تیتر امروز

قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان

این بیست و پنجمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
خشم عمومی مردم و سقوط دولت نپال/ حمله به قطر با مشارکت کشورهای عربی!/ حمله روسیه به لهستان؛ اعلان جنگ به ناتو؟
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خشم عمومی مردم و سقوط دولت نپال/ حمله به قطر با مشارکت کشورهای عربی!/ حمله روسیه به لهستان؛ اعلان جنگ به ناتو؟

این صد و پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
جنگ‌های شناختی؛ آیا ایران وارد این نوع جنگ شده است؟
گفت‌وگوی دیدار در برنامه "میهمان من" با یک کارشناس مسایل بین الملل

جنگ‌های شناختی؛ آیا ایران وارد این نوع جنگ شده است؟

در یکی دیگر از برنامه‌های میهمان من دیدارنیوز، با علی ودایع، مدرس دانشگاه و کارشناس بین الملل درباره جنگ‌های شناختی صحبت کردیم. آیا کشورمان ایران وارد این نوع جنگ شده است؟
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «زغال» می‌پردازد؛

«زغال»؛ فریادهای اجتماعی در قالب سینمای هنری

اسماعیل منصف، در اولین تجربه فیلم بلند خود، دچار کلیشه­‌های جدی فیلمسازی است. از این حیث که با دست گذاشتن روی موضوعات اجتماعی و مربوط به فقر، دزدی و ازدواج ­های سنتی، سعی در ارضای سلیقه­ اجتماعی­ پسند مخاطب امروز سینمای ایران دارد و در کنار آن، ساختاری نسبتا هنری (هرچند پر اشتباه) را بستر چنین المان­‌هایی قرار داده است.

کد خبر: ۲۴۵۹۰
۰۹:۴۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: اسماعیل منصف، در اولین تجربه فیلم بلند خود، دچار کلیشه­‌های جدی فیلمسازی است. از این حیث که با دست گذاشتن روی موضوعات اجتماعی و مربوط به فقر، دزدی و ازدواج ­های سنتی، سعی در ارضای سلیقه­ اجتماعی­ پسند مخاطب امروز سینمای ایران دارد و در کنار آن، ساختاری نسبتا هنری (هرچند پر اشتباه) را بستر چنین المان­‌هایی قرار داده است.


زغال، قصه پیرمردی است که پسرش یاشار به جرم دزدی از طلافروشی به زندان افتاده و با وثیقه خانه دایی خود، فعلا آزاد است، اما ناگهان دست به فرار می­ زند و تمام معاملات را به هم می­ ریزد. آنچه که فیلم سعی در اِبرازش دارد، رنج­‌ها و سختی‌هایی است که پدر از جانب پسر به جان می­ خرد. در ابتدا فیلمساز، مخاطب را متوجه می­ سازد که پدر، انسانی است سالم که به درآمد اندک خود از تولید و فروش زغال، قانع است، اما شرایط طوری پیش می ­رود که پیرمرد رفته رفته دچار تحول شخصیتی و جنون ذهنی می­ شود. فرار پسر و فروش خانه دایی جلیل، بدهکاری ­ها را دو برابر می­ کند. حالا زغال، کفاف نمی­ دهد و پیرمرد مجبور به قاچاق مشروبات الکلی می­ شود تا هم وثیقه را جبران کند و هم طلا‌های دزدی را.

 

«زغال»؛ فریادهای اجتماعی در قالب سینمای هنری

کارگردان، گاهی ایده ­های قابل قبول و حتی فیلمنامه نه چندان بدی را در اختیار دارد، اما مباحث مربوط به کارگردانی در فیلم، بیشتر شبیه به شوخی است. در خلال فیلم، بعضی اوقات نما‌هایی لانگ به چشم می ­خورد از طبیعت بکر آذربایجان که روی آن­‌ها، نوای تنبور و کمانچه نیز ناخودآگاه تاثیری حسی در مخاطب به وجود می­ آورد، اما در مسائل تکنیکی‌تر و میزانسن­‌های فنی‌تر، فیلم ساز به طور جدی دچار سردرگمی است و هیچ عقبه­ فکری خاصی پشت نما‌های کلوز و مدیومش دیده نمی­ شود. همین مسئله مسبب آن است تا زغال، گاهی به شکل تله ­فیلم‌های صداوسیمایی در آید و مدیوم سینما، به تنش گریه کند.


اما در مبحث فیلمنامه، ایده ­ای جذاب به چشم می­ خورد. ابتدا پدر در کارگاه خود مشغول پخت زغال و بسته بندی آن­ها است و پسر به عنوان زندانی فرار کرده است. کمی می­ گذرد و خرده داستان­هایی به وجود می‌آید و سپس در یک سوم میانی، تلاقی پدر و پسر را حین قاچاق می­ بینیم. پسری که فرار کرده و تحت تعقیب است، به قاچاق مرزی رو آورده و پدری که به شدت نیازمند پول است نیز مجبور به چنین کاری شده است. در میانه فیلم، این دو با یکدیگر در رودخانه مربوط به جابه ­جایی مشروبات برخورد می­ کنند. سکانسی جالب از پدر و پسری حین قاچاق الکل شکل می­ گیرد که متاسفانه همان مسئله کارگردانی آماتور، ضربه جدی­ به آن وارد کرده است. در ادامه، پدر در راستای همان تحولات شخصیتی و جنون درونی خود، دچار طمع قدرت می ­شود. قاچاق، پول خوبی برایش فراهم کرده و حالا که بدهی ­ها به اتمام رسیده، او همچنان دست از این کار نمی ­کشد.

 

«زغال»؛ فریادهای اجتماعی در قالب سینمای هنری

ماجرا از مسائل مادی نیز پیشی می­ گیرد. حالا پیرمرد مظلومی که زغال می­ فروخت و کاری به کار هی­چکس نداشت، طلا فروش (شاکی پسرش) را در خیابانی خلوت به باد کتک می­ گیرد و تهدیدش می­ کند. این کنش ­ها و این جسارت روز افزون پیرمرد که متاثر از پول­‌های ناشی از درآمد غیرقانونی اوست، رفته رفته شدت گرفته و بنا به قضایایی، به آنجا می­ رسد که پیرمرد دست به قتل می ­زند. حالا ایده جذاب فیلمنامه در این پرده پایانی کامل می­ شود. پیرمرد به زندان می­ افتد و حالا پسر که آزاد شده، به کار زغال روی می ­آورد و در صدد آزادی پدر، به جمع آوری پول مشغول می­ شود. جابه ­جایی دو کاراکتر پدر و پسر در ابتدا و انتهای فیلم و ساختار دایره ­ای فیلمنامه، تمام آن چیزی است که فیلمساز دل به آن بسته و احتمالا باقی مسائل را نیز فدایش کرده است.

 

«زغال»؛ فریادهای اجتماعی در قالب سینمای هنری

اما به طور کلی، اشباع چنین داستان ­ها و داستانک­‌هایی در سینمای معاصر ما، احتمالا دید نه چندان جدی مخاطب به این جنس آثار را سبب شده است و هرچند که زغال، معناسازی‌های شخصیتی و روانشناسی گسترده ­تری را در چنته داشته باشد، اما ساختار مشابه به نمونه ­های پیشین خود و الگوبرداری و فرمول­ نویسی‌های نخ ­نما و همیشگی ژانر اجتماعی، در کنار نحوه کارگردانی که نشان از خام بودن فیلمساز دارد، از جدی‌ترین آسیب‌هایی است که زغال به آن­ها دچار است. به این امید که این خوش­ فکری‌های فیلمنامه محور را در بستر درست­ تری از مدیوم سینما به تماشا بنشینیم.

 

ارسال نظرات
امروز شنبه ۲۲ شهريور
امروز شنبه ۲۲ شهريور
امروز شنبه ۲۲ شهريور
امروز شنبه ۲۲ شهريور