تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

قالیباف: مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید افزایش یابد

رئیس مجلس، با اشاره به نقش تأثیرگذار مجالس ایران و آذربایجان در تسهیل و تسریع مناسبات دو دولت افزود: افزایش ارتباطات پارلمانی و گفتگوهای کمیسیون های تخصصی و گروه دوستی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان، کمک شایانی به توسعه مراودات دو کشور می‌کند.

کد خبر: ۱۰۳۷۸۴
۱۵:۳۹ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

 

قالیباف: مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان باید افزایش یابد

 

دیدارنیوز: خانم «صاحبه غفاراوا» رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار، با بیان این که حضور هیأت عالی رتبه پارلمان جمهوری آذربایجان در کشورمان فرصت مناسبی برای بررسی راهکارهای ارتقاء روابط فیمایبن است، گفت: جمهوری آذربایجان بدلیل حسن همجواری و همچنین وجود عنصر اسلامیت، جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع مناسبات دو دولت، افزود: افزایش ارتباطات پارلمانی و گفتگوهای کمیسیون های تخصصی و گروه دوستی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان، کمک شایانی به توسعه مراودات دو کشور می‌کند. مجلس شورای اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای تحکیم و تقویت ارتباطات با مجلس ملی جمهوری آذربایجان قائل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مناقشه قره باغ بیان داشت: مناقشه قره باغ اتفاق ناخوشایندی بود که نه تنها باعث خسارت‌های جانی و مالی برای کشورهای درگیر شد، بلکه رشد و توسعه منطقه را به تاخیر انداخت.

وی در همین بخش افزود: همانطور که حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری هم فرمودند، موضع اصلی جمهوری اسلامی ایران احترام به حاکمیت و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است و با هرگونه تغییرات مرزی که تمامیت ارضی یک کشور مستقل را به خطر اندازد، مخالف هستیم.

قالیباف در پایان بر استفاده بهینه از ظرفیت های مناسب اقتصادی دو کشور تاکید و تصریح کرد: طرح‌های مشترک اقتصادی فراوانی در حوزه های زیربنایی از قبیل کریدور شمال و جنوب، راه آهن و انرژی میان دو کشور وجود دارد که باید این طرح‌ها زودتر کامل شود تا منجر به توسعه روابط تجاری فیمابین شود و دو ملت از منافع آن بهره‌مند شوند.

غفاراوا: ارتباطات دوستانه دو کشور، تاریخی و فرهنگی ابدی است

خانم صاحبه غفاراوا رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، از سوی دولت و ملت این کشور برای ملت ایران و دولت جدید آرزوی موفقیت کرد.

غفاراوا در ادامه با تاکید بر مناسبات دوستانه دو کشور گفت: ارتباطات دوستانه دو کشور با وجود اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی ابدی است و سیاست جمهوری آذربایجان تقویت و تحکیم همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران می باشد.

وی در همین راستا گفت: جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشورهایی بود که در سال ١٩٩١ استقلال کشور ما را به رسمیت شناخت و با بازگشایی سفارتهای دو کشور روابط و همکاری فیمابین آغاز شد.

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع کشورمان در مناقشه قره باغ بیان داشت: مردم و دولت آذربایجان هیچ گاه بیانات رهبری جمهوری اسلامی ایران و حمایت های بی‌دریغ دولت ایران را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: با توجه به وجود بیش از ١٣۶ توافقنامه همکاری های اقتصادی میان دو کشور، بعد از پایان یافتن مناقشه در قره‌باغ، فصل جدیدی از همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه و گسترش مراودات اقتصادی و تجاری آغاز شده است.

خانم صاحبه غفاراوا در پایان بر تبادل هیأت و گسترش مناسبات پارلمانی میان نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

منبع: شفقنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی