تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح هستند که موضوع گزارش جاری است.

کد خبر: ۱۶۴۳۰۱
۲۱:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

 

دیدارنیوز_ گروه سیاسی: در طول چهار سال مجلس یازدهم بار‌ها و بار‌ها شاهد بودیم که اصولگرا‌های رادیکال در انتقاد از هیات رییسه و به‌خصوص «محمدباقر قالیباف» از بهانه‌ای استفاده می‌کردند و در مقابل نیز رییس مجلس مجبور به تعامل و سازش می‌شد. اختلافات آنقدر زیاد شده بود که بسیاری از جدایی آن‌ها حرف می‌زدند، ولی در نهایت «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» که از سرلیستی قالیباف حمایت می‌کرد تن به لیست مشترک با جبهه پایداری داد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که اگر جبهه پایداری می‌توانست فردی را در مقابل قالیباف برای تصدی صندلی ریاست معرفی کنند، شهردار پیشین تهران نمی‌توانست دوره ریاست چهارساله خود را به اتمام برساند، ولی در مجلس دوازدهم وضعیت کاملا متفاوت است، زیرا ممکن است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیاری از پیش بینی‌ها و مناسبات را تغییر دهد. از طرفی گویی خبری از «نو اصولگرایان» نیست، طیفی که طبیعتا باید از لیدر خود یعنی قالیباف حمایت می‌کردند و او را بار دیگر بر روی مهمترین کرسی مجلس می‌نشاندند. 

باتوجه به گزینه‌های مطرح شده برای نامزی ریاست مجلس و همینطور ترکیب جدید هیات رییسه باید در انتظار چهرهِ جدیدی از مجلس شورای اسلامی باشیم، مجلسی که در اختیار اصولگرا‌های رادیکال مانند پایداری‌ها، شریانی‌ها و البته اعضای لیست صبح ایران که با برنامه‌های تئوریسین خود یعنی «علی‌اکبر رائفی‌پور» وارد بهارستان شدند. لازم به ذکر است که در این گزارش تنها گزینه‌هایی که تحرکات خود را برای رسیدن به صندلی ریاست آغاز کرده‌اند اشاره می‌کنیم.

در طول هفته‌های بعد از انتخابات ۱۱ اسفند گزینه‌هایی برای نامزدی ریاست مجلس مطرح شده‌اند که نه‌تنها تحرکات خود را برای جانشینی قالیباف آغاز کرده‌اند بلکه شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی خود را نیز مطرح می‌کنند. در ادامه این گزارش به نامزد‌های ریاست مجلس اشاره خواهیم کرد.

منوچهر متکی، گزینه اصلی اصولگراهای رادیکال و سنتی

«منوچهر متکی»، وزیر سابق امور خارجه در دولت نهم و دهم است. او با توجه به اینکه سخنگوی شورای وحدت محسوب می‌شود، ولی با لیست صبح ایران وارد میدان انتخابات شد. بسیاری او را اصلی‌ترین گزینه اصولگرا‌های رادیکال برای ریاست مجلس دوازدهم می‌دانند. به این نکته هم باید اشاره کنیم که طبق گزارش‌های منتشر شده شورای وحدت توانسته ۶۰ نماینده را وارد مجلس دوازدهم کند که برای روز رای‌گیری تعداد قابل توجهی محسوب می‌شوند. او باتوجه به جایگاهش در بین شاخه‌های تندرو رقیب دانه‌درشتی برای قالیباف به حساب می‌آید.

متکی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای ریاست مجلس برنامه‌های دارد گفت بود: «انتخاب رییس مجلس به یک ساعت زمان نیاز دارد و این مدت زمانی است که صرف شمارش آرای نمایندگان می‌شود. یک هفته هم برای تبلیغات نامزد‌ها کافی است. اما در خصوص نامزدی اینجانب پس از افتتاح مجلس جدید رسما پاسخ خواهم داد.»

سودای رسایی برای ریاست
باتوجه به سابقه «حمید رسایی» باید او را جنجالی‌ترین نماینده مجلس دوازدهم بدانیم. نماینده مجلس هشتم و نهم که در ابتدا تصور نمی‌شد برای انتخابات مجلس دوازدهم بتواند در تهران حرفی برای گفتن داشته باشد، اما توانست بالاتر از قالیباف نفر سوم شود. هرچند هنوز هم کسی او را برای تصدی ریاست مجلس جدی نمی‌گیرد، ولی او فعالیت خود را برای جمع‌‎آوری آرای نمانیدگان جدید آغاز کرده است. روز یکشنه خبر‌هایی از برگزاری جلسه انتخاباتی او منتشر شد.

منتقدان و مخالفان قالیباف در روز‌های پایانی مجلس یازدهم و در آستانه شروع به کار مجلس جدید وارد فعالیت‌های انتخاباتی شده‌اند. در همین راستا شنیده می‌شود عصر روز سه شنبه جلسه‌ای به دعوت رسایی منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم با حضور جمعی از منتخبان دوره جدید مجلس برگزار خواهد شد. خبری از این جلسه منتشر نشده است، ولی احتمالا یکی از مهمترین محور‌ها و موضوعاتی که در این جلسه مطرح شود موضوع انتخابات هیات رییسه مجلس و ریاست مجلس در دوره آینده باشد.

ذوالنوری: اگر بنده رییس مجلس شورای اسلامی شوم...

«مجتبی ذوالنوری»، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و از جمله نمانیدگان رادیکال محسوب می‌شود که خود را برای ریاست مجلس آماده می‌کند. او در نشست شورای وحدت برای تحول در جمع خبرنگاران گفت: «در حال حاضر پنج نفر به شکل پراکنده برای ریاست مجلس دوازدهم داوطلب شده اند. نمیدانم چه اسامی مطرح شده است، اما برخی از جریان‌ها و تشکل‌ها به بنده هم پیشنهاد دادند.»

او همچنین روز گذشته در صحن علنی مجلس هم نطق انتخاباتی کرد. ذوالنوری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «اگر بنده رییس مجلس شورای اسلامی شوم و از بیرون به صورت اتوبوسی و قطاری افرادی را بدون داشتن هیچ آشنایی وارد مجلس کرده و به آن‌ها مسئولیت دهم، آن وقت تکلیف کارمندی که ۲۰، ۳۰ سال در انتظار رسیدن به قله بوده چه می‌شود؟ او دیگر چطور می‌تواند هزینه چند ۱۰ ساله‌اش در خدمت‌گذاری بیشترش را مطلوب کند؟ باید ارزش افزوده‌ای باشد برای این وضعیت.

آیا این کارمند انگیزه کاری و همیت در تحول مجلس شورای اسلامی را دارد؟ بر اثر تغییرات سالیان اخیر و تحولات آیین‌نامه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که مجلس شورای اسلامی نماینده‌محور و هیات رییسه‌محور نیست و رییس محور است. حال این‌که مجلسی می‌تواند کارآمد باشد که همه نمایندگان در آن تاثیر و سهم داشته باشند. از طرف دیگر گاهی به بهانه گرایش‌های سیاسی، بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته می‌شود و در حاشیه قرار می‌گیرند. گاهی نمایندگان در تصمیمات تاثیری ندارند.»

قالیباف، متکی، رسایی، نبویان، ذوالنوری و گزینه‌های احتمالی دیگر، همه اینها آماده جلوس بر نهاد قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران هستند. تجربه نشان داده الزاما همیشه رای اول تهران رئیس مجلس نمی‌شود. به عنوان نمونه علی لاریجانی از قم به بهارستان رفت و یک راست بر صندلی ریاست نشست. در مجلس ششم نیز به همین ترتیب. رای اول تهران محمدرضا خاتمی برادر رئیس جمهور وقت بود، اما اصلاح‌طلبان نه نفر محبوبشان که شیخشان یعنی مهدی کروبی را رئیس کردند. به همین دلیل شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم از همه گزینه‌ای بالا بیشتر است. لذا باید منتظر ماند دید، اصولگرایان از کندرو و رایکال چه خواهند کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی