این روزها تبلیغات گستردهای مبنی بر ارسال رایگان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب انجام میشود، این در حالی است که طی پیامکی به ناشران در دقیقه ۹۰ اعلام شده هزینه پست کتاب به عهده ناشر است؛ اقدامی که باعث شده برخی ناشران برای عرضه کتابهایشان پا پس بکشند.
دیدارنیوز ـ از امروز (یکشنبه، سوم بهمنماه) دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران فعالیتش را آغاز کرده است، نمایشگاهی که یکی از ویژگیهای آن در این دو دوره، ارسال رایگان کتاب به اقصی نقاط ایران اعلام میشود؛ البته این رایگان بودن هزینه ارسال برای مخاطبان کتاب است. قرار بود ناشران هم مانند دور گذشته این فرصت را داشته باشند و فقط هزینه بستهبندی کتابها برعهده آنها باشد. اما برخلاف وعدههایی که اعلام شده بود تنها برای خرید بالای ۵۰ هزار تومان هزینه پستی برعهده ناشران است، در آستانه برگزاری و شروع این ماراتن فرهنگی اعلام شد هزینه ارسال کتاب با ناشران است.
امسال همچنین از ناشران خواسته شده برای جلوگیری از آسیب به کتابها از پاکتهای پستی استفاده نکنند و کتابها را در جعبه پستی قرار دهند که این موضوع افزایش هزینه بستهبندی کتاب را به همراه دارد؛ مثلا ناشری که کتاب ۲۰هزار تومانی فروخته، علاوه بر تخفیف چهارهزار تومانی، باید ۱۰ هزار تومان هم پول تهیه جعبه بدهد و هزینه ارسال را هم که اضافه کنیم، عملا هزینه تولید کتاب هم درنمیآید و نه تنها سودی برایش ندارد، بلکه به ضرر هم منجر میشود.
این موضوع ناراحتی و گله ناشران را در پی داشته است؛ مثلا ناشری نوشته است: اگر قیمت کتاب ۳۰هزار تومان باشد، ۶هزار تومان باید تخفیف بدهیم و هزینه پاکت و پرینت هم اضافه میشود. چقدر ناشر برای ارسال بپردازد و آیا سودآور است یا خیر؟ راهنمایی کنید.
یا ناشر دیگری گفته است: من هم همین سوال را دارم، اگر قرار باشد کتاب تخفیف بخورد، هزینه چاپ فاکتور، پاکت پستی و ارسال هم با ناشر باشد عملا نه تنها هزینه تولید کتاب برنمیگردد، باید هزینه اضافی هم پرداخت کنیم. من فعلا کتابهایم را غیرفعال کردم و منتظر جواب تیکت هستم.
ناشری هم از غیرفعال کردن کتابهایش در سامانه نمایشگاه کتاب میگوید: کتابهای ۲۰ هزار تومانی را غیرفعال کردهام، چون جز دردسر چیز دیگهای نیست...
ناشر دیگری هم با انتقاد از این رویکرد، نوشته است: این تصمیم یکدفعه با چه رویکری گرفته شده و باز هم کاسه و کوزه هرجا را بر سر ناشر شکستند. من کتابهایم را کلا غیرفعال کردهام، چون زمانی که مشتری سفارش بدهد دیگر ناشر از نظر اخلاقی ملزم به ارسال کتاب است.
این در حالی است که در ساعات اخیر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه ۲۰۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اتفاق مبارکی توصیف کرده بود. حال به نظر میرسد علاوه بر اینکه اگر ناشران حاضر در نمایشگاه، کتابهای زیر ۳۰-۲۰ هزار تومان خود را از چرخه فروش نمایشگاه خارج کنند، این اعداد و ارقام و اعداد و ارقامی که در روزهای آتی بهعنوان افتخارات نمایشگاه مجازی کتاب تهران منتشر خواهد شد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ما با یک مساله اخلاقی هم مواجهایم: اینکه افراد را با وعدههای دیگری پای کار بیاوریم و ناگهان با تغییر در تحقق وعدهها غافلگیرشان کنیم، مصداق چیست؟