تغییر جنسیت مجازی دامی بر سر راه کاربران ناشی

تغییر جنسیت مجازی دامی بر سر راه کاربران ناشی

ما در بحث آموزش و مقررات دچار مشکل هستیم. در بسیاری از مسائل از جمله ورود فناوری و فضای اینترنت ما همانند کشورهای توسعه یافته، کاربران را آموزش نداده‌ایم و افراد با علم کم و ناچیز پا به عرصه فضای مجازی می‌گذارند و در مقابل هم عده‌ای به‌دنبال سودجویی از همین خیل افراد نابلد و کم دانش هستند.
چرا کسی برای این آمار کفن نمی‌پوشد؟

چرا کسی برای این آمار کفن نمی‌پوشد؟

این آمارها کسی را نگران نمی کند که چه بلایی سر جامعه ای آمده است که زمانی طلاق را مکروه ترین حلال می دانست و حالا دست به رکوردشکنی می زند؟ مگر تمام کشمکش سیاسی و مجادلات اقتصادی و درس و دانشگاه و مکتب و حوزه برای این نیست که شهروندان بتوانند به یک «زندگی سالم تر» دست پیدا کنند؟ این همه طلاق نشانه زندگی سالم شهروندان است؟!
چرا یک نفر «دزد» می‌شود؟

چرا یک نفر «دزد» می‌شود؟

والدین باید تلاش کنند فاصله ارتباطی خود را با فرزندانشان کاهش داده و فقط در جایگاه ارباب یا رییس یا فرمانده قرار نگیرند بلکه والدین موفق همواره در جایگاه دوست فرزند خود بوده که می‌تواند او را از بزهکاری‌ها نجات دهد.
دوراهی «آب» و «خودکفایی»؟!

دوراهی «آب» و «خودکفایی»؟!

باید از مسببین اصلی این فاجعه پرسید: «آیا بازگشت به شرایط گذشته امکان‌پذیر است؟». آیا می‌توانیم تالاب‌های خشک شده را احیا کنیم؟ آیا می‌توانیم منابع آبی زیرزمینی را برگردانیم؟ آیا می‌توانیم دریاچه ارومیه را دوباره پرآب ببینیم و آیا زاینده‌رود دوباره زنده خواهد شد؟ واقعیت این است که این امکان وجود ندارد. حالا ماییم و این دوراهی؛ «آب» یا «خودکفایی غذایی»؟ پارادوکسی که در برنامه ششم توسعه خود را به وضوح بروز داده و این سؤال بزرگ را شکل داده است که «نجات کشاورزی مهمتر است یا آب؟»
سخن اول: رویکرد اجتماعی به جای رویکرد سیاسی

سخن اول: رویکرد اجتماعی به جای رویکرد سیاسی

برای سیاسیون «قدرت» هدف اصلی است ولی فعالان اجتماعی بدون کسب قدرت هم خواستار ایجاد بهبود در شرایط اجتماعی مردمند. گروه­های سیاسی «معطوف به قدرت» عمل می­‌کنند و بدون کسب قدرت قادر به اصلاح امور نیستند اما گروه­های اجتماعی دارای رفتارهای «معطوف به هدف» هستند و حتی اگر در قدرت هم نباشند برای تحقق اصلاحات اجتماعی تلاش می­‌کنند. برای کم کردن از حجم معضلات اجتماعی و مشکلات مردم باید راهکارهایی را مدنظر داشت که لزوما به کسب قدرت گره نخورده باشد.