تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
جناح تندرو به دلیل عقب افتادن از مسیر جدید انتخاب کابینه با عصبانیت به ظریف حمله می‌کند

گرامی‌مقدم: دولت سیزدهم موجی از نارضایتی‌ها را تحویل پزشکیان می‌دهد نه اسب زین‌کرده!

اسماعیل گرامی‌مقام، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: متأسفانه دولتی که در حال حاضر بر سر کار است، نه تنها اسب زین‌شده را تحویل نمی‌دهد، بلکه خرابی‌هایی که به وجود آمده، نارضایتی‌ها و ناامیدی‌هایی که در کشور وجود دارد، بخشی از دستاورد سه ساله دولت سیزدهم است.

کد خبر: ۱۶۹۱۵۲
۱۰:۵۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

گرامی‌مقدم: دولت سیزدهم موجی از نارضایتی‌ها را تحویل پزشکیان می‌دهد نه اسب زین‌کرده!

دیدارنیوز: قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: در مقایسه با گذشته که به صورت محفلی به دولت‌های گذشته پیشنهاداتی می‌دادند، در این دولت اقدامات جدید، رویه بسیار خوب، نو و جدیدی بنا گذاشته شده است تا سطح قدرت، دانش فنی و سطح تخصصی دولت افزایش پیدا کند و این در مقایسه با دولت‌های گذشته یک امتیاز محسوب می‌شود. در هر صورت هرکاری نواقصی دارد، اما کار جدیدی بود که در دولت‌های گذشته تا به حال سابقه نداشته و از این جهت، جناح مقابل فکر می‌کند از یک ابداع جدید و بدیع عقب افتاده است و سعی می‌کند با عصبانیت زیاد به ظریف حمله کند.

اسماعیل گرامی‌مقام، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفتگو با ایلنا، در خصوص ارزیابی خود از فرآیند انتخاب کابینه چهاردهم در شورای راهبری گفت: آقای ظریف از چهره‌های ممتاز دیپلماسی و وزارت خارجه بوده و منشأ خدمات بسیار زیادی در کشور است. در انتخابات اخیر هم از حامیان پر و پا قرص آقای پزشکیان به حساب می‌آمد. با توجه به اینکه یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب به مردم این بود که به نظر کارشناسان و طبقات مختلف اندیشمندان توجه خواهد کرد، به نظر می‌رسد که در گام اول به وعده خود عمل کرده و کارشناسان، آدم‌های با تجربه، شخصیت‌های مؤثری که در گذشته مسئولیت‌هایی داشته و به مسائل کشور اشراف دارند را تحت مدیریت آقای ظریف با تشکیل شورای راهبری یا انتقال دولت، یکجا جمع کرده و این اقدام مؤثر و مفید را انجام داده‌اند.

اعضای کمیته‌ها و افراد حاضر در شورای راهبری صرفا نقش مشاور را ایفا می‌کنند

وی افزود: گرچه ممکن است انتقادات و نقص‌هایی نسبت به تشکیل این شورا وارد باشد، اما نفس کار، درست است که از مجاری مختلف، پیشنهادات و رزومه‌های گوناگون به دست شورا می‌رسد و آن‌ها بررسی کرده و مشورت لازم را به آقای پزشکیان خواهند داد. بعد از اینکه پیشنهادات مختلف از سوی شخصیت‌ها، احزاب و جریانات مختلف به ایشان پیشنهاد شد، نهایتا این شخص رئیس‌جمهور است که کابینه‌اش را انتخاب می‌کند؛ بنابراین اعضای کمیته‌ها و افراد حاضر در شورای راهبری صرفا نقش مشاور را ایفا خواهند کرد.

تندرو‌ها دنبال بهانه‌اند تا کار‌های پزشکیان را به واسطه حمله به ظریف سیاه جلوه دهند

گرامی‌مقدم درباره حمله تندرو‌ها به ظریف در روز‌های اخیر و نگرانی آن‌ها از نقش‌آفرینی ظریف در دولت چهاردهم گفت: تندرو‌ها مترصد بهانه هستند و به هر بهانه‌ای می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند و به بهانه‌های مختلف ایراد‌هایی بگیرند که اساسا مربوط به این‌ها نمی‌شود. مهم این است که آقای پزشکیان به وعده‌اش عمل کرده و از مجاری کارشناسی کابینه خود را انتخاب کند. به نظرم به دلیل اینکه آقای ظریف کار درستی انجام می‌دهد و در حال مدیریت شورای راهبری و کمیته‌ها است، جریانی قدری از اینکه وعده آقای رئیس جمهور عملی می‌شود، عصبانی هستند. این یک گام جدید در جهت سروسامان دادن به دولت است که به آقای رئیس‌جمهور مشورت می‌دهد و از این بابت به نظر می‌رسد تندرو‌ها بهانه‌جویی کرده و مترصد این فرصت هستند تا از الان کار‌های آقای پزشکیان را به واسطه حمله به ظریف سیاه کرده و سیاه جلوه دهند. البته این موارد تأثیر و خللی بر عزم آقای پزشکیان وارد نخواهد کرد. باید از کاری که درست است حمایت کرد. منتهی حتما نقص‌ها و ضعف‌هایی وجود دارد که در بخش‌های دیگر رئیس‌جمهور این نواقص را اصلاح خواهد کرد.

پزشکیان به جای انتخاب کابینه در پستو‌ها از مجاری مدنی این کار را انجام می‌دهد

سخنگوی حزب اعتماد ملی در ارزیابی ادامه روند محرمانه و مخفیانه جلیلی در ذیل دولت سایه و مقایسه آن با شفافیت کار شورای راهبری برای تشکیل دولت پزشکیان گفت: این شفاف‌سازی مردم را راضی و اقناع می‌کند. به دلیل اینکه آقای پزشکیان به جای اینکه در پستو‌ها یا در خلوتگاه‌ها با افراد خاصی بنشیند و دولت را تکمیل و انتخاب کند، از مجاری بسیار خوب و مدنی این کار را انجام می‌دهد. اگر در کشور احزاب بزرگ داشتیم، شاید این اتفاق دیگر نمی‌افتاد که آقای پزشکیان این کمیته‌ها و شورای راهبردی را تشکیل دهد.

کار ظریف و تیم ایشان تا روز تحلیف خواهد بود

وی افزود: برای اینکه آن خلأ را جبران کند از این راه وارد شده، اما همه تصمیمات هم در شورای راهبردی گرفته نخواهد شد و در نهایت آقای پزشکیان تصمیم نهایی را می‌گیرد. همه کانال‌هایی که به شورای راهبری وصل خواهد شد، احزاب سیاسی هستند که گزینه‌های وزارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. این نشان می‌دهد در مقایسه با گذشته که به صورت محفلی به دولت‌های گذشته پیشنهاداتی می‌دادند، در این دولت اقدامات جدید، رویه بسیار خوب، نو و جدیدی بنا گذاشته شده است تا سطح قدرت، دانش فنی و سطح تخصصی دولت افزایش پیدا کند و این در مقایسه با دولت‌های گذشته یک امتیاز محسوب می‌شود. در هر صورت هرکاری نواقصی دارد، اما کار جدیدی بود که در دولت‌های گذشته تا به حال سابقه نداشته و از این جهت، جناح مقابل فکر می‌کند از یک ابداع جدید و بدیع عقب افتاده است و سعی می‌کند با عصبانیت زیاد به آقای ظریف حمله کند. کار آقای ظریف و تیم ایشان تا روز تحلیف خواهد بود و بعد از ارائه پیشنهادات کارگروه‌ها برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم، کار آن‌ها رسما پایان خواهد پذیرفت و با توجه به آنکه خودشان اعلام کردند هیچ پست و مقامی را قبول نخواهند کرد در صورت تمایل در جای دیگری قبول مسئولیت خواهند کرد.

آنچه دولت سیزدهم تحویل پزشکیان می‌دهد موجی از نارضایتی‌ها است نه اسب زین‌کرده

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که حامیان دولت سیزدهم اعلام کردند اسب زین کرده‌ای را تحویل دولت پزشکیان خواهند داد، اما در کنار آن ما شاهد مصوبات دقیقه نودی هستیم که نگرانی‌های زیادی نسبت به اجرای آن وجود دارد ارزیابی شما از این موضوع چیست، گفت: متأسفانه دولتی که در حال حاضر بر سر کار است، نه تنها اسب زین‌شده را تحویل نمی‌دهد، بلکه خرابی‌هایی که به وجود آمده، نارضایتی‌ها و ناامیدی‌هایی که در کشور وجود دارد، بخشی از دستاورد سه ساله دولت سیزدهم است. البته اقدامات مفیدی هم این دولت قبلی انجام داده که نمی‌توان نادیده گرفت، اما این‌گونه نیست که اسب‌زین شده‌ای تحویل دولت چهاردهم می‌دهیم. اتفاقا اصلا زینی وجود ندارد که فکر کنیم آماده همه‌چیز است و اسب زین شده تحویل می‌دهند.

وی افزود: الان وضعیت تولید خوب نیست. زیرا ارزی وجود ندارد که به سرمایه‌گذاران بدهد، صنایع فولاد، خودروسازی ما به شکل جدی به مشکل برخورده و رکورد و تورم در کشور بیداد می‌کند؛ بنابراین دولت مستقر آنچه تحویل دولت آقای پزشکیان می‌دهد موجی از نارضایتی‌ها است.

کابینه پیشنهادی باید با چهار گفتمان پزشکیان تطبیق داده شود

گرامی‌مقدم در ارزیابی شکل انتخاب کابینه توسط شورای راهبری که برخی نگران سهم‌خواهی‌ها هستند، گفت: آقای پزشکیان ادامه مسیر هیچ دولتی نخواهد بود. دولت پزشکیان مختص و خاص ویژگی‌های خود پزشکیان است و مردم هم گفتمان او را پذیرفتند. این گفتمانی داست که در ۴ دسته‌بندی می‌توان آن را طبقه‌بندی کرد، یک اینکه گفتمان صداقت و پاکدستی است و کابینه ایشان باید با این گفتمان تطبیق داشته باشد. یعنی افرادی منصوب نشوند که این گفتمان را خدشه‌دار کنند. گفتمان دوم، درخصوص استفاده از کارشناسان در همه بخش‌ها و نظر تخصصی آن‌ها است که در گام اول موفق بوده و این شورای راهبری را تشکیل دادند و از احزاب هم نظر خواستند.

وی افزود: گفتمان سوم پزشکیان این بود که ما مسئول و باعث به وجود آمدن وضع موجود هستیم. یعنی پزشکیان گفتمان مسئولیت‌پذیری را به جامعه ارائه داد و جامعه هم امیدوار شد و پذیرفت تا به شخصی او رأی بدهد که مسئولیت‌پذیر باشد؛ بنابراین کابینه هم باید مسئولیت‌پذیر باشد. این خیلی مهم است. گفتمان چهارمی که پزشکیان در این انتخابات عرضه کرد این بود که سوال می‌شد که چرا وضعیت کشور این‌گونه است و ایشان مدام این نکته را استفاده می‌کرد تا زمانی که این دعوا‌ها در کشور است مشکلات حل نمی‌شود و هرچه مشکل داریم از دعوا‌ها است و باید به دعوا‌ها پایان داد؛ بنابراین این گفتمان تعاملی و توافقی و همراه با محبت است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: بنابراین وقتی کابینه را انتخاب خواهند کرد باید با چهار گفتمان پزشکیان تطبیق داده شود تا افرادی که رویکرد تقابلی دارند وارد کابینه نشوند. یعنی افرادی انتخاب نشوند که به جای کار کردن به دنبال چنگ انداختن در ارکان‌های مختلف حاکمیت باشند و به جای پاسخگویی به دنبال تقابل باشند. پزشکیان به دنبال اجرایی کردن آن چهار گفتمان است و ترکیب کابینه قابل قبولی را شاهد خواهیم بود که امیدواری به مردم تزریق خواهد شد. بخشی از این سهم‌خواهی‌ها منطقی و بخشی هم غیرمنطقی است و احزاب سیاسی انتظار دارند با توجه به حمایتی که از پزشکیان کردند اگر شایستگانی در میان آنان حضور دارند، پزشکیان آن‌ها را هم مدنظر قرار دهد.

اگر سهم‌خواهی‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا کند، کار دچار اشکال خواهد شد

وی افزود: ما در حزب اعتماد ملی جز اولین احزابی بودیم که در انتخابات ۱۴۰۰ سراغ پزشکیان رفتیم و از ایشان دعوت کردیم تا نامزد شود و دلایل خودمان را به ایشان گفتیم. در سال ۱۴۰۳ در برنامه روزنه‌گشایی که ۱۱۰ نفر امضاکننده آن بودند، پزشکیان را در لیست حمایتی خودمان قرار دادیم. وقتی آن اتفاق هولناک برای رئیس‌جمهور فقیدمان رخ داد، حزب اعتماد ملی اولین حزبی بود که با پزشکیان گفتگو و از نامزدی ایشان حمایت کرد. اما هیچ حق سهم‌خواهی برای خودش قائل نیست. در صورتی که شایستگانی در حزب اعتماد ملی باشند شخص پزشکیان از این شایستگان انتخاب خواهد کرد. به نظر کمک کردن و استفاده کردن از شایستگان حق احزابی است که از پزشکیان حمایت کردند. اما بیشتر باید به دنبال کمک کردن به رئیس‌جمهور باشیم تا به جای اینکه سهم‌خواهی کنیم و به جای اینکه به کار خدشه وارد کنیم، بیشتر امید در مردم ایجاد کنیم تا رئیس جمهور کابینه قدرتمند و قوی را ترتیب دهد. پزشکیان، شخصیتی مستحکم، جدی و قاطع است و امیدواریم همان قاطعیتی که در مجلس و وزارتخانه خودش داشت، حتما در اینجا هم داشته باشند، زیرا مردم هم به همین ویژگی‌ها رأی دادند.

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که پزشکیان به چه صورت می‌تواند سهم‌خواهی‌ها در شکل گیری کابینه را کنترل کند، گفت: همین مسیری که پزشکیان در پیش گرفته و مشاوره‌های مختلفی که برای انتخاب کابینه دولت می‌گیرد، این روند را کنترل خواهد کرد. البته خود احزاب هم باید خودشان را کنترل کنند. در سطحی که شایستگی‌های لازم وجود دارد از رئیس‌جمهور منتخب انتظار داشته باشند و انتظار خارج از شایستگی‌ها معقول نیست و این به خود شخصیت‌ها و هم به خود دولت آسیب وارد می‌کند و اگر سهم‌خواهی‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا کند، کار دچار اشکال خواهد شد. خود رئیس‌جمهور با درایتی که دارد، سهم‌خواهی‌های غیرمنطقی که ممکن است اتفاق بیفتد را کنترل و مدیریت خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی