تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ملاقات با «بازوم» در هاله‌ای از ابهام

کودتاگران نیجر با درخواست‌ آمریکا مخالفت کردند

معاون وزیر خارجه در امور سیاسی آمریکا گفت که درخواست‌های او برای دیدار با محمد بازوم رئیس جمهوری مخلوع یا عبدالرحمن تیانی رهبر شورای نظامی رد شد.

کد خبر: ۱۵۳۹۳۳
۱۱:۰۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

مخالفت کودتاگران نیجر با درخواست‌های آمریکا

دیدارنیوز: ویکتوریا نولند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، شامگاه دوشنبه ۱۶ مرداد پس از سفر خود به نیجر و دیدار با تعدادی از مقامات شورای نظامی این کشور، مذاکره با کودتاگران را «بسیار دشوار» توصیف کرد.

نولاند روز گذشته پس از گفتگو با مقامات ارشد حکومت نظامی در نیجر، گفت که هیچ پیشرفتی در این دیدار‌ها حاصل نشد.

او به خبرنگاران گفت، در نیامی با موسی سالو پارمو که خود را وزیر دفاع معرفی کرده و سه سرهنگ دیگر که از او حمایت می‌کنند، دیدار کرد.

نولاند افزود، کشورش راه‌هایی برای احیای نظام دموکراتیک ارائه داد، اما مقامات شورای نظامی نیجر اهمیتی به این درخواست‌های واشینگتن ندادند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نولاند با اشاره به مسائلی مانند کمک‌های اقتصادی و سایر کمک‌های آمریکا به نیجر تاکید کرد، در صورتی که وضعیت این کشور تغییر نکند، ادامه این کمک‌ها متوقف خواهد شد.

او اظهار داشت اعضای شورای نظامی که دست به کودتا زده‌اند در دیدگاه خود نسبت به ادامه این وضعیت کاملاً محکم هستند و این با قانون اساسی نیجر همخوانی ندارد.

از ملاقات با محمد بازوم منع شد

نولاند گفت: «این اولین مذاکراتی بود که در آن ایالات متحده طرح‌های خوبی برای پایان دادن به بحران نیجر ارائه می‌دهد. اگر شورای نظامی تمایلی برای بازگشت به نظم قانون اساسی داشته باشد، ما آماده‌ایم در این زمینه کمک کنیم و نگرانی‌ها را در همه زمینه‌ها برطرف کنیم».

معاون وزیر خارجه در امور سیاسی آمریکا افزود که درخواست‌های او برای دیدار با محمد بازوم رئیس جمهوری مخلوع یا عبدالرحمن تیانی رهبر شورای نظامی رد شد.

پایبندی به راه حل دیپلماسی

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه در مصاحبه با رادیو بین المللی فرانسه اعلام کرد که دیپلماسی «بهترین راه» برای حل بحران ناشی از کودتا در نیجر است.

او گفت: «مسلماً دیپلماسی بهترین راه برای حل این بحران است. این رویکرد «اکواس» و رویکرد ما است. از تلاش‌های «اکواس» برای بازگرداندن نظم قانون اساسی حمایت می‌کنیم».

کودتای ۲۶ جولای در نیجر هفتمین کودتا در غرب و مرکز آفریقا در سه سال گذشته است که در آن فقیرترین منطقه ساحل جهان را لرزاند.

به نقل از العربیه، با توجه به ثروت اورانیوم و نفت نیجر و نقش محوری آن در جنگ مداوم با شبه‌نظامیان تندرو در منطقه ساحل آفریقا، این کشور برای ایالات متحده، اروپا، چین و روسیه از اهمیت اقتصادی و استراتژیک ویژه‌ای برخوردار است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی