جشنوارههای بومی و محلی در مازندران برای معرفی توانمندیهای نهفته روستایی و شهری برپا شد در حالیکه در سالهای اخیر بسیاری از جشنوارهها از این امر دور شده و تنها ترافیک و تراکمجمعیت عاید شده است و از محصولات بومی خبری نبود و به نوعی این جشنوارهها به نامجشنواره بومی و به کام محصولات غیربومی بودهاند.
دیدارنیوز: به گزارش ایلنای مازندران، در چند سال گذشته شاهد برپایی جشنوارههای مختلف محصولات بومی و محلی در سراسر استان مازندران بودهایم. از جشنواره انجیر گلوگاه، تا انار بهشهر، کندس، زعفران اندرات، کئی پلا ساری، بهار نارنج، توت فرنگی، گل محمدی، مرکبات، هلو، تمشک و... در سراسر مازندران بوده ایم، در حالی که برخی از مردم و کارشناسان بر این اعتقادند که این جشنوارهها به اهداف خود نرسیدند و بیشتر به جشنواره اقوام شبیه است تا جشنواره محلی!
توجه به توسعه اقتصاد گردشگری در شهر و روستاها این روزها موجب شده که شاهد بروز پایی جشنوارههای مختلف بومی و محلی برای شناساندن ظرفیتهای مختلف تولیدی و گردشگری مناطق مختلف مازندران از شرق تا غرب باشیم و این در حالی است که برگزاری برخی از اینجشنواره با هدف از پیش تعیین شده خود که همان رونق و توسعه اقتصادی است، فاصله دارد و برگزارکنندگان به هدف واقعی خود نرسیدند.
برخی معتقدند با برگزاری جشنوارهها پای افراد مختلف و به نوعی دلالان به این جشنوارهها باز شد و به نوعی با حضور در نمایشگاهها همواره با تعدادی چهره آشنای همیشگی در غرفهها و محصولاتی مواجه هستیم که اصلا هیچ سنخیتی با جشنواره ندارند.
هدف از برپایی جشنوارههای بومی و محلی در مازندران معرفی توانمندیهای نهفته روستایی و شهری بوده که در سالهای اخیر بسیاری از جشنوارهها از این امر دور شده و تنها ترافیک و تراکمجمعیت عاید مردم است و از محصولات بومی خبری نبود و به نوعی این جشنوارهها به نامجشنواره بومی و به کام محصولات غیربومی بودهاند.
توانمندیهای بومی و محلی آهنگر یکی از شهروندانمازندرانی است که برای حضور در جشنواره تمشک روانه شهر نکا شده بود و میگوید هر آنچه بخواهی در این جشنواره از گز اصفهان تا شیرینی کرمانشاه و گل هلندی بود، اما دریغ از تمشک و فرآوردههای آن!
وی به خبرنگار ایلنا در این باره گفت: یکی از اهداف مهم جشنوارهها نشان آمدن توانمندی محلی همان منطقه است وگرنه برای خرید محصولاتی همچون گز و شیرینی و ترشیجات و ... میتوانیم در همان شهر خودمان بهترین کالاها را با نازلترین قیمت خریداری کنیم، اما هدف ما از حضور در جشنواره خرید محصول همان جشنواره و محصولات تبدیلی و فرآوری شده آن و تنوع غذایی تولیدات آنمحصول است.
معصومی هم از دیگر شهروندان مازندرانی است که در اغلب جشنوارههای استان شرکت کرده و در این راستا میگوید: اکثر نمایشگاهها با یکگروه خاص اداره میشود و به نوعی نمایشگاه و غرفهها مانند هم هستند و کمتر میتوانی محصول خاص همان جشنواره را بیابی و جشنواره گل محمدی دودانگه هم که تاحدودی محصولات و فرآوری گل محمدی را عرضه کرده بود، اما در فراهم کردن مکانجشنواره و امکانات بسیار ضعیف عمل کرده بودند و شیوه گلاب گیری و شرایط برداشت گل محمدی فراهم نبود که نیازمند واکاوی مشکلات است.
وی به خبرنگار ایلنا گفت: امروزه نبود برنامه مدون و استفاده از کارشناسان زبده در حوزه برگزاری جشنوارهها و ارائه محصولات متناسب با جشنواره و نادیده گرفتن توانمندیهای داخلی در جشنوارهها موجب شده که در برخی موارد بخش نمایشگاه و غرفه به افرادی واگذار شود که بیشتر در پی سودآوری برای خود و گروه بوده و وجود محصول خاص حشنواره در نمایشگاه از ارزش بالایی برخوردار نباشد.
این شهروند مازندرانی افزود: از طرفی هم برگزارکنندگان برخی جشنوارهها به دنبال اعتباربخشی به خود و جایگاه خود و کسب اعتبار برای خود هستند و همه این عوامل موجب شد تا جشنوارهها به هدف خود نرسند.
طاهری کارشناس گردشگری با بیان اینکه جشنوارهها رویدادی فرهنگی اجتماعی هستند که در مناطق مختلف با اهداف متفاوت برگزار میشوند، اظهار کرد: توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی و رونق مسائل فرهنگی از اهداف مهم این جشنوارهها است.
این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر مردمی برگزار کردن جشنوارهها به خبرنگار ایلنا گفت: اگر چه برخی از جشنوارهها با نام شان و هدفی که به دنبال آن هستند، فاصله دارند و به نوعی چشم و همچشمی شده، اما هر چقدر این مراسمها مردمیتر و توسط مردم برگزار شده و از حالت دولتی و ارائه گزارش و آمار خارج شود، فضای شاد و مفرح برای بازدید عموم و آشنایی با فرهنگ و سنن منطقه فراهم شود، نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.