تیتر امروز

مناظره احمد بخارایی با علی باقری
موافقین و مخالفین مشارکت در روزهای پسا انتخابات چه می‌گویند؟

مناظره احمد بخارایی با علی باقری

احمد بخارایی جامعه شناس و علی باقری فعال اصلاح‌طلب و تحلیلگر سیاسی در یک مناظره در استودیو دیدارنیوز دلایل خود در مورد مشارکت و عدم مشارکت در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری را بیان کردند.
تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ تهدید اسرائیل به پاسخ شدید به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ تهدید اسرائیل به پاسخ شدید به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

این پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
انسیه خزعلی می‌گوید ما را به جلسات حجاب وزارت کشور دعوت نمی‌کردند

صحبت‌های خزعلی درباره حجاب و گشت ارشاد؛ در وزارت کشور، آقایان برای خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند!

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در دولت سیزدهم که در دوران حضورش به شدت نگران آمار ازدواج دختران بود، پس از پایان کار دولت سیزدهم یادش افتاده درباره این موضوع صحبت کند که برای موضوع پوشش زنان و حجاب در وزارت کشور، به جلسات دعوت نمی‌شده.

کد خبر: ۱۶۹۵۴۵
۱۴:۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

دولت سیزدهم رفت، انسیه خزعلی یاد حجاب و گشت ارشاد افتاد!

دیدارنیوز: معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در دولت سیزدهم گفت: معمولا کارگروه مربوطه هیچ عضو خانمی هم نداشت. در آن‌جا ما چند بار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی دو بار در این جلسات، دست آخر خانم‌ها را هم دعوت کردند.

در روز‌های پایانی دولت سیزدهم همچنان موضوع گشت ارشاد و حجاب از این دولت مورد پرسش قرار می‌گیرد، از زنجیززنی دختران بدون حجاب در هیات عزاداری حسینی گرفته تا موضوع حجاب‌بان‌ها در متروی تهران. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در دولت سیزدهم معتقد است اگر در اصل نه، اما در نوع برخورد با زنان بدون حجاب دولت‌های مختلف می‌توانند تفاوت داشته باشند، لذا این‌که چه کسی وزیر کشور باشد موثر است.

او در گفتگو با سایت دیده‌بان ایران به سوالاتی از این دست پاسخ داده است که بخشی از آن در ادامه آمده است.

اخیرا فیلمی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی پر بازدید شده که عده‌ای از دختران بدون حجاب زنجیززنی می‌کنند، نظرتان چیست؟

ظاهرا طبق نقشه و برنامه بود، باید در هر محیطی حرمت آنجا را نگه داشت، هنجار باید در محیط‌های مختلف حفظ شود.

خیلی‌ها اعتقاد دارند نوع برخورد گشت ارشاد با مساله حجاب و بی‌حجابی، بستگی به دولتی دارد که رأس کار هست؛ یعنی مثلا در دولت خاتمی به یک شیوه برخورد می‌شود و در دولت احمدی‌نژاد به شیوه‌ای دیگر؛ شما به این مساله اعتقاد دارید؟

به هر حال موثر است. چون وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود.

یعنی با دستور وزیر کشور در هر دولتی، نوع برخورد متفاوت می‌شود؟

به هر حال موثر است چه کسی وزیر کشور باشد، ممکن است در کل مساله تاثیرگذار نباشد، ولی در نوع برخورد موثر است.

یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم مطرح بود، بحث حجاب‌بان در مترو‌ها بود. وزیر کشور همیشه اذعان می‌داشت که ما حجاب‌بان نداریم، ولی بعضا مشاهده کرده‌ایم که تعداد زیادی از خانم‌ها در مترو تذکر حجاب می‌دهند، آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه؟

تا جایی که من می‌دانم، به ما گفتند نیرو‌های مردمی هستند که چنین برنامه‌هایی را اداره می‌کنند. خیلی از نیرو‌های مردمی در بخش‌های مختلف، در پارک‌ها و در محیط‌های مختلف هستند.

پس چرا نوع پوشش آن‌ها یکسان است و آدم احساس می‌کند که هماهنگ‌شده هستند؟

این را باید از وزارت کشور بپرسید. البته ما را در جلسات حجاب وزارت کشور دعوتمان هم نمی‌کردند و بیشتر آقایان برای خانم‌ها تصمیم می‌گرفتند و معمولا کارگروه مربوطه هیچ عضو خانمی هم نداشت. در آن‌جا ما چند بار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی دو بار در این جلسات، دست آخر خانم‌ها را هم دعوت کردند.

آیا خانم‌هایی که در مترو تذکر حجاب می‌دهند، می‌توانند مانع ورود خانم‌های بدحجاب و بی‌حجاب به مترو‌ها شوند؟

احتمالا می‌توانند و لابد مجوز دارند که این کار را انجام می‌دهند. بله احتمالا مجوز گرفته‌اند.

شما یک جمله دارید که گفتید برابری ظلم به زنان است، نظرتان در این باره چیست؟

ما به عدالت معتقد هستیم، به دلیل شرایط ویژه‌ای که زنان دارند، هم از نظر جسمی و هم از نظر مسئولیت‌های متنوعی که دارند برابری می‌تواند ظلم باشد، این برابری یک بار بیشتر روی دوش زنان و تحمیل مردگونه بودن به زنان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی