دیدارنیوز - علیرضا کاظمی گفت: «مجلس دانشآموزی که تشکیل آن در ۲۰ مرداد سال ۷۹ در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و از سال ۱۳۸۰ اولین دوره خود را آغاز کرد، یکی از بهترین بسترهاست که زمینه مشارکت دانشآموزان، تمرین مهارت اجتماعی - سیاسی و دموکراسی را در یک ساختار قانونی، هدفمند و شبیهسازی شده ایجاد میکند.»
او ادامه داد: «مجلس دانشآموزی میدان نقشپذیری و اثربخشی را در فضای تعلیم و تربیت مهیا میکند. ختستگاه اولیه این مجلس شوراهای دانشآموزی است که انتخابات شورا در هر سال در اوایل آبان برگزار میشود.»
اعضای شورای دانشآموزی مدارس مجامع مشورتی منطقه را تشکیل میدهند
کاظمی گفت: «اعضای شورای دانشآموزی مدارس مجامع مشورتی منطقه را تشکیل و مجامع مشورتی مناطق مجامع مشورتی استانها را تشکیل میدهد و در نهایت نمایندگان منتخب به عنوان اعضای مجلس به دبیرخانه معرفی میشوند. بدین ترتیب مجلس در هر دوره ۲ ساله فعالیت خود را استمرار میدهد.»
رئیس سازمان دانشآموزی افزود: «مجلس دانشآموزی از ۱۵۰ نماینده دختر و پسر به نسبت مساوری از بین دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم انتخاب میشوند و کارگاههای آموزشی را طی کنند و در مسیر آموزشی قرار میگیرند.»
او گفت: «۱۴۲ نماینده از تمام استانها، ۴ نماینده از اقلیتهای دینی، ۲ نماینده از بین دانشآموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از بین دانشآموزان مدارس خارج از کشور در این دوره از مجلس حضور خواهند داشت.»
کاظمی افزود: «در مجلس دانشآموزی که نهمین دوره آن فردا صبح با حضور مسئولان کشوری و لشکری آغاز میشود، اولین اتفاق انتخاب هیات رئیسه سنی است که انتخابات هیات رئیسه اصلی را انجام خواهند داد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس و استماع سخنان وزیر و نطقهای نمایندگان دانشآموز انتخابات کمیسیونها برگزار میشود.»
فعالیت پنج کمیسیون در مجلس دانشآموزی
کاظمی گفت: «این مجلس پنج کمیسیون فرهنگی و هنری، علمی و آموزشی، اجتماعی و تربیتی، ورزش و سلامت، ارتباطات و فناوری دارد که مسایل و مشکلات آموزشی و پرورش را در این حوزهها بررسی میکنند، و طرحهایی برای رفع آنها ارائه میدهند.»
او گفت: «در هر دوره مجلس یک سند رسمی در دستور کار قرار میگیرد تا مسایل جامعه دانشآموزی کشور مطرح شود.»
رئیس سازمان دانشآموزی گفت: «شاید بارها نیاز باشد که فلسفه شکلگیری مجلس دانشآموزی مرور شود. در مجلس اهدافی به صورت مستقیم دنبال میشود که کارکردهای متفاوتی برای جامعه دانشآموزی کشور دارد.»
تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان؛ کارکرد اصلی مجلس دانشآموزی
او کارکرد اصلی مجلس دانشآموزی را تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان و مهیا کردن زمینه مشارکت دانشآموزان و تمرین مهارتهای اجتماعی در ساختار قانونی دانست و تاکید کرد فرصت اظهار نظر و تمرین دموکراسی یکی از مهمترین دستاوردهای مجلس دانشآموزی است.
کاظمی گفت: «مجلس دانشآموزی به یکی از ظرفیتهای اصلی آموزش و پرورش که تحقق سند تحول بنیادین و تعلیم و تربیت تمامساحتی است کمک و دانشآموزان را با مهمترین مسایل روز آموزش و پرورش آشنا میکند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اگر به عقبه مجلس نگاه کنیم بیش از 13 میلیون دانشآموز در یک فرایند تمرین دموکراسی شرکت میکنند و حدود ۶۰۰ هزار دانشآموز عضو شوراهای مدارس دانشآموزی میشوند که در تحولات علمی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی مدرسه اثرگذار هستند.»
او تقویت هویت اسلامی ایرانی، توسعه و ترویج ارزشهای انقلاب، ایجاد حس مسئولیتپذیری، تقویت خودباوری، تمرین مهارتهای زندگی و گفتوگو و تعامل با یکدیگر براساس عقلانیت و منطق، قدرت نقد و تحلیل، مهارتآموزی و کادرسازی برای تربیت مدیران آینده جمهوری اسلامی را از دیگر کارکردهای مجلس دانشآموزی دانست.
کاظمی مجلس دانشآموزی را یک نهاد صنفی مشورتی دانست که اختیاراتی دارد و میتواند زبان گویای دانشآموزان سراسر کشور باشد. او گفت: «این مجلس مهمترین دغدغهها را به اطلاع تصمیمگیران میرساند، همچنین این نهاد صنفی مشورتی میتواند به آموزش و پرورش کمک کند.»
رئیس سازمان دانشآموزی افزود: «امروز مجلس دانشآموزی به یک بلوغ اجتماعی و تربیتی رسیده است که میتواند پشتوانهای برای سیاستگذاران باشد.»
اسناد مجلس دانشآموزی
او به اسناد مجلس دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «اولین سند مصوب مجلس دانشآموزی جایگاه دانشآموزان تراز جمهوری اسلامی و آخرین سند مربوط به حقوق دانشآموزان بود که در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است. بررسی مسئله بحران هویت، بحران کنکور، شیوع رفتارهای پرخطر، عدالت آموزشی، استرسزدایی از مدرسه، بررسی راهکارهای تحولآفرینی در آموزش و پرورش از دیگر اسناد تهیهشده در ادوار مختلف مجلس است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «قصد داریم امسال مجامع مشورتی استانها را به عنوان مجلس دانشآموزی استانی فعال و پنج کمیسیون را در هر استان شکل دهیم. حکم مشاور مدیرکل هم برای این اعضا در هر استان صادر میشود.»
نمایندگان مجلس دانشآموزی دموکراسی را تمرین میکنند
کاظمی در پاسخ به اینکه چرا اسناد تهیه شده از سوی آنها اجرایی نمیشود؟ گفت: «تاکید میکنم ماموریت اصلی مجلس دانشآموزی تربیت سیاسی و فرهنگی دانشآموزان است و آنها دموکراسی را تمرین میکنند.»
رئیس سازمان دانشآموزی ادامه داد: «نمایندگان مجلس دانشآموزی نهاد اجرایی نیستند که مصوبات آنها خروجی داشته باشد و اجرایی شود اما از این اسناد در بخشهای مختلف آموزش و پرورش استفاده میشود.»
او ادامه داد: «منشور حقوق دانشآموزی از سند حقوق دانشآموزان که مجلس دانشآموزی تصویب کرده است، تهیه میشود، منتخبان مجامع دانشآموزی استان، بازوان مسئولان آموزش و پرورش استان هستند و مشاور مدیرکل آموزش و استان میشوند. همچنین اعضای هیئت رئیسه، مشاور وزیر آموزش و پرورش میشوند.»
کاظمی مجلس دانشآموزی را بستر تربیتی برای دانشآموزان دانست و گفت: «از نهاد صنفی و مشورتی نباید انتظار کار اجرایی داشته باشیم و مهمتر از اینکه این فعالیت بستر کار تربیتی است.»
او به انتخابات هیأت رئیسه مجلس دانشآموزی اشاره کرد که ۸ نفر کاندیدای ریاست، ۱۲ نفر کاندیدای نایب رئیسی، ۱۰ نفر کاندید منشی و ۱۱ نفر کاندیدای کارپردازی شدند.
سال گذشته ۱۵ میلیون نفر اردوی دانشآموزی را تحت کنترل داشتیم
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به اردوهای دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «یکی از بهترین اقدامات برای حفظ ایمنی دانشآموزان راهاندازی مرکز کنترل سفرهای برون استانی است و سال گذشته ۱۵ میلیون نفر اردوی دانشآموزی را تحت کنترل داشتیم.»
او به حادثه اخیر اردوی راهیان نور اشاره کرد و گفت: «این حادثه به دلیل لغزندگی جاده بود اما به طور کلی هدف این است تا کمترین خسارات را در طول سفرهای دانشآموزی داشته باشیم.»
رئیس سازمان دانشآموزی افزود: «اصلاحیه دستورالعمل اردوها گامهای پایانی را میگذراند و قرار است تغییراتی در فرایند اردوها ایجاد شود.»