تیتر امروز

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵

این صد و سی و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «مردی بدون سایه» می پردازد؛

آنگاه که خشونت، شوخ طبع می‌شود

یکی از مشکلاتی که گریبان­گیر تمام فیلمسازان علاقمند به ژانر "تریلر" در ایران است، عدم تطابق فضای رئال اجتماعی آنها با ایده های فانتزی روانکاوانه است. بستر فیلم هایی نظیر "مردی بدون سایه" به هیچ وجه کشش تحمل وزن المان های استعاره ای فضای تریلر را ندارد. نمی­توان همزمان هم مستند ساخت و هم از استعاره های وابسته به "فرا واقعی بودن" استفاده کرد و همین نیز جدی ترین ایراد فیلم نه چندان دلچسب علیرضا رئیسیان است.

کد خبر: ۱۹۷۴۲
۱۳:۳۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: معمولا مقدمه ­چینی برای دست به قلم بردن درباره فیلم هایی که حرفی برای گفتن ندارند و همان بی­ حرفی هایشان را هم بد به تصویر کشیده ­اند سخت است.  "مردی بدون سایه" آخرین ساخته علیرضا رئیسیان، دقیقا از همان جنس فیلم ها است. اثری که حتی ژست جدی بودن را هم نمی ­تواند به خود بگیرد و در کوچکترین ریزه­ کاری ها، دچار کلیشه های دستِ چندم سینمایی می­ شود.

 

مردی بدون سایه

 

فیلم با آغازی غافلگیر کننده (هرچند مصنوعی) آغاز می­شود. مردی با چاقویی که در دست دارد به دنبال یک دختر در وسط شهر می‌­دود و به وحشیانه ترین شکل ممکن، دختر را کتک زده و می­‌کُشد. تا چند دقیقه، مخاطب در شوک است که پس از مدتی، متوجه می‌­شود آنچه که دیده، یک فیلم‌ ­در­فیلم بوده است. کاراکتر اصلی فیلم، ماهان کوشیار(با بازی علی مصفا) مستند سازی­است که صحنه خشن ابتدایی فیلم را ساخته و انتشار غیرقانونی آن در فضای مجازی برای او دردسر هایی مانند برکنار شدن از کار را منجر شده است. به همین دلیل، همسرش سایه(با بازی لیلا حاتمی) باید مشغول کار شود تا خرج خانه در بیاید و با همین مقدمه­‌ی تکراری و کلیشه ای، حوادث نه چندان جذاب فیلم آغاز می­‌شوند.

 

مردی بدون سایه

 

آنچه که رئیسیان سعی داشته در فیلم بدان بپردازد، در واقع طرحی است متکی بر این ایده که مرد، با از دست دادن شغلش به انفعال می­رسد و زن، مجبور می شود به طور جدی مشغول کار ­شود و در نتیجه با این جابه ­جایی وظایف در خانه، مشکلاتی بروز پیدا می­‌کند. ماهان به عنوان پدر، دچار حساسیت هایی می‌­شود که در ابتدا منجر به حسادت، سپس منجر به شک و بعد از آن، منجر به اختلالاتی روانی می­شود. خشونت که موتیف مستند ماهان کوشیار بود و او در این فکر بوده که مستندش با نمایش خشونت، تِمِ ضدخشونت را در پی دارد، به زندگی واقعی خود ماهان رخنه می­‌کند.

 

مردی بدون سایه

 

اینکه عنوان فیلم، "مردی بدون سایه" است و نام همسر کاراکتر اصلی فیلم نیز "سایه" است ، خود تا حدودی بیانگر بخشی از حوادث فیلم است اما یکی از مشکلاتی که گریبان­گیر تمام فیلمسازان علاقمند به ژانر "تریلر" در ایران است، عدم تطابق فضای رئال اجتماعی آنها با ایده های فانتزی روانکاوانه است. بستر فیلم هایی نظیر "مردی بدون سایه" به هیچ وجه کشش تحمل وزن المان های استعاره ای فضای تریلر را ندارد. نمی­توان همزمان هم مستند ساخت و هم از استعاره های وابسته به "فرا واقعی بودن" استفاده کرد و همین نیز جدی ترین ایراد فیلم نه چندان دلچسب علیرضا رئیسیان است. علاوه بر این، عدم تطابق و هماهنگی بین اجزای فیلم، رایحه­ی سطحی نگری و "در دام کلیشه ها افتادن" را نیز به مشام می­رساند. چند مورد را بعنوان نمونه با هم مرور کنیم :

 

  • کلاهبرداری ها و پولشویی هایی که مثلا در شرکتی بزرگ انجام می­شود و هیچ پرداخت درستی روی آن انجام نشده است. تنها با دیالوگ و کت‌­وشلوار و حضور پلیس باید باور کنیم که پولشویی بزرگی در حال رخ دادن بوده است.
  • دیالوگ های گل­درشت لیلا حاتمی، هنگامی که با زنی اسپانیایی به زبان آنها صحبت می‌­کند و به او توصیه های خارج از کادرِ عاشقانه می­‌کند و در همین حین، موسیقی متنی که به شدت بدسلیقه انتخاب شده است روی تصویر پخش می‌­شود.
  • سکانسی خنده آور از یک پارتی شبانه که در آن مشروبات الکلی سرو می­شود اما همه با حجاب کامل ، مشروب می­خورند و مواد مخدر مصرف می­کنند. (بهتر است اگر امکانات و شرایط خلق یک موقعیت در دسترس نیست، از خیر آن بگذریم)

 

و چندین و چند مورد دیگر مانند حضور شخصیت های بدون تاثیر و بدون اهمیت در فیلم، وقوع حوادث فرعی که هیچ کمکی به پیشبرد هسته اصلی داستان نمی­کند و ... که جدای از مبحث نقد فیلم، ما را به این فکر فرو می‌­برد که واقعا جشنواره فیلم فجر، بهترین آثار سینمایی سالیانه ما را پوشش می­دهد؟ و اگر جواب مثبت است، به طور جدی باید فکری به حال انتخاب ها کرد.

تیزر فیلم «مردی بدون سایه»: 

ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۲۴ آذر
امروز دوشنبه ۲۴ آذر
امروز دوشنبه ۲۴ آذر
امروز دوشنبه ۲۴ آذر