تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی
گزارش تفصیلی دیدارنیوز؛ معرفی اعضای شورای راهبری تعیین وزرای دولت چهاردهم

شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی

شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم، شورایی است که برای انتخابات دقیق تر و حرفه‌ای‌ترِ وزرا کابینه مسعود پزشکیان و روسای سازمان‌های مهم دولتی، تشکیل شده است.
حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات می‌گوید تا به حال احدی را به پزشکیان به عنوان نامزد یک سمت معرفی نکرده‌ایم

دلیل فحاشی به ظریف در نماز جمعه چه بود؟

حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات ایران درباره توهین و فحاشی اخیر به محمدجواد ظریف، در نماز جمعه تهران گفت: فحاشی به ظریف در نماز جمعه بیانگر تخلیه خشم تعدادی از بازندگان انتخابات بود

کد خبر: ۱۶۹۰۸۸
۱۰:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

دلیل فحاشی به ظریف در نماز جمعه چه بود؟

دیدارنیوز: عضو حقیقی جبهه اصلاحات ایران گفت: آنچه که در نماز جمعه گذشته علیه ظریف رخ داد، مربوط به یک عده محدودی بود که با سازماندهی خاص اهانت‌هایی را به ایشان انجام دادند که نباید به حساب کل جریان رقیب بگذاریم. این صحنه‌ها بیانگر تخلیه خشم تعدادی از بازندگان این انتخابات بود. آقایان پزشکیان و ظریف باید با متانت و سعه‌صدر از این ناسزاگویی‌ها عبور کرده و تحمل کنند. مسائل اساسی فراروی ایران، دولت و حاکمیت کشور را خیلی تحت‌الشعاع این حرکات ایذایی کم مقدار قرار ندهند و این نوع رفتار‌های غیرعقلایی را به حساب کلیت جریان رقیب نگذاریم.

حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات ایران در گفتگو با ایلنا، در ارزیابی روند انتخاب کابینه دولت پزشکیان در شورای راهبری و کارگروه‌ها گفت: از نظر من جامعه سیاسی امروز ایران از یک طرف با برگزاری انتخابات‌های گوناگون و پرشمار روبه‌رو بوده و در عین‌حال به دلیل فقدان تحزب و به رسمیت نشناختن نقش احزاب در قوانین و اسناد بالادستی سیاسی و انتخاباتی، از وجود یک سازمان و سامانه کارآمد برای عملیاتی کردن فرآیند دولت‌سازی که شامل پیروز شدن هرکدام از جناح‌های کشور از جمله جریان اصلاحات و آقای پزشکیان شده است، برخوردار نیستیم.

پزشکیان ناگزیر است آثار منفی ناشی از فقدان سازمان حزبی در انتخاب کابینه را حداقل‌سازی کند

وی افزود: لذا برخلاف نظام‌های سیاسی حزبی که بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات، حزب پیروز اگر اکثریت آرا را داشته باشد، دولت سایه خود را رونمایی می‌کند و اگر اکثریت مطلق نداشته باشد، از طریق ائتلاف با سایر احزاب همسو در مدت بسیار کوتاهی فرآیند استقرار دولت جدید برآمده از حزب پیروز انتخابات را محقق می‌کند، ما به دلیل این خلأ، دچار فرسایش در مرحله پس از انتخابات ریاست جمهوری، یعنی فرآیند دولت‌سازی هستیم؛ بنابراین آقای پزشکیان که امروز برنده این انتخابات زودهنگام است، نیز از این نقیصه رنج می‌برد و ناگزیر است که به نحوی آثار منفی ناشی از این فقدان سامانه و سازمان حزبی را حداقل‌سازی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: فکر می‌کنم در سطح کلان، مدلی که آقای پزشکیان مبتنی بر وعده‌های انتخاباتی خود یعنی نظرخواهی از همه مراجع، مجامع صنفی و تخصصی ذیربط انتخاب کرد، در مقایسه با دولت‌های گذشته یعنی دولت مرحوم شهید رئیسی و چه دو دولت آقای روحانی از منظر استفاده از خردجمعی و مشارکت دادن همه مراجع، اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر، یک قدم رو به جلو است و تا زمانی که ما نتوانیم در سطح قوانین بالادستی و قانون انتخابات تغییرات جدی ایجاد کنیم و این روند قانونی فعلی شخص‌محوری را در انتخابات ریاست جمهوری به حزب‌محوری تبدیل نکنیم، همچنان ناگزیر به استفاده از نهاد‌های اجماع‌ساز در هر دو جناح‌های سیاسی کشور من‌جمله در جریان اصلاحات و جبهه اصلاحات هستیم.

گام دوم پزشکیان عبور دادن افراد کابینه از فیلتر‌های نهاد‌های امنیتی است

وی افزود: این مدل استفاده شده توسط آقای پزشکیان در مقایسه با گذشته یک قدم به جلو است مشروط به اینکه در این فرآیند طراحی شده، یعنی شورای راهبری و کمیته‌ها، اولا در عمل شایسته‌سالاری در محوریت باشد و ثانیا احزاب و اشخاص با باور قلبی بپذیرند که قرار گرفتن در مناصب حکومتی امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و دست از سهم‌خواهی‌های فردی اعم از حقیقی و حقوقی بردارند. ثالثا وفادارانه و خویشتن‌دارانه به آقای پزشکیان که فردی صادق و درستکار است اعتماد کرده و کمک کنند تا او بتواند قدم اول را در این مدت زمان کوتاه برای تشکیل وزیران و هیأت دولت که این دو مجموعه با هم متفاوت هستند، بردارد و بهترین تصمیم را اتخاذ کند. آقای پزشکیان، بعد از اینکه در این مرحله با استفاده از این نوع سازماندهی و مشورت‌گیری به نتیجه‌گیری برسد، گام دومش عبور دادن این افراد از فیلتر‌های نهاد‌های امنیتی و تأیید صلاحیت‌های امنیتی و فاز بعدی کسب نظر رهبری در مورد بعضی از وزارتخانه‌ها و مرحله سوم، کسب رأی اعتماد است.

رسولی تصریح کرد: امیدوارم همچنان که آقای پزشکیان دولت خود را دولت عدالت‌محور، تعاملی، وفاق‌ساز و توافق‌ساز نامید، بتواند با پرهیز از تقابل با سایر ارکان ذی‌مدخل و تن‌ندادن به تسلیم و خدایی ناکرده، نادیده گرفتن هویت اصلاح‌طلبی عدالت‌ورزانه خود، در همین سطح میانه، خارج از اختیارات قانونی‌اش، وعده‌ای ندهد که عملیاتی نباشد و در این روند توافق‌سازی، خط قرمز‌ها را رعایت کند و ما اصلاح‌طلبان به ویژه اشخاصی مثل بنده که عمر مدیریتی‌مان طی شده و بازنشسته هستیم؛ اعم از افراد و احزاب هم بدون هیچ چشم‌داشتی مانند قرار گرفتن در مناصب حکومتی و دولتی او، صادقانه یار و وفادار او باشیم، برادرانه به او کمک کنیم تا با تشکیل یک هیأت دولت نخبه، متفاوت با گذشته، دربرگیرنده همه اقوام و مذاهب و عدم به کارگیری چهره‌های تکراری، دولت همراه خود را تشکیل دهد.

وی افزود: بنابراین ارزیابی من از روند شکل گرفته مثبت است، ضمن اینکه نکات منفی هم به ویژه در جهت سهم‌خواهی وجود دارد. اما در سطح کلان آقای پزشکیان راهبرد خوبی انتخاب کرده است. چون او آدم درستکار و صادقی بوده و یقین دارم که خدا به او کمک خواهد کرد تا اگر یاران او هم بپذیرند که صادقانه او را در این مسئولیت خطیر تاریخی کمک کنند، تدبیر دولت آینده متفاوت از قبل و فضای امیدوارکننده‌تری برای جامعه و حاکمیت خواهد بود.

پزشکیان و ظریف باید دوگانه تعارض منافع حزبی و شخصی را مدیریت کنند

رسولی در پاسخ به این سوال که نگرانی از سهم‌خواهی برخی در انتخاب کابینه آقای پزشکیان وجود دارد. رئیس جمهور به چه صورت می‌تواند مقابل سهم‌خواهی‌ها بایستد، گفت: نقطه مثبت نظرخواهی از همگان، دسترسی به خرد و عقل جمعی در به‌گزینی اعضای دولت است. عارضه‌ای که می‌تواند داشته باشد این است که این مراجع حقیقی یا حقوقی مورد مشورت قرار گرفته، خدایی نکرده به دنبال انتفاع حزبی و شخصی باشند. این دوگانه تعارضی است که آقایان پزشکیان و ظریف که راهبری این سامانه را برعهده دارند، باید به گونه‌ای مدیریت کنند تا فواید ناشی از ارجاع امر مهم دولت‌سازی به خرد جمعی، حداکثری شده و جلوی سهم‌خواهی‌های مضر گرفته شود.

فحاشی به ظریف در نماز جمعه بیانگر تخلیه خشم تعدادی از بازندگان انتخابات بود

رفتار‌های غیرعقلایی را به حساب کلیت جریان رقیب نگذاریم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که نگرانی تندرو‌ها از نقش آفرینی ظریف در انتخاب کابینه پزشکیان را ناشی از چه می‌دانید دلیل اینکه در نماز جمعه تهران نیز به ایشان فحاشی می‌شود یا از تریبون مجلس به ایشان حمله می‌شود را چه می‌دانید، گفت: آقای پزشکیان و جریان اصلاحات که پشتیبان پزشکیان است، باید بپذیریم که در این انتخابات با فاصله چند میلیون رأی نسبت به حریف برنده شدیم؛ لذا وجود رقیب را باید به رسمیت شناخته و اخلاق پیروزی را رعایت کنیم. این رقیب فقط در انتخابات رقیب ما نیست، هرکسی که در طول دوره دولت پزشکیان منتقد این دولت باشد، حقش است و برآمده از یکی از مواد منشور اصلاحات که همان زنده‌باد مخالف من است باید این مخالفت‌ها را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: آنچه که در نماز جمعه گذشته علیه ظریف رخ داد، مربوط به یک عده محدودی بود که با سازماندهی خاص اهانت‌هایی را به ایشان انجام دادند که نباید به حساب کل جریان رقیب بگذاریم. ما حتی در بیست و چند سال گذشته هم شاهد چنین صحنه‌هایی بودیم. از کتک زدن وزرا بود و پرتاب شی بوده که امروز به شعار چندده نفره تقلیل پیدا کرده است. به نظر من این موارد جزو عوارض اجتناب‌ناپذیر عدم تحمل و مدارایی بوده که در بخشی از نیرو‌های اصولگرا همچنان باقی است و این صحنه‌ها بیانگر تخلیه خشم تعدادی از بازندگان این انتخابات بود. آقایان پزشکیان و ظریف باید با متانت و سعه‌صدر از این ناسزاگویی‌ها عبور کرده و تحمل کنند. مسائل اساسی فراروی ایران، دولت و حاکمیت کشور را خیلی تحت‌الشعاع این حرکات ایذایی کم مقدار قرار ندهند و این نوع رفتار‌های غیرعقلایی را به حساب کلیت جریان رقیب نگذاریم.

تا به حال احدی را به پزشکیان به عنوان نامزد یک سمت معرفی نکرده‌ایم

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم سایر ارکان نظام و مشخصا رهبری، همچنان که نشان دادند در این انتخابات بی‌طرفانه رفتار کردند، در ادامه کار بنا به مصالح ملی از آقای پزشکیان حمایت خواهند کرد. رقبا هم به صورت طبیعی حق‌شان است که با استفاده از ادبیات فاخر و روش‌هایی که در شأن جامعه اسلامی و ایرانی ما است نقد منصفانه داشته باشند.

رسولی در پاسخ به این سوال که از طرف جبهه اصلاحات یا حزب خودتان برای کابینه آقای پزشکیان پیشنهاد نامزد‌های وزارتخانه را به آقای پزشکیان ارسال کردید، گفت: به عنوان عضو حقیقی جبهه اصلاحات، تا به حال احدی را به آقای پزشکیان به عنوان نامزد در یک سمتی معرفی نکرده و بنا بر این کار را هم نداریم. ما در هرکدام از این کارگروه‌ها که نزدیک به ۴۰ نفر است، برحسب تقاضای آقایان پزشکیان و ظریف یک نماینده با یک رأی داریم، اما به معنای معرفی نامزد نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی