تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

پیام‌های تسلیت سران نظام درپی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی+ اخبار تکمیلی

ارکان نظام در پیام‌هایی جداگانه درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند

کد خبر: ۱۷۱۸۱
۰۸:۴۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز - بعضی از سران نظام از جمله رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، محمدجواد ظریف، احمد خاتمی، محمدرضا عارف، علی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و عمار حکیم در پیام‌هایی جداگانه درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.
 
رهبر معظم انقلاب درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند
 
متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعه‌ی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایه‌ی تالّم همه‌ی کسانی است که به مقام علمی و خدمات با ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعه‌های فقهی و اصولی و حقوقی حوزه‌های علمیه آشنا میباشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزه‌ی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

سیّد علی خامنه‌ای

۴ دی ۱۳۹۷
 
 
تاسیس «دانشگاه عدالت» گامی ماندگار در نشر فرهنگ اسلامی و علوم قضایی شد

 متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

إذا ماتَ المومن الفقیه ثُلِمَ فی ألإسلام ثُلمهً لا یَسُدّها شَیء

ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب اندوه و تألم عمیق گردید.

این استاد برجسته حوزه و فقاهت که افتخار درس‌آموزی در محضر اساتید بزرگی همچون شهید صدر را داشت، تمام عمر پر برکت خود را با مشی اعتدالی و ترویج خردورزی و همگرایی، وقف گسترش معارف عالی دینی و سیره اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردانی مبرز نمود؛ و نیز طی چهار دهه گذشته در خطیرترین و تأثیرگذارترین مسوولیت‌ها نظیر عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و سرانجام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشاء تحولات و خدمات ارزنده بود.

آن مرحوم، همچنین ضمن خلق آثار متعدد علمی و فقهی فاخر، برای ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی، تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه و توسعه علوم انسانی، «دانشگاه عدالت» را تأسیس نمود تا گامی مهم و ماندگار در نشر فرهنگ اسلامی و علوم قضایی باشد.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و فضلای مکرم، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملت قدرشناس ایران، شاگردان آن مرحوم و بویژه بیت محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و همجواری با اجداد مطهرشان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
واکنش احمد خاتمی به درگذشت آیت‌الله شاهرودی

آیت‌الله احمد خاتمی با تسلیت درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی اظهار کرد: آیت‌الله شاهرودی از فقیهان برجسته نظام اسلامی بودند. فقیه برجسته‌ای که تربیت‌شده‌ی حوزه علمیه باسابقه نجف و شاگرد برجسته شهید بزرگوار آیت‌الله سید محمدباقر صدر بودند.

وی ادامه داد: این فقیه بزرگوار صاحب تألیفات ارزشمندی در فقه و اصول و مسائل فقه معاصر بود. او از جمله برجستگان فقهای ما بود که در عرصه فقاهت، ولایت فقیه و نظام اسلامی را از عمق جان باور داشت.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آن مرحوم طی 40 سال انقلاب در عرصه‌های مختلف نظام ورود کرد و خوش درخشید. در عرصه ریاست قوه قضاییه، در عرصه شورای نگهبان و از افتخارات بزرگ ایشان تدوین دایره‌المعارف فقه شیعه است که از مفاخر کتاب‌های ما است.

خاتمی ادامه داد: افسوس که عمرشان کفاف آن را نداد که این دایره‌المعارف ارزشمند را به پایان برساند.

وی خاطرنشان کرد: رابطه ایشان با مقام معظم رهبری رابطه‌ای بسیار صمیمی بود و مقام معظم رهبری هم نسبت به ایشان و جایگاه رفیع ایشان لطف ویژه‌ای داشته‌اند. سلام، درود و رضوان خداوند بر روح بلندش باد. امید که حشر ایشان با معصومین (سلام‌الله علیهم اجمعین) باشد.
 
تسلیت محمدرضا عارف در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی

 متن پیام محمدرضا عارف به شرح زیر است:

«انالله و اناالیه راجعون

رحلت مجتهد و فقیه عالی مقام، مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاثر و تالم شد.

مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی که همراه و همگام با امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشتند بعد از انقلاب نیز در تحکیم روابط حوزه های علمیه نجف و قم نقش موثری ایفا کردند و خدمات خود را در مناصب گوناگون با رویکرد وظیفه شناسانه تقدیم ملت شریف ایران کردند.

فقدان این فقیه برجسته، نستوه و مبارز ضایعه جبران ناپذیری برای حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی است که ان‌شاءالله مجموعه آثار گرانقدر، خلاء وجودی ایشان را برای دوستداران، علما، فضلا، روحانیون و طلاب جبران می‌نماید.

اینجانب رحلت یار دیرین اسلام، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، مردم و انقلاب اسلامی را به مردم سرافراز ایران، رهبر معظم انقلاب، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، حوزه های علمیه و دانشگاهیان علی الخصوص بیت شریف آن فقیه عظیم شأن و فرزندان آن عالم وارسته تسلیت عرض می نمایم و علو درجات برای آن مرحوم را از خداوند متعال مسالت می نمایم.
 
رییس مجلس درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

علی لاریجانی، با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی، روحانی جلیل‌القدر و یار و یاور دیرین انقلاب و نظام، حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از تحمل یک دوره بیماری، موجب تاسف و تاثر گردید.

ایشان مزین به تبار سادات و از خاندان معظم روحانیت و فقاهت و مروج مکتب اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بودند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌دلیل هوش سرشار و کوشش فراوان در فراگیری علوم دینی در حلقه درس آیات عظام خویی و  شهید سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت و در محضر این اساتید به تحکیم مبانی اجتهادی خود پرداخت.

ایشان علاوه‌بر این‌که از چهره‌های درخشان در علوم اسلامی بودند، در شورای نگهبان و قوه قضائیه، منشأ خدمات فراوانی شدند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ضایعه ارتحال این روحانی گرانقدر و خدوم به محضر ملت شریف ایران، مقام معظم رهبری، حوزه‌های مقدسه علمیه قم و نجف، شاگردان، ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای آن عزیز سفر کرده رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
 
پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی با صدور پیامی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت.

متن کامل پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثَلمة لایسدّها شیء إلی یوم القیامة

خبر ارتحال عالم مجاهد و فقیه وارسته حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

ضایعه مولمه درگذشت این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد را که در دوران ریاست قوه قضاییه منشأ تحولات بسیاری در دستگاه قضایی بودند و در سنگر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در مسیر وحدت، انسجام و سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی‌داشتند و در حوزه‌های علمیه منشأ خدمات علمی بسیاری بودند را، به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق مسئلت دارم.
 
ظریف درگذشت هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

 متن پیام تسلیت محمدجواد ظریف، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت عالم ربانی و فقیه روشن‌اندیش حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) باعث تاثر و تالم اینجانب شد.

این عالم بزرگوار ضمن آن‌که در طول حیات پربرکت خود به تحصیل و تدریس علوم دینی و اجتهاد عالمانه مشغول بود، در دوران فعالیت مفید سیاسی و مشی معتدل خود در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، دبیری شورای حل اختلاف قوا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشاء خیر و برکت فراوان بود.

این ضایعه را به محضر مقام معظم رهبری و بازماندگان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه ایزد منان برای روح آن مرحوم علو درجات طلب می‌کنم.

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه.
 
عمار حکیم درگذشت هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

 به نقل کانال تلگرامی رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق، در پیام تسلیت عمار حکیم آمده است:

با نهایت تاسف، خبر درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را دریافت کردیم. جامعه اسلامی شخصیت بزرگی که در تمام دوره‌های زندگی‌اش برای گسترش و علو دین اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد را از دست داد.

این مصیبت دردناک را به امت اسلامی، ملت ایران، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، دولت ایران و خانواده مرحوم تسلیت می‌گوییم.

از خداوند می‌خواهیم که ایشان را مورد رحمت قرار دهد و با انبیاء و صدیقین و شهداء محشور گرداند و به خانواده ایشان صبر عطاء کند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به‌دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود، ساعاتی پیش دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
 
پیام تسلیت دادستان کل کشور در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین منتظری به شرح زیر است:

"ما قبض الله عالما إلا کان ثغرة فی الإسلام لا تسد ثلمته إلی یوم القیامة"

ضایعۀ مولمه درگذشت عالم ربانی حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، ثلمه‌ای است که هرگز برای عالَم اسلام قابل جبران نخواهد بود.
ایشان عمر پربرکت خود را جهت تعلم و تعلیم در حوزات علمیه سپری کردند و ضمن رسیدن به کمالات معنوی از خدمت به طلاب علوم دینی و ترویچ و تدریس علوم اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام دریغ نورزیدند و در عین حال از یاران و یاوران صدیق انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تا لحظه‌ای بودند که دعوت حق را لبیک گفته و به رفیق أعلی پیوستند.

اینجانب رحلت آن پیرو صدیق اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، حوزه های علمیه، ملت بزرگ ایران، سلسله جلیله روحانیت و بیت شریف آن مرحوم مغفور تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

محمد جعفر منتظری»
 
وزیر دادگستری درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

متن پیام سید علیرضا آوائی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم‌ جلیل‌ القدر و رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رضوان اله تعالی علیه باعث تالم و تأثر فراوان گردید.

بدون شک، خدمات ارزشمند و ماندگار این مجاهد فقیه بویژه طی چهار دهه گذشته در مسئولیت های خطیری همچون ریاست‌ قوه‌ قضائیه‌، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به عنوان «باقیات الصالحات» در حافظه ملت قدرشناس ایران اسلامی برجای خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم « عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف»، رهبر عظیم الشان انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ملت قدرشناس ایران، شاگردان آن مرحوم و بویژه بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می نمایم و از درگاه خداوند غفار و رحیم برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت می نمایم.

سید علیرضا آوائی

وزیر دادگستری»
 
آیت‌الله جنتی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

متن پیام دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

 قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رضوان‌الله تعالی علیه به لقاءالله پیوست.

این عالم بزرگوار از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود و در همه عرصه‌های خدمت به مردم، صادقانه ایفای نقش کرد. از عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله مسئولیت‌های خطیر این عالم مبارز و انقلابی بود که در همه این عرصه‌ها هرگز منافع شخصی و جناحی نتوانست ایشان را از مسیر انقلاب، نظام و رهبری دور کند.

فقدان این عالم فاضل و سکان اطمینان‌بخش دوست‌داران انقلاب، موجب تأثر و تألم جبران‌ناپذیری است؛ چرا که به یقین می‌توان گفت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در هر جایگاهی که قرار گرفت، به حد اعلی موجب سکون و آرامش بود.

اینجانب ضمن آرزوی علو درجات برای آن مجاهد پارسا، این ضایعه موسعه و سنگین را به حضرت صاحب‌الزمان (عج)، مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شیعیان جهان، بیت شریف آن عالم فرزانه و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم.

احمد جنتی

دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری
 
پیام تسلیت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی(ره)

به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه،متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام دکتر سیدمهدی خاموشی به شرح زیر است:

ضایعة درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله هاشمی شاهرودی (رحمت‌الله علیه) موجب تأسف و تأثر عموم علاقمندان انقلاب و نظام اسلامی شد. بی تردید، آثار و خدمات ارزنده آن مرحوم در مسئولیت‌های خطیر و مهم نظام جمهوری اسلامی، به¬خصوص در رأس مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسة مجلس خبرگان رهبری، از یاد و خاطر مشتاقان و محبین انقلاب اسلامی محو نخواهد شد.

این فقدان تأسفبار را به محضر حضرت ولیعصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، عموم خدمتگزاران نظام اسلامی، ملت شریف ایران، بیت گرامی و فرزندان مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن مرحوم حشر با صالحین و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

سیدمهدی خاموشی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه.
 
ولایتی: آیت‌الله هاشمی شاهرودی منشاء برکات فراوان در حوزه‌های اجرایی و مسئولیت‌های مهم بود

متن پیام علی اکبر ولایتی به این شرح است:

بسم الله الرحم الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم جلیل القدر، مجاهد نستوه آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی که در کنار امام و رهبری، همراه همیشگی و صدیق انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودند، موجب تاسف و تالم فراوان گردید.

این عالم ربانی از چهره‌های ارزشمند و برجسته دینی بودند که در محضرآیات عظام و مراجع بزرگ تقلید تلمذ نموده و منشاء آثار و برکات فراوانی در حوزه‌های مختلف اجرایی و مسئولیت‌های مهم در کشور از جمله ریاست قوه قضائیه، عضویت شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و در راه تربیت عالمان دینی و ترویج آموزه‌های بلند و متعالی اسلامی و شیعی تلاش وافری را به کار بستند که یادگاران ماندگار ایشان به نیکی ثبت و ضبط خواهد ماند.

این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مردم بزرگ ایران، حوزه‌های علمیه، علاقه‌مندان، طلاب و شاگردان و بیت مکرم تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم فقید از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجرمسئلت می‌نمایم.
 
علی اکبر ولایتی
 
محسن رضایی: مرحوم هاشمی شاهرودی از پشتوانه‌های نظام مقدس اسلامی بود

 متن این پیام به شرح است:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عالم مجاهد و فقیه ژرف‌اندیش، آیت‌الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی، پس از عمری مجاهدت در راه خدا به زیارت معبود، بار یافت.

آسمان فقاهت، در فقدانِ مِهرِ فروزانی سوگوار شد که با پرتو افشانی، مسیر رشد و کمال را برای شاگردان و دست پروردگانِ فراوانِ خود، منوّر کرد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی از استوانه‌های فقاهت، جهاد و اجتهاد و از یاران صمیمی و وفادار امام راحل و مقام معظم رهبری و از پشتوانه‌های نظام مقدس اسلامی بود که در مسئولیت‌های گوناگون و در خدمت به این نظام، از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

بی‌تردید، رحلت این فقیه مجاهد و عالم والا مقام، ضایعه‌ای سنگین برای جهان اسلام و حوزه‌های علمیه است.

 اینجانب، سوگمندانه، فقدان این فقیه گرانمایه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و قاطبه ملت ایران و به عموم ارادتمندان، شاگردان و دست پروردگان و به‌ویژه به بیت مکرم و آقازادگان محترم ایشان، صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از درگاه حضرت حق برای آن فقیه عالی‌مقام، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و دوام توفیق، طلب می‌کنم.
 
باهنر: ثمره حیات هاشمی‌شاهرودی عهده‌دارشدن مسئولیت‌های مهم در دوران پس از انقلاب بود

 متن پیام محمدرضا باهنر به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمود هاشمی‌شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تأثر و تألم فراوان گردید. سال‌ها مبارزه و مجاهده ایشان در مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و همچنین عهده‌داربودن مسئولیت‌های بسیار مهمی در دوران پس از انقلاب، ثمره حیات ایشان بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت رحلت این عالم بزرگ به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران، از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم مغفور، رحمت واسعه الهی و برای خانواده محترمشان و عموم علاقمندان به ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.»
 
دری‌ نجف‌آبادی: آیت الله هاشمی شاهرودی مرد خستگی ناپذیر سنگرهای مختلف نظام بود

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی عمر با برکت خویش را در خدمت به مردم و نظام اسلامی صرف کرد و خبر رحلت ایشان بسیار جانسوز و اندوهناک است.

وی ادامه داد: این شخصیت برجسته و خستگی ناپذیر در سنگرهای مختلفی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و جایگاه‌های حساس کشور منشا آثار و برکات فراوانی بود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مرحوم هاشمی شاهرودی با تلاش وافر آثار فقهی، اصولی و معرفتی بسیاری را از خود برجای گذاشته و موسسه بزرگ فقه اهل بیت (ع) را در شهر مذهبی قم راه‌اندازی کرد و دیدگاه‌های آن مرحوم در حوزه‌های علمیه منشاء آثار و برکات فراوانی است. از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله شهید صدر، امام راحل و سایر بزرگان و مراجع دینی بودند.

وی ضمن تسلیت درگذشت این عالم بزرگوار گفت: از خدای تعالی برای آن بزرگوار علو درجات، حشر با شهدا و صدیقین و حشر با امام راحل و شهیدان مسئلت کرده و برای خانواده محترم طلب صبر و اجر جزیل داریم . امیدواریم خلاء وجود چنین فقهای بابرکت و علمای بزرگ را با عنایات خود جبران کند و در پیشگاه اجداد طاهرین مورد عنایت حضرت اباعبدلله الحسین (ع) باشند.
 
مخبر: آیت الله هاشمی شاهرودی هرگز از مبارزه با استبداد و استکبار غافل نبود

متن پیام تسلیت  محمد مخبر به این شرح است: درگذشت فقیه عالیقدر و استاد برجسته حوزه های علمیه حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی را به محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری( مدظله العالی) ، بیت مکرم ایشان، حوزه های علمیه، مردم شریف ایران ومقلدان این مرجع عالیقدر در سرتاسرجهان تسلیت عرض می نمایم.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی عمر پربرکت خود را وقف تحقیق ،تدریس و ترویج اندیشه های ناب اسلامی نمود و در کنار این امر هرگز از مبارزه با استبداد و استکبار غافل نبود آنقدر که در این مسیر الهی  زندان، مشقت ها و شکنجه هایش را به جان خرید.

از درگاه احدیت برای آن عالم پارسا علو درجات ورضوان الهی و برای بیت معظم ایشان صبر جزیل مسالت دارم.
 
پیام تسلیت وزیر دفاع در پی درگذشت آیت الله شاهرودی

به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، متن پیام به شرح ذیل است: با کمال تاسف و تاثر ارتحال عالم ربانی، مبارز، امانتدار صدیق و یاردیرین انقلاب و نظام اسلامی  حضرت آیت الله سید محمود شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان که طی عمر پربرکت خود منشأ برکات و در طول چهار دهه مسئولیت ومجاهدت در سنگرهای مختلف جمهوری اسلامی منشأ خدمات فراوان شدند را به پیشگاه امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان تسلیت عرض می کنم.

برای این فقیه جلیل القدر و ژرف نگر که از مروجین مکتب اسلام ناب محمدی(ص) ومکتب روح بخش تشیع بود رحمت و رضوان واسعه الهی و برای بازماندگان صبرو اجر جزیل از درگاه خداوند متعال خواستارم.
 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت

به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درپیام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آمده است:

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

روح بلند عالم مبارز انقلابی یار صدیق امام و وفاداربه مقام معظم انقلاب رهبری که عمر بابرکت خود را در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور با سوابق ارزشمند علمی و اجرایی صرف کرد، به دیدار معبود شتافت. آن عالم جلیل القدر درعرصه جهاد و اجتهاد و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی در سنگرهای مختلف ریاست قوه قضاییه، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام که منشأ خدمات ارزشمندی بوده اند .

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مردم شریف ایران اسلامی  و بیت مکرم ایشان  تسلیت گفته و علو درجات و غفران الهی را بری آن مرحوم خواستاراست.
 
آیت‌الله بطحایی: هاشمی‌شاهرودی چهره‌ای محبوب و تأثیرگذار در قوه‌قضائیه، مجمع تشخیص و مجلس خبرگان بود

متن پیام آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی به شرح زیر است:

«انالله و اناالیه راجعون

ارتحال جانسوز فقیه وارسته، عالم ربانی حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، اعضای مجلس خبرگان رهبری و به ویژه به خاندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

آنان‌که این شخصیت دوست داشتنی انقلاب را می‌شناسند به خوبی می‌دانند هاشمی شاهرودی یکی از چهره‌های محبوب و تأثیرگذار چه در مقام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه در مقام ریاست قوه قضائیه و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری بوده و اینک معتقدم مردم به پاس سال‌ها خدمات دلسوزانه، ایشان را با دلی آکنده از اندوه و چشمانی اشک‌بار بدرقه خواهند نمود. از خداوند منان برای روح آن فقید سعید مغفرت الهی را مسئلت دارم.»
 
سرلشکر باقری: آیت‌الله هاشمی شاهرودی از مفاخر حوزه‌های علمیه شیعه در ایران و عراق بود

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال جانگداز عالم ربانی، فقیه جلیل القدر حضرت آیت الله محمود هاشمی شاهرودی (ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و ریاست سابق قوه قضاییه موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

ایشان از جمله مفاخر حوزه های علمیه شیعه در ایران و عراق و در زمره عالمان وارسته، انقلابی و متعهد به شمار می‌رفت که نقش آفرینی های سترگ وی در یاری بخشی به امامین انقلاب اسلامی، پاسخگویی عالمانه و محققانه به مسائل نوپدید عصر حاضر و همت و تلاش های مثال زدنی در عرصه وحدت و انسجام ملی؛ میراث ارجمند و ممتازی را نزد علما، طلاب و مجاهدان نشر معارف نورانی اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و دلسوزان نظام اسلامی و خدمت به مردم به ودیعت نهاده است.

این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه های مقدسه علمیه قم و نجف، بیت معظم ایشان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از درگاه خدای کریم برای آن فقید سعید و فقیه ژرف اندیش، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز وی صبر و شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می کنم.

 سرلشکر پاسدار محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
 
جهانگیری: آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حیات علمی، سیاسی و قضایی خود منشأ خدمات و آثار گرانقدری بود

متن پیام دکتر جهانگیری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت تأسف انگیز فقیه برجسته و عالم مبرز آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خاندان محترم ایشان، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و شاگردان و علاقمندان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم.

آن فقید سعید در حیات علمی، سیاسی و قضایی خود منشأ خدمات و آثار گرانقدری بود که تربیت شاگردان متعدد و نشر آثار ممتاز علمی از آن جمله است.

این روحانی دانشمند در مسئولیت ریاست قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در مجلس خبرگان رهبری نیز منشأ خدمت و اثر برای کشور بود.

از خداوند بزرگ برای آن فقیه بزرگوار رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای بیت شریف ایشان صبر و اجر مسئلت دارم.

اسحاق جهانگیری . معاون اول رییس جمهور
 
مصباحی‌مقدم: هاشمی‌شاهرودی منشاء خدمات بسیاری بود

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم به شرح زیر است:

«ارتحال جانسوز فقیه بزرگوار و عالم مجاهد حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دلسوز و وفادار انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری موجب تأثر وتألم شد.

حضور ایشان به‌عنوان فقیه برجسته‌ای که تربیت‌شده حوزه مقدس نجف و از شاگردان شهیدآیت الله سیدمحمد باقر صدر بودند در سنگرهای مختلفی چون ریاست قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خدمات مفید بسیاری بوده است.

این ضایعه عظیم را به محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت معظم ایشان تسلیت می‌گویم و علو درجات و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان را از درگاه حضرت حق خواستارم.»
 
حزب دعوت اسلامی عراق: آیت‌الله شاهرودی شخص مورد اعتماد شهید محمدباقر صدر بود

 متن بیانیه حزب دعوت اسلامی عراق به شرح ذیل است:

 بسم الله الرحمن الرحیم 

(( یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی)) 
 
 صدق الله العلی العظیم

با تسلیم در برابر قضای حتمی الهی و با نهایت غم و اندوه خبر درگذشت آیت الله عظمی،فقیه و مجاهد سید محمود هاشمی شاهرودی پس از یک زندگی پر از جهاد، علم و مسئولیت، که آخرین آنها ریاست قوه قضائیه و پس از آن ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام  درجمهوری اسلامی ایران بود را دریافت کردیم.

این مصیبت بزرگ را به مراجع عالیقدر دین، طلاب حوزه های علمیه در سراسر جهان و همچنین ملت ایران و عراق و تمام دوستداران مرحوم تسلیت می گوییم.

آیت الله شاهرودی از بزرگترین اساتید بحث خارج در حوزه های علمیه ، حامی حزب دعوت اسلامی، شخصیت مورد اعتماد شهید سید محمدباقر صدر و از برجسته ترین شاگردان وی بود که در جهاد علیه نظام بعث مشارکت داشت و شدیدترین شکنجه ها را در سلول های نظام سابق عراق متحمل شد.

مرحوم شاهرودی، اولین رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بود سپس سخنگوی رسانه ای این مجلس شد و بعد از آن مسولیت های بزرگی در جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفت.

از خداوند می خواهیم که ایشان را مورد رحمت خویش قرار دهد و به بازماندگان آن صبر عطا فرماید.
 
پیام تسلیت فتاح در پی ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی

 مهندس سید پرویز فتاح در پیامی ارتحال مرحوم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. 

در این پیام آمده است: «ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی؛ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و رهبری که عمر پر برکت خود را صرف مجاهدت، خدمت به خلق خدا و بالندگی هر چه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد، محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه  و بیت مرحوم  تسلیت عرض کرده، علو درجات و رضوان الهی را برای آن مومن وارسته و با اخلاق حسنه  مسئلت می‌نمایم».
 
پیام تسلیت وزیر کشور در پی رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

متن کامل پیام تسلیت و تعزیت وزیر کشور که در پی رحلت آیت الله هاشمی‌شاهرودی صادر شد، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه تاسف بار رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاثر و تالم شدید گردید، اینجانب رحلت ملکوتی عالم وارسته مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه ، مردم شریف میهن اسلامی و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو درجات آن مرحوم را از خداوند منان خواستارم.

عبدالرضا رحمانی فضلی . وزیر کشور
 
هیئت رئیس مجلس خبرگان: آیت‌الله شاهرودی درنشر معارف اسلامی تلاش و جدیت فراوانی داشت

متن این پیام به شرح زیر است:

«اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شئ

ضایعه ارتحال عالم ربانی و جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی «رضوان الله تعالی علیه» از علمای اعلام و اساتید مبرز حوزه علمیه قم و نجف و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، موجب تأثر و تألم گردید.

این عالم و فقیه مجاهد در طول حیات پربرکت خویش در حمایت از انقلاب اسلامی، امام راحل «قدس سره» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در مناصب مختلف نظام از جمله مجلس خبرگان رهبری، ده سال ریاست قوه قضائیه، عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز در نشر معارف اسلامی، اعتلای حوزه‌های علمیه، تربیت شاگردان فاضل و گسترش فقه آل محمد با انجام تحقیقات گسترده علمی و تألیف آثار گرانسنگ فقهی و اصولی، همواره تلاش و جدیت داشتند و منشاء خدمات ارزشمندی برای نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه بودند.

هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ارتحال ملکوتی این فقیه سترگ را به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر «ارواحنا له الفداء»، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام و حوزه‌های علمیه قم و نجف، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، ملت شریف ایران، مقلدین و بیت شریف به ویژه آقازادگان معزز ایشان تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند منان علو درجات آن فقید سعید را مسئلت دارد.»
 
تسلیت رئیس صداوسیما برای درگذشت آیت‌الله شاهرودی

 به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، متن پیام تسلیت عبدالعلی علی‌عسکری برای درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم جلیل القدر و یکی از چهره‌های موثر حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را که از یاران صدیق امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند تعالی برای آن عالم وارسته علوّ درجات و برای بیت مکرمشان صبر و اجر مسئلت دارم.»

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به‌دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود، شامگاه روز دوشنبه (سوم دی‌ماه) دعوت حق را لبیک گفت.
 
پیام تسلیت رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

متن کامل پیام تسلیت رئیس سازمان بازرسی کل کشور به شرح ذیل است:
 
خبر ارتحال فقیه عالی‌قدر حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه موجب تأسف و تأثر گردید.

ایشان در مسئولیت‌های فراوان به‌ویژه در دستگاه قضا، شورای نگهبان و هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه منشأ خدمات و برکات بسیاری برای نظام بودند. بی‌تردید درگذشت این عالم انقلابی و مجاهد نستوه، ثلمه بزرگی برای اسلام و حوزه‌های علمیه است.

این‌جانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به پیشگاه حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان، برای آن مرحوم، رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.
 
قاضی سراج
 
سردارجلالی: هاشمی‌شاهرودی شخصیتی مؤثر در تمام عرصه‌ها بود

 متن پیام سردار غلامرضا جلالی به شرح زیر است:

«العلماء باقون مابقی الدهر

رحلت فقیه عالی‌قدر و استاد برجسته حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان که عمر پربرکت خود را وقف ترویج اندیشه‌های ناب اسلامی نموده وشخصیتی مؤثر در همه عرصه‌ها بودند، موجب تأثر و تألم شد.

اینجانب درگذشت این روحانی بافضیلت را به مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، و به‌خصوص به بیت شریف وابستگان داغدار تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت احدیت برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر و سلامتی مسألت می‌کنم.

یاد آن عالم وارسته گرامی و جان پاکش متنعم به نعمت غفران و فضل الهی باد.»
 
سیدحسن خمینی: تلاش‌های هاشمی‌شاهرودی در کنار آیت‌الله صدر از نقاط برجسته کارنامه وی است

 متن پیام یادگار امام به شرح زیر است: 

«درگذشت عالم و فقیه ارزشمند حضرت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی طاب‌ثراه موجب تأثر دوستداران ایشان است. بی‌شک تلاش‌های ایشان در کنار شهید عالی‌قدر آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر که با تقدیم سه برادر شهید همراه بود، و همچنین مسئولیت‌های متعدد در نظام اسلامی، از زمره نقاط برجسته کارنامه آن مرحوم است. 

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه به خانواده محترم‌شان، از خدای سبحان برای ایشان غفران واسع را مسئلت دارم.»
 
آیت الله نوری همدانی: خدمت به انقلاب و ولایتمداری از ویژگی‌های آیت الله هاشمی شاهرودی بود

به نقل از سایت وی متن پیام آیت الله نوری همدانی در پی فقدان آیت الله هاشمی شاهرودی بدین شرح است:

ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رحمت الله علیه موجب تاسف و تاثر عمیق اینجانب گردید.

این فقیه عالیقدر از جمله شخصیت‌های علمی حوزه مقدسه قم بود که سال‌های متمادی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیر المومنین علیه السلام از محضر اساتید بزرگ بهره برد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اخلاص تمام علاوه بر درس و بحث و اشتغالات علمی در حوزه علیمه خدمت به مردم را در پیش گرفت.

ریاست ده ساله قوه‌قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و خبرگان رهبری از جمله سوابق ارزنده این عالم انقلابی و بصیر بوده است.

خدمت به انقلاب اسلامی و ولایتمداری و علمیت وتواضع و مجاهدت و تقدیم چند شهید موجب برجستگی این شخصیت ممتاز بود.

اینجانب ارتحال این فقیه عالیقدر را به محضر مبارک حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان و بازماندگان خصوصاً آقا زادگان محترمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌کنم.
 
رئیسی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تسلیت گفت

 متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

با فقدان آن فقیه کم‌نظیر، حوزه‌های علمیه یکی از استوانه‌های علمی و تحقیقی خود را از دست داد و نظام اسلامی از نعمت اندیشمندی بصیر و اخلاق مداری انقلابی محروم شد.

آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با تمسک به سیره اجداد طاهرینش و در ادامه راه اساتید مجاهدش حضرت امام خمینی(ره) و شهید بزرگوار حضرت آیت الله سیدمحمدباقر صدر(ره) به معنی واقعی کلمه جامع بین علم و عمل بود.

مبارزه با عوامل استکبار جهانی در منطقه همچون رژیم صدّام، تلاش برای استحکام مبانی نظری نظام اسلامی، مجاهدت و خدمات در دستگاه قضایی و جدّ و جهد علمی و فقهی آن بزرگوار در خاطر نظام اسلامی، مردم و حوزه‌های علمیه ماندگار خواهد بود.

اینجانب مصیبت وارده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، خانواده، بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به حوزه‌های علمیه و مردم قدرشناس ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال علوّ درجات را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.

سیّد ابراهیم رئیسی.
 
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در سپاه به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی

به نقل از سپاه نیوز متن پیام نماینده ولی فقیه در سپاه به این شرح است:

 ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و عالم مجاهد، حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

این عالم جلیل القدر و فقیه فرزانه که در محضر اساتید و بزرگان حوزه همچون امام خمینی (ره ) وشهید سید محمد باقرصدر(ره) درس آموخته بود، سراسر عمر با برکت خویش را صرف ترویج و نشر معارف اسلام ناب محمدی(ص) و فرهنگ اهل بیت( علیهم السلام) نمود و آثار ماندگار و تالیفات مهمی در حوزه فقه و اصول از این روحانی فاضل به یادگار مانده است.

سیره علمی و عملی این مجاهد نستوه که در شمار یاران و یاوران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری( مدظله‌العالی) و از چهره‌های اثرگذار نظام اسلامی می درخشد و  در مسئولیت‌های خطیر خود همواره با روحیه جهادی ، مدیریت انقلابی و تعهد مثال زدنی به ایفای نقش می پرداخت و خدمات ارزنده و ماندگاری در پیشبرد آرمان‌ها و اهداف عالی انقلاب اسلامی و نظام و خدمت به مردم بر جای گذاشت ، مشعل پر فروغی است که می تواند روشنایی بخش مسیر حرکت همه دلسوزان جامعه اسلامی قرار گیرد.

اینجانب فقدان این فقیه برجسته و عالم گرانمایه را محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه، بیت معظم ایشان و ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر و دوام توفیق مسئلت دارم.

عبدالله حاجی صادقی

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
 
حزب موتلفه اسلامی: تبعیت آیت‌الله شاهرودی از امام و رهبری، سابقه درخشانی از وی به ثبت رسانده است

، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم مجاهد فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی موجب تاسف عمیق مجموعه حزب موتلفه اسلامی شد.

تبعیت و پشتیبانی شجاعانه آیت الله شاهرودی از امام و رهبری در چهار دهه اخیر سابقه درخشانی از ایشان را در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسانده است.

حزب موتلفه اسلامی ارتحال جانسوز آیت الله شاهرودی را به محضر حضرت ولی عصر(عج) مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت می گوید و علو درجات و رحمت واسعه الهی را برای آن فقید سعید و اجر جزیل برای بازماندگان ایشان از درگاه احدیت مسئلت می دارد.»
 
صالحی: آیت‌الله هاشمی شاهرودی از حضور در میدان جهاد سیاسی نیز غافل نماند

 متن این پیام به شرح زیر است:

« اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا إِلَیهِ راجِعون »

با نهایت تأسّف و تأثر، خبر ارتحال عالم ربّانی و فقیه صمدانی، حضرت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رییس اسبق قوۀ قضاییه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را دریافت نمودم.

آن عالم وارسته که عمر پر بار خود را در راه ترویج معارف و تعالیم مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) و غنا بخشیدن به گنجینۀ و میراث فقه اسلامی سپری کرد، در زمرۀ یکی از مبرّزترین شاگردان و تربیت‌یافتگان مدرسۀ فکری شهید والامقام آیت‌الله سیّد محمّد باقر صدر قرار داشت. آن عالِم عامل، افزون بر مجاهـدت مستمر در راستـای صیانت و حراست از حریم آموزه‌هـای بلنـد دینی و اسلامی، از حضور در میدان جهاد سیاسی نیز غافل نماند و با تأسّی به سیرۀ حضرت امام خمینی(ره)، تلاش در مسیر تحقّق اهداف نهضت اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را وجهۀ همّت خویش قرارداد و در طول چهار دهۀ گذشته نیز در جایگاه‌ها و مناصب گوناگون، نسبت به خدمت خالصانه و مجدّانه به‌نظام مقدّس اسلامی، اهتمام نمود.

اینجـانب ضمن عرض تسلیت به مقام معظّم رهبری(مدظله‌العالی)، ریاست محترم جمهوری و عموم ملّت شریف و قدرشناس ایران به ویژه خانـدان معزّز و مکرّم هاشمی شاهرودی، از درگاه ایزد متعـال برای آن فقید سعید، علـوّ درجات مسئلت می‌ نمایم.
 
پیام تسلیت جنیدی در پی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 متن این پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت  همگان را متاثر نمود. این واقعه دردناک را به  خانواده‌ محترم و داغ دیده ایشان و ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم. بی‌گمان فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای مردم خواهد بود.

 از پروردگار منّان، رحمت واسعه برای آن درگذشته صدیق و شکیبایی و سلامتی برای بازماندگان آن بزرگوار را خواهانم.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی: آیت الله هاشمی شاهرودی رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بود

متن پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی  به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی به این شرح است:

فقدان عالم برجسته و فقیه والامقام حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (رحمه الله علیه) موجب نهایت تأسف گردید.

این عالم بزرگوار و ربانی، رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و یکی از علمای برجسته حوزة علمیه قم بود و از محضر بزرگانی در نجف و قم بهرة فراوان گرفته بود و در تدریس پربار خود شاگردان باارزشی را پرورش داد.

او در انقلاب اسلامی و تداوم آن سهم بسیاری داشت به گونه‌ای که الان جای او را خالی می‌بینیم. در میان حوزویان از احترام خاصی برخوردار بود و آثار فراوانی در زمینه‌ی مسائل علمی از خود به یادگار گذاشت.

اینجانب این ضایعه‌ی بزرگ را به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه‌ی حوزه‌های علمیه صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات این عالم بزرگ را از خداوند خواهانم و برای بیت گرامی آن فقید سعید صبر و اجر فراوان از خداوند مسئلت دارم.
 
رئیس دیوان عدالت اداری: هاشمی شاهرودی از پیشتازان علم و جهاد و اجتهاد بود

 به نقل از دیوان عدالت اداری حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری در نطق پیش از دستور نشست هیئت عمومی در روز چهارم دی‌ماه ۱۳۹۷ بابیان حدیثی به رحمت واسعه الهی برای کسانی که به مصیبتی گرفتار می‌شوند؛ اشاره کرد و درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقیه مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

وی  هاشمی شاهرودی را از پیشتازان علم و جهاد و اجتهاد دانست که پیش از پیروزی انقلاب در مسیر به ثمر رسیدن نهضت اسلامی حرکت کرده و پس‌ازآن نیز در خط امام (ره) و رهبری معظم انقلاب در سنگرهای مختلف و مسئولیت‌هایی که به ایشان محول شده بود، به خدمت به جامعه اسلامی مشغول بودند.
 
پیام تسلیت تولیت آستان مقدس قم در پی ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی

متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

خبر ارتحال آیت‌الله‌العظمی آقای حاج سید محمود هاشمی شاهرودی اعلی‌الله‌ مقامه الشریف، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، پس از مدت‌ها تحمل رنج و بیماری، قلب آحاد ملت شریف ایران و دوستداران نظام را غرق در اندوه و ماتم کرد.

تربیت یافتن در محضر علما و مراجع عظام از جمله پدر بزرگوارشان که از علما و مفاخر برجسته و تأثیرگذار حوزه علمیه نجف بودند و قرار گرفتن در مسیر جهادی اخوان شهیدشان در دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی، این عالم ربانی را آنچنان در خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی خستگی‌ناپذیر کرده بود که در کنار ریاست بر قوه قضائیه، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست بر این نهاد مهم و حضور در هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری، در کرسی تدریس نیز سال‌ها در جوار مضجع نورانی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها، کام جویندگان معارف ناب اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام را سیراب می‌نمودند.

فقدان این عالم برجسته و مبارز خستگی‌ناپذیر‌ که در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران کم‌نظیر بود، بسیار سخت و جانکاه است. بنده این مصیبت بزرگ را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مراجع عظام ، اساتید و فضلای حوزه و شاگردان، همکاران معظم له در دستگاه‌های گوناگون و فرزندان محترم و بیت شریف تسلیت و تعزیت می‌گویم و در جوار حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برای ایشان از خداوند متعال علّو درجات را مسألت می‌نمایم.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها

و نماینده ولی‌فقیه در استان قم

سید محمد سعیدی

۱۷ربیع الثانی ۱۴۴۰
 
پیام تسلیت وزیر اطلاعات به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی

متن پیام سید محودعلوی به این شرح است: خبر ارتحال تأثر برانگیز حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (اعلی الله مقامه الشریف) ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ثلمه ای اسفناک را برای جهان اسلام و مکتب رهایی بخش تشیع رقم زد.

این جانب با اندوهی فراوان، درگذشت آن مومن بالله، مجاهد  فی سبیل الله و عالم جلیل القدر را  که  به توصیه ی امام خمینی (رحمت الله تعالی علیه)  لحظه ای از تدریس در حوزه ی علمیه ی قم، ( در تربیت طلاب مستعد در زمینه های علمی و اخلاقی ) و  خدمت به نظام مقدس اسلامی  به امر رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)  در مسندهای مختلف، غفلت نورزید به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العا لی) ، بیت شریف و مکرم آن میهمان عزیز  دیار ابدیت، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اساتید و طلاب حوزه های علمیه و عموم مردم شریف و قدر شناس به سوگ نشسته ، صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه  خداوند علیم برای آن فقید سعید علو درجات، همنشینی با اجداد طاهرین شان و برای کلیه بازماندگان صبر و بردباری و سلامت آرزو می نمایم .
 
پیام تسلیت احمدی نژاد برای درگذشت هاشمی شاهرودی‎

متن پیام تسلیت احمدی نژاد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنّا لله و إنّا إلیه راجعون

خبر درگذشت عالم روشن ضمیر، خادم انقلاب و ملت و برادر سه شهید والا مقام حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.

ایشان عمر با برکت خود را وقف ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، خدمت به مردم و دفاع از حقوق ملت ایران و عراق نمود و با اندیشه‌ورزی و مجاهدت در پی اصلاح امور بود.

این ضایعه سنگین را به رهبری انقلاب، خانواده معزز ایشان و عموم دوستداران آن فقید سعید تسلیت عرض می‌نمایم.

از خداوند منان حشر با اولیاء و شهیدان برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت دارم.

محمود احمدی‌نژاد

خادم ملت ایران
 
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

متن پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

(انا لله و انا الیه راجعون)

ارتحال فقیه مجاهد، حضرت آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی(قدس سره) عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، موجب تأثر و تألم شدید گردید.

این عالم برجسته، فقیهی مبارز، آراسته به صلاحیت‌ها و برخوردار از مراتب عالی علم و عمل بود و سالها از محضر اساتید بزرگی از جمله: حضرات آیات عظام: امام خمینی (ره)، سید ابوالقاسم خویی (ره) و سید محمد باقر صدر(ره) کسب فیض نمودند. ایشان دارای آثار و تألیفات گران سنگی در زمینه‌های گوناگون فقهی و علمی بوده و شاگردانی را نیز در این زمینه تربیت نمودند.

در جریان مبارزات انقلابی علیه رژیم بعث عراق حضور فعال داشته که منجر به دستگیری و شکنجه ایشان گردید و در این راه نیز سه تن از برادران گرامیشان به شهادت رسیدند.

سالها در کسوت ریاست قوه قضائیه، عضویت در شورای محترم نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجاهدتها و خدمات ارزنده و ماندگاری به نظام اسلامی ارائه نمودند که تاریخ نام ایشان را در زمره خادمان و مجاهدان راه انقلاب اسلامی ثبت و ضبط خواهد کرد. این فقیه عالیقدر از وفاداران به ولایت فقیه و از حامیان جدّی آن بود و به ولی فقیه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» ارادت ویژه و ازجان برآمده‌ای داشتند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم به خصوص آقازاده‌گان محترم، شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم وارسته علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
 
آِت‌الله علوی گرگانی: آیت الله هاشمی شاهرودی شاگردان خوب و فاضل تربیت کرد

متن پیام تسلیت آیت الله علوی گرگانی به این شرح است:

بسمه تعالی

 «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شئ»

خبر رحلت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی  آقای حاج سید محمود شاهرودی رحمه الله موجب تألم و تأثر اینجانب گردید.

ایشان که از شاگردان بارز مرحوم آیت الله العظمی شهید صدر بودند، در طول سالیان متمادی  شاگردان خوب و فاضل را تربیت کرده و افراد متعددی را از علم خود سیراب نمودند. همچنین با تحقیق و چاپ کتب متعدد خدمت به دین و اسلام نمودند.

آن عالم بزرگوار در سنگر ریاست قوه قضاییه و صیانت از آرای مردم در شورای نگهبان همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خدماتی داشته و در جهت خدمت به مملکت و انقلاب و مردم قدم برداشتند.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر صاحب الزمان علیه السلام  سپس به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، همچنین به آقازادگان و بازماندگان آن فقید از دست رفته تسلیت عرض مینمایم و علو درجات را برای آن مرحوم خواستارم.
 
شمخانی: حضور و فعالیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی همواره منشاء برکات و تحولات ارزشمندی بود

امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار پیامی ضایعه مولمه ی ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر، روحانی مبارز و انقلابی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه قم و نجف، بیت شریف آن عالم ربانی و مردم قدرشناس ایران اسلامی تسلیت گفت.

در پیام علی شمخانی با تجلیل از بیش از نیم قرن مجاهدت و تلاش مستمر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در عرصه علمی، سیاسی ، فرهنگی و تصدی مسئولیت های مهم  تاکید شده است:  حضور و فعالیت آن عالم مجاهد  در عرصه های مختلف همواره منشاء برکات و تحولات ارزشمندی بود و به طورقطع فقدان این عالم جلیل القدر ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه‌ است.         
                                                                                                                                                    
شمخانی در پایان این پیام از درگاه ربوبی برای روح مطهرآن عزیز سفر کرده رحمت واسعه الهی، علو درجات و همنشینی با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان و خانواده ی مکرم ایشان صبر و اجر مسئلت نموده است.
 
عصائب اهل الحق: آیت‌الله شاهرودی عالم بزرگی است که برای جهان اسلام خدمات ارزنده‌ای انجام داد

 به نقل از اسرار الاسبوع، بیانیه جنبش عصائب اهل الحق عراق که قیس الخزعلی ریاست آنرا برعهده دارد به شرح ذیل است:

جنبش عصائب اهل الحق درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی این شخصیت برجسته علمی و دینی را تسلیت می گوید. وی انسان و عالم بزرگی است که برای دین خود و جهان اسلام خدمات ارزنده ای انجام داد.

ایشان استاد، پژوهشگر و راهنمای بزرگی است که بسیاری از افراد از علم او بهرمند شدند. وی در سرزمین علم و حوزه های علمیه یعنی نجف اشرف به دنیا آمد، بزرگ شد و دانش آموخت و از راهنمایی های شهید آیت الله سید محمدباقر صدر و دیگر علمای بزرگ بهره برد.

نمی توان از خط انقلابی آیت الله شاهرودی در جهاد و مقاومت و بالا بردن شعار اسلام اصیل محمدی در مقابله با استکبار جهانی غافل شد.
 
پیام تسلیت دبیر کل حزب مردم‌سالاری به مناسبت رحلت آیت الله شاهرودی

 متن کامل این پیام به شرح زیر است:

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء

خبر ارتحال عالم جلیل القدر و روحانی عالی مقام، یاور دیرین انقلاب و نظام و رهبری، حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی موجب تالم و تاثر گردید. ایشان سال‌های متمادی با عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و ریاست قوه قضاییه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ خدمات شایان توجهی را به جمهوری اسلامی ایران داشت و با آثار علمی و فقهی و اصولی خویش؛ خدمات موثری به حوزه‌های علمیه داشت.

اینجانب درگذشت این فقیه عالیقدر رابه ملت شریف ایران و علمای برجسته حوزه قم و خانواده معظم ایشان تسلیت گفته و علو درجات ایشان را از درگاه احدیت مسالت دارم.
 
محمدجواد لاریجانی: خدمات گرانقدر آیت‌الله شاهرودی باعث توسعه روابط قوه قضاییه در عرصه بین‌الملل شد

 متن کامل پیام محمدجواد لاریجانی به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

"انا لله و انا الیه راجعون"

رحلت فقیه عالی قدر حضرت آیت­ اله سیّد محمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) ضایعه بزرگی برای جهان اسلام و به خصوص شیعیان و ملت رشید ایران است.

از خدمات گرانقدر ایشان در دوران ریاست قوه قضائیه تاسیس ستاد حقوق بشر و معاونت امور بین‌الملل است که باعث توسعه روابط قوه قضائیه با نهادهای ذیربط در عرصه بین‌الملل گردید.

بدون‌شک خدمات گرانقدر ایشان هرگز فراموش نخواهد شد اینجانب که مدت ۱۰ سال معاونت امور بین‌الملل و دبیری ستاد حقوق بشر را تحت نظر ایشان به عهده داشتم، از جانب خود، همکاران و نهادهایی که در کمیته هماهنگی ستاد حقوق بشر عضو می‌باشند این ضایعه دردناک را خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت عزیز ایران و شیعیان و مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علوّ درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.
 
پیام تسلیت رییس جهاددانشگاهی در پی درگذشت حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه)

 متن پیام تسلیت دکتر طیبی بدین شرح است:

«بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون         

اِذا ماتَ العالِم ثَلُمَ فِی الاسلامِ ثُلمَهً لا یَسُدُّها شَیءٌ

خبر ارتحال عالم مجاهد و انقلابی، فقیه جلیل القدر و نواندیش، استاد برجسته حوزه مرحوم حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (طاب ثراه) رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث تأسف و تألم فراوان شد.

زندگی ایشان در دو ساحت علم و عمل مشحون از مجاهدت ها، نصرت دین و خدمت به بندگان خداست. اینجانب، مصیبت فقدان این سلاله رسول الله(ص) را به محضر امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیت مکرم آن مرحوم و ملت قدرشناس و وفادار ایران اسلامی تسلیت عرض می کنم و از خداوند سبحان برای روح بلند ایشان، علو درجات را مسألت می‌نمایم.»
 
پیام تسلیت رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

متن پیام تسلیت به این شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون»

إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شی‏ء

خبر ارتحال عالم وارسته و مجاهد انقلابی حضرت آیت‌الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی (ره) موجب تأثر و تألم گردید.

آن فقید سعید که از پیشکسوتان عرصه مبارزه سیاسی  و از یاران نزدیک امام راحل (ره)  و مقام معظم رهبری مدظله العالی بود در دوران  انقلاب اسلامی نقش کم نظیری ایفا کرده و در عرصه‌های مختلف نظام اسلامی از جمله شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، ریاست قوه قضائیه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خدمات ارزشمندی بوده است.

آن عالم خدوم عمر مبارک خود را در راه اعلای کلمة الله و ترویج معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و با تربیت طلاب فاضل و متعهد خدمات ارزنده ای به حوزه های علمیه نموده است.

اینجانب این مصیبت جانکاه را محضر صاحب  حوزه‌های علمیه  حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی ، مراجع عظام تقلیددامت برکاتهم، حوزه‌های علمیه و بیت شریف‌شان تسلیت عرض نموده، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم را از خداوند متعال مسئلت دارم.

دکتر محمدحسین مختاری.
 
واعظی ارتحال آیت‌الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت

 متن پیام تسلیت محمود واعظی به این شرح است:

ارتحال مجتهد وارسته و فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی که به حق از مفاخر و شخصیت‌های برجسته نظام اسلامی بودند، موجب اندوه فراوان گردید.

این عالم پارسا در کنار فعالیت‌های علمی و ترویج معارف اسلامی، با تدبیر و سعه صدر و قبول مسئولیت‌های متعدد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه در نهادهای مهم و سرنوشت‌ساز کشور از جمله شورای نگهبان، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، خدمات مؤثر و ارزنده‌ای به یادگار گذاشت.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری، علاقه‌مندان و به ویژه بیت شریف ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه احدیت برای آن مرحوم علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

محمود واعظی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور
 
علمای بحرین:آیت الله شاهرودی از فرماندهان صف اول بیداری اسلامی بود

 متن بیانیه جمعیت علمای بحرین به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

(إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ) البقرة ١٥٦

ضایعه دردناک درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را به حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف، مراجع عالی قدر دین و خصوصا آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت می گوییم.

همچنین این مصیبت را به تمام مومنین و مریدان ایشان و خصوصا خانوده مکرم و شاگردان فقیه ش و در راس آنها رهبرمان شیخ عیسی قاسم تسلیت می گوییم.

عمر ایشان در راه جهاد ، علم و حمایت از حق و مستضعفین پایان یافت ، وی در مقدمه مدافعان دین و مقابله با طاغوت و استکبار و  همچنین از فرماندهان صف اول بیداری اسلامی که به دست امام خمینی (ره) و شهید صدر به وجود آمد قرار داشت.

ملت بحرین مدیون این مرجع ربانی و مواضع مشهور او در حمایت از ملت و مساله عدالت است . درگذشت ایشان ما را بسیار اندوهگین کرد و حقیقتا در اسلام ثلمه ای ایجاد شد که هیچ چیزی جای آنرا پر نمی کند.
 
علمای عراق: آیت الله شاهرودی عالمی بود که علمش را در راه گسترش و علو امت اسلامی به کار برد

متن بیانیه ی جمعیت علمای عراق به شرح ذیل است:

با قلب هایی مومن به قضا و قدر الهی و جان هایی تسلیم شده در برابر قدرت الهی خبر درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی که اندوه فراوانی در دل های ما برجای گذاشت را دریافت کردیم.

جمعیت علمای عراق این ضایعه اندوهناک را به جهان اسلام تسلیت می گوید.

ایشان عالمی بود که علمش را در راه کمک به مردم و گسترش و علو امت اسلامی به کار برد. وی از جمله کسانی بود که پایه ها و اساس محکم جمهوری اسلامی را بنا نهاد و با جهاد، مبارزه و فداکاری جمهوری اسلامی را همراهی کرد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی