تماشای فوتبال در کافی‌شاپ؛ اشکال قانونی ندارد!

تماشای فوتبال در کافی‌شاپ؛ اشکال قانونی ندارد!

چند جوان در یک کافه تازه کافه‌ای که از آن سوی شیشه‌هایش داخل آن قابل مشاهده است، فوتبال می‌بینند احتمالا بعد از گل شادی مختصری هم انجام می‌دهند. کجای کار اشکال دارد؟ کجای کار مخالف قوانین است؟
نظم نوین جهانی و شکل‌گیری هویت مصرف‌گرایی
تاملی در اندیشه «بودریار» درباره جامعه مصرفی

نظم نوین جهانی و شکل‌گیری هویت مصرف‌گرایی

محور اصلی بحث جامعه مصرفی بودریار این است که منطق ارزش مبادله در مصرف، همه فعالیت­‌های ما را تحت سلطه خود درآورده است. علاوه بر اینکه مالکیت کالاها، به عنوان بالاترین شکل از رضامندی و سعادت تعریف شده است، بلکه نفس خرید کردن بر خود مصرف کردن نیز پیشی گرفته است؛ بنابراین ما خرید نمی­‌کنیم که نیازمان به یک کالا و یا خدمت را برآورده سازیم، حتی گا‌هی خرید نمی­‌کنیم تا چیزی را در مالکیت خود درآوریم، بلکه خرید می­‌کنیم تا صرفا خرید کرده باشیم.
فیلترینگ، خوردن چوب و پیاز با یکدیگر است!

فیلترینگ، خوردن چوب و پیاز با یکدیگر است!

فضای مجازی و شبکه‌های آزاد اجتماعی تمامی ادعاهای گزاف را به چالش کشیده است. هرگونه مبارزه‌ای با اینها آب در ‌هاون کوبیدن است. به‌طور قطع از طریق این شبکه‌ها اقدامات خلاف قانون و اخلاق نیز انجام می‌شود، مطالب زیان‌بار هم منتشر می‌شود، ولی اگر کسی یا کسانی مدعی‌اند که سخنان نغز و آموزنده‌ای دارند، که می‌تواند منشأ هدایت بشر باشد، در این‌صورت چاره‌ای ندارند جز این‌که برای اثبات صداقت خود از دسترسی به این شبکه‌ها دفاع کنند یا حداقل کسی را از دستیابی به آن منع نکنند.
گلوی نازک آب را قوطی کنسرو درید
نگاهی به بحران محیط زیست و کمبود منابع آب

گلوی نازک آب را قوطی کنسرو درید

بوکچین معتقد بود پرولتاریا نمی‌تواند عاملی برای سرنگونی نظام سرمایه‌داری باشد بلکه فروپاشی نظام سرمایه‌داری به دست خود این نظام و در تعارضی که با محیط زیست دارد امکان پذیر است.
اجتماع قاتل! چرا کودک‌کشی؟!

اجتماع قاتل! چرا کودک‌کشی؟!

می‌گویند میزان آدمکشی دقیق‌ترین آمار جرم در یک کشور است! این روزها هم، آن چیزی که سانسور نمی‌شود و به‌راحتی در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار می‌گیرد، آمار قتل و خودکشی است. شاید بر این آمار، قتل آن دو کودک در آخر هفته گذشته را بتوان افزود. دختربچه ٥ساله آق‌قلایی و پسربچه ١٠ساله مشهدی. یکی را خفه می‌کنند و دیگری را با ٢١ ضربه چاقو می‌کشند. مسیری دهشتناک و هشداردهنده.
حاشیه‌های مهمتر از متن!
فرآیند تاریخی شکل‌گیری حاشیه‌نشینی در ایران

حاشیه‌های مهمتر از متن!

در نیم قرن اخیر متأثر از عواملی چون شهری شدن پدیده فقر و وجود علل ساختاری از جمله تحولات اجتماعی و اقتصادی و همچنین روند شهرنشینی ناهمگون در ایران، خانوارها، افراد و گروه‌های مختلف، که از سرمایه کافی برخوردار نبوده و مهارت کافی جهت اشتغال در اقتصاد شهری را نداشتند، به اجبار جذب فعالیت‌های غیرمولد شده، مسکن‌های غیراستاندارد و شهرها و شهرک‌های فاقد هویت شهری را برای سکونت خود انتخاب کردند.
این‌تصاویر و نشانه‌ها می‌گوید زلزله تهران جدی‌ است

این‌تصاویر و نشانه‌ها می‌گوید زلزله تهران جدی‌ است

هرچند تاکنون تعريف فراگيري براي شناخت گسل‌هاي فعال ارائه نگرديده، ولي از ديدگاه مهندسي، گسلي جنبا در نظر گرفته مي‌شود که در بازه زماني هولوسن (10 هزار سال قبل) جابه‌جايي داشته و در يکصد سال آينده نيز استعداد و پتانسيل فعاليت داشته باشد. بر اساس این تعریف‌ها گسل شمال تهران و هم‌چنین گسل ایوانکی، گسل پیشوا، گسل کهریزک، و گسل مشا از گسل‌های مشخصا فعال در پیرامون تهران هستند. 
از پاندای کونگ‌فوکار تا علی کوچولو!

از پاندای کونگ‌فوکار تا علی کوچولو!

ما به قهرمان ها نیاز داریم. جامعه بی قهرمان، جامعه افسرده و قد کوتاه است. از قهرمانان خود محافظت کنیم و زمینه رشد قهرمانان را فراهم کنیم. نقد خوب است چرا که باعث جلوگیری از اسطوره سازی های بی مورد می شود اما لجن مالی موضوع دیگری است. 
قانون علاقه به چرندیات

قانون علاقه به چرندیات

نورس‌کوت پارکینسون، مورخ و نویسنده انگلیسی در سال ۱۹۵۷ «اصل پیش‌ پا افتادگی» یا «قانون علاقه به چرندیات» را مطرح کرد. او متوجه شد مردم به موضوعات مبتذل و پیش‌ پا افتاده ارزشی بیشتر از موضوعات تخصصی می‌دهند.
۱۱