تیتر امروز

علی فرزین: صدای دانشجویان استان‌های دیگر به تهران نمی‌رسد/ هیچ فرقی بین دولت روحانی، رئیسی و پزشکیان نیست/ پویا درودی: دانشجویان برای خروج از ایران فقط بلیت رفت می‌گیرند/ به آینده ایران امید دارم
دیدار به مناسبت روز دانشجو برگزار کرد

علی فرزین: صدای دانشجویان استان‌های دیگر به تهران نمی‌رسد/ هیچ فرقی بین دولت روحانی، رئیسی و پزشکیان نیست/ پویا درودی: دانشجویان برای خروج از ایران فقط بلیت رفت می‌گیرند/ به آینده ایران امید دارم

دیدارنیوز به مناسبت روز دانشجو، یک نشست هم اندیشی با حضور دو دانشجو برگزار کرد تا به این بهانه ناگفته‌ها گفته شود.
اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور

این صد و سی و هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با رئیس پیشین سازمان ملی جوانان

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید

دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» این بار میزبان رحیم عبادی، رئیس پیشین سازمان ملی جوانان بود. او معتقد است نسلی که روزی مخاطب سازمان ملی جوانان بود، امروز به میانسالی رسیده است.

نقد «پیر پسر»؛ نبرد تفکر با توهم و جهل

قدرت اله دهقانیان، منتقد و فعال فرهنگی در نقد خود درباره فیلم «پیر پسر» نوشت: در این فیلم شاهد نبرد همیشگی و اساسی بین اندیشه، تفکر، وقار و هنر، در برابر توهم، جهل، سطحی‌نگری، ولنگاری و هوس‌های زودگذر هستیم.

کد خبر: ۱۸۷۱۱۵
۱۰:۲۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۴

نقد «پیر پسر»؛ نبرد تفکر با توهم و جهل

دیدارنیوز _ سید قدرت اله دهقانیان*:

این روز‌ها فیلم «پیر پسر» بر پرده سینما‌های سراسر کشور، از جمله شیراز، در حال اکران است و بدون شک می‌توان آن را اثری شاخص و فراتر از استاندارد‌های معمول سینمای ایران دانست.

این فیلم در تمامی جنبه‌های فنی، از جمله فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین، کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اثباتی بر توانمندی‌های سینمای ایران است.

در این اثر، حسن پورشیرازی یکی از درخشان‌ترین بازی‌های تاریخ سینمای ایران را به نمایش گذاشته؛ او با ظرافتی مثال‌زدنی و به‌شکلی کامل، هیولایی هوسباز و بی قید وبند را به شکلی، مخوف و استثنایی به تصویر می‌کشد و اجرایش در تمام لحظات، معجزه‌وار و خیره‌کننده است.

حامد بهداد نیز در نقشی کاملاً متفاوت از کلیشه‌های معمول خود، تصویری درخشان از یک روشنفکر آرام، صبور و درون‌گرا ارائه می‌دهد که در پس ظاهر آرامش، جوشش و طغیانی پنهان وجود دارد. این بهترین بازی کارنامه بهداد محسوب می‌شود

لیلا حاتمی، همچون همیشه، این نقش بسیار مهم و کلیدی را با افزودن جزئیاتی ظریف، مانند شکل خاص خنده و نگاه، از دیگر کار‌های خود متمایز می‌سازد. این همان هنری است که او در تمام فیلم‌هایش به کار می‌برد و مخاطبان به حضور همیشگی و درخشان او عادت کرده‌اند؛ حضوری که کارنامه درخشانش را همچنان در حال تکمیل شدن نگه می‌دارد.

محمد ولی‌زادگان نیز در اولین تجربه جدی خود در سینما، توانسته است همگام با بازیگران نقش اصلی حرکت کند و نویدبخش ظهور یک بازیگر توانا برای سینمای ایران باشد.

فیلم «پیر پسر» که آشکارا و هنرمندانه تحت تأثیر آثار داستایفسکی ساخته شده است، با مهارت تمام، فضای تاریک و نبرد خیر و شر را با چنان قدرتی به تصویر می‌کشد که گویی کارگردانی روسی پشت دوربین آن بوده است.

در پایان باید گفت که این فیلم، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد برای پرده سینماست. جزئیات درخشان در اجرا، تماشاگر را برای سه ساعت تمام در فضایی جذاب و به‌یادماندنی غرق می‌کند و تجربه‌ای کامل و لذت‌بخش را برای او رقم می‌زند.

در فیلم «پیر پسر»، شاهد نبرد همیشگی و اساسی بین اندیشه، تفکر، وقار و هنر، در برابر توهم، جهل، سطحی‌نگری، ولنگاری و هوس‌های زودگذر هستیم.

نماینده این تفکر، برای رسیدن به اهداف خود، از نوع خشونت و توحش ابایی ندارد و هر مزاحمی را قربانی می‌کند.

*منتقد و فعال فرهنگی فارس

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
امروز چهارشنبه ۱۹ آذر
امروز چهارشنبه ۱۹ آذر
امروز چهارشنبه ۱۹ آذر
امروز چهارشنبه ۱۹ آذر