تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

یک بام و دو هوا؛ همه راه‌ها برای ابتلا به امیکرون باز است!

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تزریق سه دز واکسن را برای سفر نوروزی الزامی می‌داند و ابراهیم رئیسی دو دز! و حالا یک پرسش این یک بام و دو هوا آمار کرونا را بعد از نوروز افزایش نمی‌دهد؟

کد خبر: ۱۲۴۷۷۷
۱۵:۲۴ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

یک بام و دو هوا؛ همه راه‌ها برای ابتلا به امیکرون باز است!

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: گرچه هفته‌های پایانی اسفند دوباره آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا برای چندین روز متوالی رشد صعودی داشت، اما این افزایش نه خیلی مردم را نگران کرد و نه آن‌ها را از تصمیم به سفر بازداشت. دولتی‌ها هم خیلی اصراری برای اعمال سختگیری‌های گذشته نداشتند، هر چند برخی از مسئولان مانند وزیر کشور در یکی از مصاحبه هایش از بازگشت احتمالی محدودیت‌ها صحبت کرد، اما این اظهار نظر را در حد یک احتمال دانست و تایید نهایی آن را به روز‌های پایانی سال و آمار‌های منتشره موکول کرد و حالا همان روز‌هایی است که وزیر منتظرش بود فرا رسیده و نه تنها خبری از محدودیت نیست بلکه همین دولتی‌ها از رییس جمهور گرفته تا سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هیچ هماهنگی با هم اعلام یک سیاست ثابت برای سفر‌های نوروزی ندارند، یکی دو دز را کافی می‌داند و دیگری سه دز و در نهایت هم واکسن نزده‌ها که طبق آخرین آمار تعدادشان کم هم نیست راهی سفر خواهند شد بی هیچ جریمه و نظارتی.

به همه این‌ها خبر‌های مبنی بر ثبت نام پلاک ماشین در سایت ایران من و داشتن کارت واکسیناسیون و چندین اطلاعات دیگر که به فاصله چند روز تکذیب شد را هم اضافه کنید آن وقت متوجه می‌شوید در این بازار مکاره چه خبر است.

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با اعلام تور‌های نوروزی داخلی و خارجی هم حسابی بازار داغی دارد و آژانس‌های مسافرتی که تا همین چند ماه پیش به دلیل شیوه کرونا از رونق افتاده بودند دوباره سرپا شدند و پیشاپیش جشن پایان کرونا را در نوروز پیش رو گرفته اند غافل از اینکه به گفته پژوهشگران بین المللی این ویروس فعلا قصد رفتن ندارد و سال‌های پیش رو نیز با جهش‌های مختلف مهمان مردم جهان است.


بیشتر بخوانید:سومین عید با کرونا؛ کارت واکسن یا ویزای سفر امیکرون؟!


چه کسانی مقصرند؛ مردم یا مسوولان؟

بیان نقطه نظر‌های متفاوت به نقل از متخصصان بیماری‌های عفونی درباره فراز و فرود کرونا در روز‌های آخر اسفند این اطمینان را به تصمیم گیران ستاد کرونا داد که رد شدن از قله پیک ششم اتفاق افتاده از این رو مردم می‌توانند با خیال راحت خرید کنند، به سینما بروند، رستوران‌های مختلف را برای خوردن ناهار و شام انتخاب کنند، استخر بروند، برای سفر برنامه ریزی کنند، اما استادیوم نه!

حضور در فضای باز یکی از نکاتی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا ممانعتی برای آن نداشت و برگزاری بسیاری از تجمع‌ها و برنامه‌ها را در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی مجاز می‌دانست، اما حالا ممانعت از عدم حضور هوارداران و تماشاچیان در استادیوم‌های ورزشی داد آن‌ها را درآورده است و هیچ مسئولی هم خود را ملزم به پاسخگویی در این زمینه نمی‌داند.

هر چند که ابراهیم رییسی در یکی از جلسات ستاد کرونا موضوع را به سمت و سوی برد که همه چیز خیلی هم رها شده نیست و تدابیری برای آن اندیشیده شده و در توضیح بیشتر درباره تدابیر در نظر گرفته شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیشگیری از شیوع بیماری و سفر‌های ایمن اظهار داشت:ستاد ملی مقابله با کرونا در وهله اول بر لزوم فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به تزریق ۳ دز واکسن کرونا تاکید دارد، اما از آنجا که بخش قابل توجهی از مردم هنوز دز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند، لذا ستاد تزریق ۲ دز واکسن را مبنا و مجوز انجام سفر‌های نوروزی قرار می‌دهد.

فارغ از این اختلاف نظرها، یک نگرانی بزرگی وجود دارد و آن هم این است که با رها کردن همه محدودیت‌ها و بی تفاوتی برخی از مردم نسبت به زدن ماسک و سفر رفتن، احتمال بازگشت شرایط کشور در مواجهه با کرونا مانند اردیبهشت ۱۴۰۰ خواهد بود؟ چه تضمینی شخص رییس جمهور و اعضای ستاد کرونا می‌دهند که بعد از نوروز شرایط تغییر نکند و آمار مبتلایان و فوت شدگان به مرز ۸۰۰ نفر در روز نرسد؟

هر چند این حق را باید برای مردم قائل شد که بعد از دو سال مبارزه، مجادله و مصالحه با کووید ۱۹ حالا بخواهند سال پیش رو را متفاوت آغاز کنند، اما پشت سر گذاشتن ۶ پیک و از دست دادن بیش از صد هزار نفر از هموطنان در حالی که هنوز امیکرون و حتی دلتا در حال جولان دادن است آمار مبتلایان بین دو تا سه هزار نفر در چرخش است و آمار فوتی‌ها هنوز سه رقمی است، سفر رفتن بدون رعایت پروتکل‌ها و نزدن ماسک تنها یک دستاورد دارد، برگشتن همه چیز به خانه اول!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی