تیتر امروز

اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور

این صد و سی و هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با رئیس پیشین سازمان ملی جوانان

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید

دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» این بار میزبان رحیم عبادی، رئیس پیشین سازمان ملی جوانان بود. او معتقد است نسلی که روزی مخاطب سازمان ملی جوانان بود، امروز به میانسالی رسیده است.
علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد

«تیتر» در یکی دیگر از سری برنامه‌های خود و با توجه به اهمیت افزایش قیمت بنزین به سراغ یکی از نمایندگان پیشین مجلس و عضو کمیسیون انرژی رفت تا در مورد قیمت بنزین حقایق را برای مردم بگوید.
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «درخونگاه» می‌پردازد؛

یک مورد عجیب: فیلمفارسیِ ابزورد

فیلمسازان ایرانی، تصور می­ کنند که باید برای ایجاد ارتباط حسی و همذات پنداری با کاراکتر، به طنز و کمدی رو بیاورند و شخصیت­‌های هرچند جدی خود را تبدیل به کاریکاتور کنند. درخونگاه با چنین فضای سیاه و غمگینی، از یک امین حیاییِ شنگول با خالکوبی­‌های بامزه استفاده می­ کند و دائم با تکه­‌های طنز، یک شکست بین فضای نئورئالیستی و فضای کمدی به وجود می­ آورد. این شکست، موجب حس­ زدایی و عدم برخورد جدی با فضا و داستان است.

کد خبر: ۲۰۲۴۵
۱۳:۲۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: فیلم­‌های بد و غیرقابل تحمل جشنواره، با درخونگاه حتی از تکرار کلیشه­‌ها هم پا را فراتر می­ گذارند و با ساختاری جدید، آثاری بیش از حد ضعیف و ناامید کننده می­ سازند. "درخونگاه"، پیشکشی است به مسعود کیمیایی، بابت دیالوگ­‌های جنوب­ شهری و کوچه­ بازاری، و ادای دینی است به قیصر (که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد).

 

یک مورد عجیب: فیلمفارسیِ ابزورد

درخونگاه، قصه مردی است که در دوران جنگ، به ژاپن رفته و بعد از هشت سال به خانه برگشته تا با درآمدش از ژاپن، وضعیت زندگی خانواده خود را تغییر دهد، اما با شرایط اسفباری که خانواده­ اش برایش به وجود آورده­ اند مواجه می­ شود. پس­ اندازی که بدون اجازه خرج شده، خواهری که با یک خلافکار و قاچاقچی دارو ازدواج کرده، مادربزرگی که رو به موت است و برادری که در جنگ مفقود شده است.


درخونگاه را می­ توان از معدود آثار نئورئالیسم ایرانی نامید. سبکی که توسط سینماگران دهه پنجاه میلادی در ایتالیا پس از جنگ جهانی ابداع شد و تاثیرات مخرب پس از جنگ را در شهر‌ها و شهروند‌ها به نمایش می­ گذاشت. به مسائلی مانند فقر و مسائل روانی/شخصیتی کاراکتر‌ها که متاثر از دوران جنگ بوده می­ پرداخت و قاعدتا فضایی سیاه و منزجر کننده داشت. حالا سیاوش اسعدی با درخونگاه، پا به دوران فیلمسازانی مانند دسیکا و فلینی و روسلینی گذاشته­ است. از این جهت که فضایی دارک و خانواده­ای فقیر، اما بلندپرواز را به تصویر می­ کشد و شخصیت مجهولی که به علت حضورِ جنگ، هرگز توسط مخاطب کشف نمی­ شود. اما باید بررسی کرد که اسعدی چقدر به کیفیت آنچه که در نظر داشته نزدیک شده است؟

یک مورد عجیب: فیلمفارسیِ ابزورد


فیلمسازان ایرانی، تصور می­ کنند که باید برای ایجاد ارتباط حسی و همذات پنداری با کاراکتر، به طنز و کمدی رو بیاورند و شخصیت­‌های هرچند جدی خود را تبدیل به کاریکاتور کنند. درخونگاه با چنین فضای سیاه و غمگینی، از یک امین حیاییِ شنگول با خالکوبی­‌های بامزه استفاده می­ کند و دائم با تکه­‌های طنز، یک شکست بین فضای نئورئالیستی و فضای کمدی به وجود می­ آورد. این شکست، موجب حس­ زدایی و عدم برخورد جدی با فضا و داستان است. نه دیوانه­ غمگینی که در تیمارستان غصه می­ خورد را جدی می­ گیریم، نه زن بدکاره­‌ای که با وجود داشتن بچه، رو به بدکارگی آورده است. بماند که اگر دیالوگ‌های شامل اطلاعات که مخاطب را مطلع از زمان و تاریخ فیلم می­ کنند را هم فاکتور بگیریم، فضای فیلم در القای حس دهه شصتی خود ناتوان است و عدم خلق فضای مناسب با عدم شخصیت پردازی­‌های درست، صرفا ماکتی ساخته از یک فیلم با چند تیپ غیرقابل باور و غیرقابل ترحم.

 

یک مورد عجیب: فیلمفارسیِ ابزورد



انتخاب بازیگران، عجیب و غریب است. امین حیایی که ذهنیتی کمدی در ذهن تماشاگر دارد، در نقش یک قیصر معاصر (که معلوم هم نمی­ شود فردی سنتی است یا روشنفکر) ابدا خوب ظاهر نمی­ شود. مهراوه شریفی­ نیا با آن چادر‌ها و لباس­های دهاتی، یک پارادوکس کامل است، هرچند که نقش خاصی ندارد و در کل، فقط گریه می­ کند. ژاله صامتی به شدت تیپ است. تیپ یک مادر سنتی و همیشه نگران که او هم دائم غر می‌زند و می­ نالد از وضعیت زندگی و در آخر، پدری که با بازی محمود جعفری، صرفا وظیفه حرص دادن مخاطب را دارد و با خنده­‌ها و دودبازی­ هایش، به عنوان پاشنه آشیل این خانواده از آن یاد می­ شود.

این تقابل بین کمدی بازی­‌ها و فضای سیاه و جدی فیلم، موقیعتی ابزورد ساخته که قاعدتا کارکردی درست و هم جهت با خواسته­‌های کارگردان نیست، چراکه این المان­‌های ابزورد از ناخودآگاه نابلدی فیلمساز آمده، نه ذهن کنش­مند او. پیشکش به مسعود کیمیایی نیز صرفا فرار از زیربار فیلمسازی با استاندارد‌های جهانی­ است و یک نوستالژی بازی سودده با یک کلاه شرعی فیلمفارسی محسوب می­ شود.

درخونگاه، از آن دست فیلم­­‌هایی است که با ندیدنش، چیزی را از دست نمی­ دهید و احتمالا با دیدنش هم چیزی به دست نمی­ آورید...

ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر