تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
چیدن موی دختر دبستانی در آبادان

نابخردی تا کجا؟

News Image Lead

در چند روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر چیدن موی سر دختر دانش‌آموز ابتدایی در دبستانی در آبادان دست به دست می‌چرخید. در این خبر ذکر شده که موی دختر دانش‌آموز پایه ششم توسط معاون پرورشی مدرسه چیده شده است.

کد خبر: ۱۳۹۸
۱۶:۰۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
دیدارنیوز – رسول شکوهی - از پدرانمان شنیده بودیم که باید حتما موی سر خود را با نمره 4 می‌تراشیدند و در مدرسه حاضر می‌شدند. آن زمان‌ها به خاطر کمبود امکانات بهداشتی و بیماری‌های مختلف و جلوگیری از کک و ساس و ... همه را موظف می‌کردند که این کار را انجام دهند. بعدها خودمان هم وارد این فرایند شدیم. اما توجیه دیگری وجود داشت. در مدارس به این بهانه که اگر دانش‌آموز به موهایش برسد از درس غفلت می‌کند، همه را مجبور می‌کردند که موهایشان را کوتاه کنند. اگر هم از این اقدام سر پیچی می‌شد با آن برخورد می‌کردند. تقریبا در مدارس پسرانه این تصویر که ناظم بچه‌هایی را که موهای نسبتا بلندی داشتند را ردیف کرده و با یک قیچی موهایشان را می‌چیند تا مجبور شوند کوتاه کنند تصویر ثابتی بود که در هر سال تحصیلی حداقل یک بار دیده می‌شد.

در مدارس دخترانه هم همین ماجرا وجود داشته و دارد. چک کردن ابروها و موهای صورت، تذکر به بیرون نماندن موها از جلو و عقب مقنعه، چک کردن ناخن‌ها و ... مواردی است که اگر پای صحبت دختران و زنان امروز بنشینم قطعا از دوران تحصیل خود تعریف می‌کنند. اما اینکه موهای یک دختر آن هم در سنین دبستان با قیچی چیده شود از عجایب است.

در چند روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر چیدن موی سر دختر دانش‌آموز ابتدایی در دبستانی در آبادان دست به دست می‌چرخید. در این خبر ذکر شده که موی دختر دانش‌آموز پایه ششم توسط معاون پرورشی مدرسه چیده شده است. علت هر چه باشد این اتفاق هیچ توجیهی ندارد. همچنین در خبرها آمده است که  این دختربچه که «نرگس» نام دارد دچار آسم شدید عصبی شده و در بیمارستان بستری شد.

در پی این اتفاق آموزش و پرورش آبادان به این اتفاق واکنش نشان داد. به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن توضیح آموزش و پرورش آبادان به این شرح است:‌

«یکی از دانش‌آموزان پایه ششم دبستان گلستان شهرستان آبادان به دلیل بلند بودن مو چند مورد تذکر از طرف معاون پرورشی دریافت می‌کند. این دانش‌آموز با توجه به دریافت تذکر نسبت به کوتاه کردن موهایش اقدامی نمی‌کند.
متاسفانه روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری معاون پرورشی این دبستان در اقدامی غیر اصولی، نابخردانه و برخلاف موازین تربیتی اقدام به کوتاه کردن ۲ سانت از موی دانش‌آموز که از مقنعه بیرون مانده بود می‌کند.
اداره آموزش و پرورش آبادان به محض اطلاع از این رویداد، نسبت به پیگیری این اتفاق اقدامات لازم را انجام می‌دهد و در اولین فرصت معاون آموزش ابتدایی این شهرستان به همراه جمعی از مسئولان ستادی برای دلجویی از خانواده این دانش‌آموز به منزل وی می‌روند.
در همان ساعات اولیه معاون پرورشی مذکور جهت دریافت توضیحات به اداره آموزش و پرورش آبادان دعوت می‌شود. اظهارات این معاون اخذ شده و پس از دریافت شکایت اولیای دانش‌آموز پرونده تشکیل می‌شود. این پرونده امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ارسال خواهد شد.
فعالیت معاون پرورشی مذکور تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق قرار دارد. همچنین شایعه بستری شدن وی به دنبال این اتفاق از اساس کذب است.»

این اطلاعیه به ما می‌گوید که همچنان موارد این چنینی در مدارس کشور قابلیت تبدیل شدن به یک خبر را دارند. موهای یک دختر دبستانی که چند سانتی از مقنعه به بیرون بیاید می‌تواند مسئولین یک مدرسه را به حرکت وا دارد و به آن تذکر بدهند. این اطلاعیه به ما می‌گوید که در صورت تذکر دادن و عدم توجه دانش‌آموز بوده که یک فرد دست به همچین کاری زده و اگر آن دانش‌آموز به این تذکر توجه کرده بود شاهد این فاجعه نبودیم. اما این اطلاعیه می‌پذیرد که این اقدام غیر اصولی و نابخردانه و برخلاف موازین تربیتی بوده. اما اینکه چرا به 2 سانت از موی چیده شده آن دختر اشاره کرده‌اند جای سوال است. مگر اندازه چیدن فرقی می‌کند؟ اگر 20 سانت بود فاجعه بزرگتری بود و اگر 2 میلی متر به حساب نمی‌آمد؟ چرا از اصل موضوع باید فرار شود؟

ما هم امیدواریم که همانطور که در اطلاعیه آمده ماجرای بستری شدن کذب باشد و از برخورد جدی آموزش و پرورش آبادان با خاطیان این پرونده ابراز خوشحالی می‌کنیم. اما خوشبختانه ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. اصغر غلامی دادستان آبادان در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تاکید بر تشکیل پرونده کیفری برای بررسی واقعه دبستان گلستان آبادان گفت: در پی دریافت اخباری مبنی بر چیدن موی سر یک دانش‌آموز دختر توسط یکی از معلمان مدرسه محل تحصیل خود، یک فقره پرونده کیفری در دادگستری شهرستان آبادان تشکیل شد.
 
وی افزود: در این باره بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، دستور بررسی صحت و سقم موضوع، شنیدن اظهارات دانش‌آموز یاد شده، انگیزه بروز واقعه احتمالی مذکور و سایر جوانب مربوطه را صادر کرد. غلامی اظهار کرد: در حال حاضر پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان در حال بررسی موضوع است و با تکمیل تحقیقات مقدماتی، تصمیمات قضایی مربوطه اتخاذ می‌شود.

برخورد جدی با متخلفین در این زمینه‌ها می‌تواند بخشی از راهکار برای این مسائل باشد. اما چیزی که می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند بحث کلان‌تری است. ناظم‌ها، مربیان و معلمان باید بدانند که دوره اقداماتی از این دست به سر آمده. امروز دیگر برجسته کردن این مسائل و انجام برخوردهای قهری نه تنها راه به جایی نمی‌برد که تولید کننده بحران نیز هست. مو و حالت ابرو و مسائلی از این دست جزو بی اهمیت‌ترین مسائل مدرسه به حساب می‌آیند و بهتر است وقت و انرژی صرف مسائل اصلی دانش‌آموزان شود.

این سیر نابخردی از گذشته تا امروز باید یک جایی متوقف شود. از این دست نابخردی‌ها سرخوردگی‌ها و عقده‌های فرو خورده زیادی را برای نسل‌های مختلف دختران و پسران ایجاد کرده و باید جلوی این اتفاقات ایستاد تا فرزندان امروز به آن راه اشتباه دیروز فرستاده نشوند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی