دیدارنیوز - بهرام پارسایی درباره استیضاح پی در پی وزرا آن هم در شرایط کنونی کشور و نزدیک شدن موج دوم تحریمها تا حدود یک ماه دیگر، گفت: ابتدا باید این نکته را یادآوری کرد که استیضاح از اختیارات نمایندگان و یکی از اهرمهای نظارتی وکلای ملت است، اما دلایل برای این کار باید قوی باشد.
وی با اشاره به استیضاح مسعود کرباسیان (وزیر سابق اقصاد) و برکناری ولیالله سیف (رئیس سابق بانک مرکزی) عنوان کرد: مشاهده کردیم وزیر اقتصاد استیضاح و مدیر کل بانک مرکزی هم عوض شد اما در بحث سکه و ارز اتفاقی که نیفتاد هیچ؛ بلکه بدتر هم شد. این واکنشها نشان میدهد راه حل، تعویض این وزیر و آن وزیر در بخشهای اقتصادی نیست بلکه باید اقدام دیگری انجام داد.
سخنگوی فراکسیون امید خاطر نشان کرد: در این شرایط اقتصادی که وضعیت مبهم و نگرانکننده است شاید تعویض وزرا نتواند آن اثر مثبتی را که باید داشته باشد و حتی بلعکس باعث از هم گسیختگی وزراتخانهها و بازار مرتبط میشود.
همه تصمیمگیریها در اقتصاد کشور بر عهده دولت نیست
وی با بیان اینکه همه تصمیمگیریها در اقتصاد کشور بر عهده دولت نیست و قطعا فراتر از این است، گفت: دولت باید در این بخش تجدیدنظر کند، اما هنگامی که در نقاط اصلی تجدیدنظر نمیکند چه باید کرد؟ وزیر اقتصاد را هم استیضاح کردیم، رئیس بانک مرکزی را هم تغییر دادیم اما هیچ ثبات و پیام مثبتی را شاهد نبودیم، شاید تغییرات باید فراتر از آن چیزی که مجلس میخواهد باشد.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه آقای روحانی در مجلس بیان نکرد که در بخش اقتصادی چه میزان اختیار دارد، وی باید میگفت که دولت در تصمیمگیریها چه قدر اختیار دارد؛ آن وقت میشد جدیتر و شفافتر اقدام کرد.
استیضاح وزرا یک درمان موقتی است
وی در پاسخ به این سؤال که برخیها عنوان میکنند تنها راه برخورد با دولت فقط استیضاح وزرا است و عدای از نمایندگان هم به این دلیل دست به این کار میزنند، گفت: به هر حال بعضیها این طور فکر میکنند و برخی دیگر به خاطر جو موجود در جامعه دست به استیضاح وزرا میزنند و میخواهند پیام دهند که به فکر مشکلات مردم هستند. اما باید گفت این راهحلها و اقدامات درمانهای بسیار موقت هستند. اینکه ما فلان وزیر اقتصادی را استیضاح کنیم تا شرایط بهتر شود درست نیست زیرا یک پیام کوتاه است که تاثیر چندانی هم ندارد.
نماینده مردم شیراز خاطر نشان کرد: جامعه نسبت به برکناری وزیر اقتصاد واکنشی نشان نداد؛ این یعنی آنکه استیضاح آن بُعد تاثیرگذاری را که باید داشته باشد از دست داده است. معتقدم مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیونهای تخصصی به جای این کارها (استیضاح وزرا) باید طرح بیاورند.
وی ادامه داد: احساس میکنم که در این شرایط اقتصادی زمان مناسبی برای این نحوه برخورد نیست کما اینکه تجربه هفتههای اخیر نشان داد اقدامات ما آنطور که ما تصور میکردیم باید تاثیر داشته باشد، نداشته است.
فراکسیون امید دنبال این است که منافع ملی را حفظ و از یاس در جامعه جلوگیری کند
پارسایی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه روند بررسی استیضاحها در فراکسیون امید چگونه است، عنوان کرد: روند بررسی اسیتضاحها در فراکسیون امید اینگونه است که اگر ادله درست، منطقی و مطابق مانفع باشد اعضا یا موافق هستند و یا مخالف، تاکیدی که فراکسیون در این زمینه دارد این است که منافع ملی حفظ شود.
وی با بیان اینکه در طرح سوال از رئیسجمهور وارد بازی دیگران نشدیم، بیان کرد: سوال از رئیسجمهور نه تنها نتیجهای نداد، بلکه یک مقدار جو جامعه را ملتهب، مردم را ناامیدتر و شاید یأس در جامعه را بیشتر کرد.
این نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه سوال از رئیسجمهور کاملا مشخص بود که سوالکنندگان حرف مردم را نمیزنند و فقط بهرهبردرای میکنند و رئیس دولت هم پاسخ قاطع و درستی نمیدهد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فراکسیون امید به دنبال این است که منافع ملی را حفظ و از یاس در جامعه جلوگیری کند.
برخیها بهتصمیم فراکسیونی تمکین نمیکنند
پارسایی با بیان اینکه در بحث تصمیمگیریها برخیها بهتصمیم فراکسیونی تمکین نمیکنند، گفت: فراکسیون یک هیات داوری در خودش دارد و به دوستانی که تمکین نکنند تذکر میدهد، اما خب حق نمایندگی یک نماینده را نمیشود گرفت.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا پاسخهای رئیسجمهور در فراکسیون امید بررسی شد یا خیر، گفت: صبح روز سوال فراکسیون مجمع عمومی داشت، دوستان صحبت کردند و بنده هم به عنوان سخنگو اعلام کردم رأی دادن و یا ندادن به رئیسجمهور، بستگی به قانع شدن و یا قانع نشدن دارد. همان صبح ما در فراکسیون تصمیم گرفتیم اگر پرسش، پرسشگران و پاسخ رئیسجمهور قانعکننده بود رأی دهیم اگر نبود رای ندهیم و این یعنی ما در رأی دادن پیش داوری نکردیم.
فراکسیون امید الزامی به حمایت از دولت ندارد
پارساییخاطرنشان کرد: درست است که فراکسیون امید از روز اول حامی دولت بوده و هست اما هر زمان که منافع ملی در خطر باشد قطعا الزامی به حمایت از دولت ندارد؛ انتظار جامعه هم از ما همین است و چیز دیگری نیست.
وی تاکید کرد: فراکسیون امید از پیش تصمیم نگرفت که به سوال از رئیسجمهور رأی مثبت یا منفی دهد؛ بلکه مانند گذشته و سایر موارد مشابه مبنای خود را بر عملکرد رئیسجمهور و پاسخهای وی گذاشت که اگر پاسخها قانعکننده بود حمایت کند اگر هم نبود که حمایتی نداشته باشد.
هم از طرف دولت چوب میخوریم هم از طرف منتقدان
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قصد ما حفظ منافع ملی و جلوگیری از یأس در جامعه است،گفت: متاسفانه فراکسیون برای این رفتارش مدام هم از طرف دولت چوب میخورد هم از طرف منتقدان. برخی افراد که سطحینگر هستند نمیخواهند واقعیت را بیان کنند، فرصتطلبی میکنند و سعی در تخریب فراکسیون دارند.
وی تاکید کرد: مطمئناً اولویت اول ما منافع ملی و سپس تعهداتی است که به مردم دادهایم.
نماینده مردم شیراز در دهمین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمیشود آقای روحانی را که با ۲۴ میلیون رأی حمایت کردیم حالا به واسطه بخشی از سیاستهای غلطش رها کنیم، گفت: ما از سیاستهای درست دولت حمایت میکنیم و نسبت به سیاستهای غلط هم انتقاد داریم، چیزی که به فراکسیون فشار میآورد این است که رئیسجمهور روشن بیان نمیکند چقدر اختیاردارد؟ چقدر قدرت تصمیمگیری دارد؟ به همان میزان هم بیاید مسائل کشور را به عهده گیرد، این عدم پاسخگویی بخشی از بار را به فراکسیون امید منتقل کرده است.