داستان تست خودرو چانگان یونیتی که قرار است توسط شرکت آرینا درایو از زیرمجموعههای آرین موتور وارد شود، از یک صبح سرد زمستانی شروع شد، آن هم از خط استارت پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی.

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: درست در روزهایی که خرید خودرو به یکی از ترندهای بازار در ایران تبدیل شده و خبرهایی مبنی بر تقاضای میلیونی شنیده میشود، دعوت خبرنگاران و کارشناسان به تست و رانندگی آزمایشی با یک خودرو جدید میتواند بسیار هیجانانگیز باشد و با استقبال مواجه شود.
داستان تست خودرو چانگان یونیتی که قرار است توسط شرکت آرینا درایو از زیرمجموعههای آرین موتور وارد شود، از یک صبح سرد زمستانی شروع شد، آن هم از خط استارت پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی که مدتی است در حال مرمت و ارتقای ایمنی است.
رونمایی از چانگان یونیتی برای خبرنگاران در حالی رخ داد که این خودرو در اصل نخستین محصول آرینا درایو برای ورود به بازار خودرو ایران نیز محسوب میشود و در واقع یک استارت برای دو برند جدید در حوزه خودرو است.

بر همین مبنا تعداد قابل توجهی از فعالان رسانه و کارشناسان تست خودرو، از ساعات اولیه صبح خود را به چادر مخصوصی که در حاشیه امن پیست آزادی برپا شده رساندند تا طبق زمانبندی تیم برگزاری، بتوانند پشت فرمان چانگان یونیتی (Uni-T) بنشنند و چند دوری در مسیر تعیین شده بزنند و از زیر و بم این تازهوارد شیک و جذاب سر در بیاورند.
داخل چادر نمونههای فعلی و آینده آرینا درایو به خط شدهاند تا در فضای آرامتر بشود آنها را وارسی کرد و به تماشای دقیق ظاهر آنها نشست. در کنار دو دستگاه چانگان یونیتی که با کیتهای سبک اسپرتی، چهره خاصتری به خود گرفتهاند چند دستگاه میتسوبیشی هم دیده میشود، اما در گوشه سالن یک دستگاه خودرو شیائومی اس یو ۷ مَکس (SU۷) هم در سکوت مطلق آرام گرفته که به عنوان شاهکار کمپانی سازنده موبایل در حوزه خودروهای برقی، قرار است به بازار ایران هم بیاید.

اما اصل ماجرا در پیست آزادی است، جایی که دو دستگاه چانگان یونیتی سیاه و سفید به عنوان کراساوور اسپرتی سایز متوسط، وارد میدان شدهاند تا به زودی رنگ و بویی تازه به بازار پرماجرای ایران ببخشند.
اولین نمونه از خانواده UNI
خودرو یونیتی یا یونیتی، در واقع نخستین نمونه از خانواده برند UNI است که با پسوند T به بازار ایران میآید و قرار است با لوگو یا نشان U شکل و نه نشان آشنای کمپانی چانگان در ایران به بازار بیاید.
با این وصف خیلی زود میشود فهمید که خودرو یونیتی مطابق با کیفیت و عملکرد محصولات چانگان که از قضا در خاور میانه توانستهاند بازار قابل توجهی به دست بیاورند، در ایرا نیز عرضه خواهد شد و این موضوع به محض ورود به کابین خودرو مشخص میشود.
کابین یونیتی با طراحی قابل قبول و متریال نرم و چرمی، به گرمی از سرنشین استقبال میکند و اطلاعات روی مانیتورها هم بر روی یک بستر مشکی عمیق، به وضوح قابل مشاهده هستند و از رفلکس نور خبری نیست.
صندلیهای یکتکه جلو همچنان خصلت اسپرتی این خودرو را در ذهن سرنشینان تشدید میکند و فرم غربیلک فرمان هم به شکل دیـکات است و از همه هیجانانگیزتر اهرم یا لیور تعویض دنده است که مثل یک بال کوتاه طراحی شده و حس متفاوتی را برای راننده نسبت به خودروهای دیگر ایجاد میکند.
روی مانیتور میتوان از سه حالت رانندگی نرمال، اسپرت و اقتصادی یکی را انتخاب کرد و بعد، به دل جاده زد. انتخاب منطقی برای راندن در پیست اتومبیلرانی هم حالت اسپرت است و با فشار دادن پدال گاز به یک باره زمان کوتاه میشود؛ وقت رقابت فرا رسیده...

چابک، اما مطیع، مثل یونیتی
چانگان یونیتی به خوبی توانسته توازن مناسبی بین زیبایی در طراحی و کیفیت در عملکرد را در هم ادغام کند. این کراساوور جذاب که حالت گرند کوپه دارد، هم نگاه افراد را از بیرون به خود جلب میکند و هم راننده به یک سواری مطمئن و دور از اضافهکاری امیدوار میسازد.
در تست رانندگی کوتاه یونیتی در پیست آزادی، مهمترین خصلت این خودرو، فرمانپذیری و حس اطمینان در حین عبور از پیچها و مسیر مستقیم است.
قوای محرکه چانگان یونیتی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) میآید که در نهایت ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند و این نیروی قابل توجه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچهتر به چرخهای جلو منتقل میکند.
این موتور از خانواده موتورهای بلو کور (Blue core) چانگان بوده که مصرف سوخت مناسبی دارد و سر و صدا و آلایندگی کمتری هم نسبت به قبل ایجاد میکند. نکته بارز دیگر این موتور هم مجهز بودن آن به سیستم خنککننده (اینتر کولر) هوا به آب (Air to water) است که مزیت قابل توجهی برای این خودرو به حساب میآید.
فهرست آپشنهای یونیتی هم کم نیست: ۶ کیسه هوای ده نقطهای، سقف پانوراما، سنسور نور و باران، دستهدنده الکترونیکی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی با اتوهُلد، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم حالت رانندگی، فرمان کمکی برقی، سیستم پیشگیری از تصادف، رادار خطی، سامانه کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، فناوری LED چراغها و… تنها بخش کوچکی از آپشنهای جدیدترین کراس اوور وارداتی بازار به شمار میرود.
رقابت در بازار
چانگان یونیتی به زودی وارد بازار خودرو ایران خواهد شد در حالی که زمستان پرالتهابی در انتظار مشتریان پیشبینی میشود. در مورد قیمت این خودرو هنوز اعلام دقیقی از سوی آرینا درایو صورت نگرفته، اما به نظر میآید رقبای اصلی این خودرو محصولاتی مثل لاماری ایما هیبریدی، فونیکس FX، لوکانو ال ۷ و دیگنیتی پرستیژ خواهد بود.
این کلاس از خودرو با توجه به تعدد محصول و همچنین قدرت خرید مناسب از سوی مشتریان، احتمالا رقابتیترین کلاس در بین خودروهای شاسیبلند از کوچک تا فولسایز خواهد بود.