
فرزاد اوجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی از فروش بیش از ۵۴۰ میلیارد تومانی محصولات هنرمندان در غرفه بازارچههای صنایع دستی ایام نوروز خبر داد.
دیدارنیوز: مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان از محصولات هنرمندان در ۱۲ هزار غرفه بازارچههای صنایع دستی ایام نوروز به فروش رفت.
فرزاد اوجانی در گفتوگو با ایرنا اظهار داشت: چون زیرساختهای لازم مانند دستگاههای کارت خوان در اختیار هنرمندان است میزان فروش محصولات صنایع دستی در بازارچههای نوروزی و نمایشگاهها براساس خوداظهاری هنرمندان در هر منطقه، شهرستان و استان به کارشناسان میراث فرهنگی اعلام و آنها میزان فروش را در سامانههایی که در وزارت میراث ایجاد شده است ثبت کردند، بر همین اساس بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان از محصولات هنرمندان در ایام نوروز در ۱۲ هزار غرفه در بازارچههای صنایع دستی به فروش رفت.
وی افزود: استانهای خراسان رضوی و گیلان هر کدام با توجه به تعدد شهرستانی و اماکن میراث فرهنگی بیش از هزار غرفه صنایع دستی در بازارچههای نوروز برپا کردند و در صدر برتر رتبه بندی استانها براساس تعداد غرفههای دایر شده قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی ادامه داد: نوع صنایع دستی به رشتههای بومی هر استان مرتبط است و بازاچههای نوروزی در استانها با نمایش و معرفی آثار صنایع دستی رایج هر استان دایر میشود و حجم و میزان آثار به فروش رفته هر استان در زمینه آثار بومی است.
اوجانی گفت: صنایع دستی هر استان با استفاده از مواد اولیه طبیعی و بومی هر منطقه ساخته میشود، به همین دلیل محصولات هر منطقه متفاوت است مثلا در استان زنجان بیشتر رشتههای بومی و رایج چاقوسازی و ملیله دوزی، استان آذرباریجان شرقی بیشتر سرامیک سازی و زیر انداز، ایلام سرامیک سازی و حصیر، اصفهان خاتم و قلمزنی، چهارمحال و بختیاری نمدبافی، قالیبافی و معرق رایج است.
امکان استفاده از میراث فرهنگی برای برپایی غرفههای صنایع دستی
مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که در ایام نوروز تا چه حد بر قیمت محصولات صنایع دستی نظارت شده است، گفت: کارشناسان صنایع دستی وزارت میراث در هر شهرستان در خصوص قیمت گذاریهای عادلانه محصولات صنایع دستی دقت نظر را به عمل آوردند تا قیمتها در محدوده قیمت بازار باشد در مواردی هم که عرضه محصولات توسط تولیدکنندگان بود قیمت برخی از محصولات صنایع دستی در برخی از بازارچهها از قیمتهای بازار کمتر بود.
اوجانی تاکید کرد: تلاش میکنیم از همه ظرفیتها و اماکن تحت اختیار میراث فرهنگی برای برپایی غرفههای صنایع دستی به صورت دائمی و مناسبتی استفاده شود تا بازدید کنندگان بعد از دیدن اماکن تاریخی از صنایع دستی آن منطقه به عنوان سوغات خریداری کنند.