتی ۳۱

 

پیام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به حزب الله

«در چند روز گذشته ما یک سری ضربات به حزب الله وارد کردیم که حزب الله لبنان تصورش را هم نمی‌کرد. اگر حزب الله پیام را نفهمید، به شما قول می‌دهم، پیام را درک خواهد کرد. ما مصمم هستیم ساکنان شمال را سالم به خانه هایشان بازگردانیم.»

نتانیاهو گفت هیچ کشوری نمی‌تواند تیراندازی به ساکنان خود و تیراندازی به شهر‌های خود را تحمل کند و دولت اسرائیل نیز آن را تحمل نخواهد کرد. نخست وزیر اسراییل گفت ما هر کاری را که لازم است برای بازگرداندن امنیت انجام خواهیم داد.

تعطیل شدن درس خارج فقه و اصول سید مجتبی خامنه‌ای

سید مجتبی خامنه‌ای در یک پیام تصویری هنگام درس خارج فقه و اصول اعلام کرد اول مهر ۱۴۰۳ آخرین روز تدریس او است و از این پس این درس تعطیل است. او گفته تعطیلی درس تصمیم شخصی اوست و ربطی به مسایل سیاسی ندارد و مساله‌ای میان او و خداوند است.

همچنین او گفته است که پدرشان رهبر انقلاب نیز در جریان این تصمیم نبوده است. لازم به‌ذکر است حدود ۷۰۰ نفر بصورت مجازی در کلاس فقه و اصول او شرکت می‌کردند. این درس سابقه ۱۳ ساله داشت.

مطلب مرتبط:

ماجرای تعطیلی درس «مجتبی خامنه‌ای» چیست؟

حزب الله لبنان: برای تمام سناریو‌ها آماده ایم، وارد مرحله تمام عیار تسویه حساب با  اسرائیل شده‌ایم

معاون دبیرکل حزب الله به اسرائیل هشدار داد: اقتصادتان نابود خواهد شد و هرگز قادر به تحقق اهدافتان نخواهید بود. مقاومت ادامه دارد و اسیران دشمن تنها با قرارداد مبادله آزاد خواهند شد.

شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله تاکید کرد که تهدید‌های دشمن هرگز ما را مرعوب نخواهد کرد، ما برای مقابله با تمام احتمالات و سناریو‌های نظامی آماده هستیم.

درگیری‌های مستمر میان حزب الله لبنان و اسرائیل و صحبت‌های مسئولان این دو کشور ما را برآن داشت تا گفتگو کنیم با آقای مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسایل بین الملل.

جناب آقای مطهرنیا به نظر شما نتیجه کش مکش میان حزب الله لبنان و اسرائیل به کجا می‌انجامد و این تنش‌ها چه تاثیری روی منطقه دارد؟

حیاتی ۳۱

 

اقدامی برای استادان اخراجی انجام نشده

گروهی از استادان اخراج یا تعلیق شده از دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور گفته‌اند به رغم اظهار نظر‌های او درباره بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه‌ها هیچ «اقدام موثری در این مورد صورت نگرفته است.»

این استادان در نامه‌ای که روز اول مهر منتشر شد، پرسیده‌اند که «آیا اراده‌ای واقعی در کار است یا صرفا با بازگشت تعدادی انگشت‌شمار قرار است این موضوع مورد بهره‌برداری تبلیغاتی قرار گیرد؟» تعداد از استادان دانشگاه‌ها به دلایل سیاسی، عقیدتی یا همسو نبودن با دولت قبل درسال‌های گذشته از دانشگاه‌ها اخراج، تعلیق یا بازنشسته شدند.

ایران در خرید پیجر‌های حزب‌الله دخالت داشته است

بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: اسرائیل حتما در لایه‌های حزب‌الله لبنان نفوذ کرده است که هم از برگزاری جلسات فرماندهان ارشد آن باخبر می‌شود و هم می‌تواند در هزاران پیجر آن، مواد منفجره کار بگذارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران حتما در خرید پیجر‌های حزب‌الله دخالت داشته، چون به هر حال یکی از این پیجر‌ها دست سفیر ایران در لبنان بوده است و بر اساس اطلاعاتی که از برخی نیرو‌های اطلاعاتی و نظامی گرفته‌ایم، شهید رئیسی نیز از یک پیجر استفاده می‌کرد که یکی از سناریو‌های محتمل درباره حادثه‌ای که برای رئیس‌جمهور سابق ما پیش آمد، منفجر شدن پیجر ایشان است.

 

هشدار آمریکا و بریتانیا درباره احتمال وقوع جنگ فراگیر منطقه‌ای

در پی بالا گرفتن درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، آمریکا و بریتانیا با ابراز نگرانی از به وقوع پیوستن یک جنگ تمام عیار، درباره تشدید درگیری نظامی در منطقه هشدار دادند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که «تنش‌ها اکنون بسیار بیشتر از چند روز پیش است» و دیوید لَمی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز خواستار «آتش‌بس فوری» شد.

اعتراضات و اعتصابات صنفی در شهر‌های مختلف کشور

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد و معدن و تأمین اجتماعی در اصفهان، اهواز، کرمانشاه و شوش بازنشستگان ضمن سردادن شعارهایی، فاجعه ریزش معدن در طبس را به بازماندگان این حادثه و کارگران تسلیت گفتند.

تجمع اعتراضی معلولان هم مقابل بهزیستی در شهرستان‌های کرمانشاه، چابهار، مشهد، قم و کرمان برگزار شد. بازنشستگان زغال سنگ در کرمان و آتش‌نشانان در قم هم در تجمعاتی خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی خود شدند.

برای آگاهی از دلیل استمرار اعتراضات و اعتصابات صنفی گفتگو می‌کنیم با آقای احسان سهرابی، فعال کارگری.

جناب سهرابی به نظر شما چه دلایلی سبب می‌شود که ما شاهد برگزاری اعتراضات و اعتصابات در سراسر کشور باشیم؟

حیاتی ۳۱

 

بایدن: تلاش می‌کنیم مانع از بروز جنگی گسترده در خاورمیانه شویم

"جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی گفت که به دلیل تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه بسیار نگران است. رئیس جمهور امریکا در ادامه سخنانش گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا مانع از بروز جنگی گسترده در خاورمیانه شویم و همچنان در تلاش برای پیشبرد این موضوع هستیم.


تورم ۵۰ درصد است، حقوق کارگران را باید بر اساس میزان تورم افزایش دهند

بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت خط فقر را ۱۸ میلیون تومان اعلام می‌کنند درحالی که حقوق کارگران ۹ میلیون تومان است.

وی گفت: تورم فعلی حدود ۵۰ درصد است و جمعیت بسیار بزرگی زیر خط فقر زندگی خود را می‌گذرانند که باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی برای جوانان می‌شود لذا اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم باید حقوق‌ها را متناسب با تورم افزایش دهیم.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

سردبیر: نسرین نیکنام

با تشکر از: شمس‌‌الدین سیاسی‌راد، علیرضا خوشبخت، مهدی مطهرنیا و احسان سهرابی کارشناسان این برنامه

و با تشکر از نازنین یوسفی و نیکو مجدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی