تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.

 رجوی، سعودی و اینترنشنال: مثلثی علیه ایران

پخش مستقیم گردهمایی گروهک مجاهدین خلق و پخش وی آی پی و پوشش انحصاری تصویر مریم رجوی در روز جمعه توسط شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال که در هفته گذشته هم شایعه مرگش بر سر زبان‌ها بود، آن هم درست در روز‌هایی که کاربران ایرانی در حال فعالیت مجازی در شبکه اجتماعی با هشتک اعدام_نکنید، برای نجات سه جوان محکوم به اعدام بودند، شائبه هدفمند بودن این عمل اینترنشنال را بر سرزبان‌ها انداخت.

کد خبر: ۶۶۰۲۶
۱۸:۳۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: گروهک رجوی که طی سال‌های گذشته اصرار داشت هر کنش مدنی و سیاسی حتی از نوع مسالمت آمیز را به نفع خودش مصادره کند، این بار هم با کمک شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان ایران اینترنشنال ظاهر و وارد معرکه‌ای شد که هیچ ارتباطی با آن گروهک نداشت. با دو هدف؛ اولا، تا پیش از اینکه مریم رجوی در برنامه زنده این شبکه تلویزیونی ظاهر شود، شایعه فوت او هنوز گرم بود، بنابراین شاید اولین هدف مجاهدین و آن شبکه تلویزیونی به نوعی اعلام زنده بودن مریم رجوی بود. دوما، به این منظور که در وسط معرکه و چالش "اعدام نکنید"، مریم رجوی وارد شود و بگوید این سه جوان از پیروان و کادر سازمان متبوعش هستند و مصادره انجام دهند که در خصوص  گروهک رجوی بی‌سابقه نیست.
 
کاربران ایرانی در لحظات پخش این برنامه به شدت از ایران اینترنشنال عصبانی شدند، زیرا مریم رجوی در صحبت‌هایش از عنوان و هشتک «اعدام نکنید» استفاده کرد که هشتگ مردم ایران برای نقض حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی بود. سخنان مریم رجوی توسط فعالان فضای مجازی مصادره به مطلوب خواسته مردم ایران تلقی شد و مردم در هزاران توییت به او حمله کردند و از هشتگی برای او استفاده کردند که معنای محترمانه‌اش این بود که مریم رجوی حرف زیادی نزند، یا مریم رجوی غلط کرده.
 
منافقین، ایران‌اینترنشنال، سعودی!
در این باره که گروهک رجوی با جناح یا طیفی در عربستان سعودی ارتباط قدیمی دارند و هم مجاهدین خلق و هم سعودی‌ها در خصوص ضربه زدن به دشمن مشترکی به نام جمهوری اسلامی ایران تشریک مساعی دارند شکی نیست، به طوری که همیشه شاهزاده‌های سعودی یک پای ثابت سخنرانی‌های محفلی گروهک رجوی بوده و هستند و این ارتباط به حدی تنگاتنگ و خودمانی بود که یک شاهزادی سعودی در یکی از همین محافل و شو‌های خلقی-رجوی از زبانش در رفت و گفت «مرحوم مسعود رجوی..!»

۴ سال پیش در چنین روز‌هایی (۲۰ تیر ماه ۹۵) ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان در کنفرانس منافقین در پاریس حضور یافت و در سخنرانی خود از مسعود رجوی سرکرده این گروهک تروریستی به عنوان «مرحوم مسعود رجوی» یاد کرد. مترجم تلویزیون گروهک منافقین کلمه (مرحوم) را از صحبت‌های او سانسور کرده و ترجمه نمی‌کند!.
 
با این سخنان احتمال مرگ مسعود رجوی قوت گرفت و می‌توان گفت چه عمدی و چه سهوی، مریم رجوی که همیشه جویای نام بود و شاید همین حس قدرت طلبی و عشق سازمانیش بود که در میانهِ راه،  شوهر پیشین خود را وانهاد و یار جدیدی برگزید، شد نفر اول مجاهدین خلق. یعنی دست غیب از آستین آل سعود و به نفع او خارج شد و او را که پیش از آن رییس جمهورش می‌خواندند، رهبر هم شد. کسی نمی‌داند مسعود رجوی چند سال پیش مرده است، زیرا روابط درون سازمانی در این گروه چنان استالینیستی است که سال‌ها است مهمترین موضوع خود را مکتوم و مخفی نگاه داشته یا در قبال آن اطلاعات دروغ می‌دهند. مریم رجوی به جز سرکردگی این گروه همسر مسعود رجوی و مطلع‌ترین فرد در این باره است. اما او نیز در این همه سال از پاسخ و توضیح در قبال زنده بودن یا مرگ سرکرده و همسرش خودداری ورزیده و در عین حال مدعی کشف حقیقت برای مردم ایران هم هست!
 
لذا مطلبی نیست که در مورد فرقه رجوی گفته شود و ارتباطی به سعودی‌ها پیدا نکند.  اختفای خبر مرگ مسعود رجوی طی این سال‌ها یا سکوت این سازمان در قبال طرح علنی این موضوع از جانب موتلف آن‌ها یعنی سعودی‌ها نشانه دیگری بر این واقعیت است که سازمانی که ۵۰ سال قبل با آرزو‌های جوانانی که در نیت خیر بنیان‌گذاران آن کمتر تردید می‌شود اکنون به این نقطه رسیده و به یک فرقه تبدیل شده و از سرکرده خود بت ساخته است.
 
سعودی؛ ضلع کارفرما!
اما در این معادلات تنها چریک خلق منافق، مریم رجوی و سعودی‌ها نیستند که مرکز بحث و تحلیلند، بلکه به روشنی باید از سه گانه سعودی، مجاهدین و ایران اینترنشنال نام بود؛ یک سه ضلعی که ضلع سعودی به نوعی کارفرمای آن دو ضلع دیگر است. بنابراین همین شب گذشته این سه ضلعی غیر دموکراتیک و پر از تاریکی، دست به دست هم داده و  سرکرده گروهک رجوی را که چند روزی در پرده ابهام و مرگ برده بودند را زنده کنند، به این نیت که چالش و کارزار پاک و دلسوزانه مدنی-مجازی «اعدام_نکنید» کاربران ایرانی را مصادره کرده یا بکشند.
 
دونالد و مریم؛ آماج غیرت ایرانی!
خبر مرگ مریم رجوی درست دو روز پیش از گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق منتشر شد و برخی فعالان سیاسی اینگونه تحلیل کردند که انتشار چنین خبری عامدانه و برای پروپاگاندای رسانه‌ای بوده تا در آستانه گردهمایی این فرقه، نام او به صدر اخبار بیاید. این تحلیل درست از آب درآمد و شب گذشته گردهمایی سازمان مجاهدین خلق برگزار شد و مریم رجوی در آن سخنرانی کرد. سخنرانی مریم رجوی باعث شد برای بار دوم در چند روز نام او مطرح شود؛ این سخنرانی توسط شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال به صورت زنده پخش شد. او در سخنرانی‌اش علاوه بر سخنان تکراری هر ساله‌اش و بیان آرزوی بازگشت به ایران و توهماتی از این دست، درباره حکم امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه جوانی که در جریان اعتراضات آبانماه که به اعدام محکوم شده‌اند سخن گفت و از عبارت «اعدام نکنید» استفاده کرد.
 
پیش از مریم رجوی، دونالد ترامپ در توییتی از هشتگ اعدام نکنید استفاده کرده بود و این توییت با واکنش تند مردمی مواجه شد که معتقد بودند ترامپ در حال موج‌سواری بر مطالبات مردم است. توییت ترامپ با چند واکنش در شبکه‌های اجتماعی به فراموشی سپرده شد، اما در مورد مریم رجوی ماجرا شکل دیگری یافت و فعالان شبکه‌های مجازی با هشتگ‌هایی بسیار تند به او تاختند و تنفرشان از موج‌سواری و مصادره به مطلوب مطالبات مردمی به نفع خودش را نشان دادند.
 
هشتک علیه رجوی ترند شد، اینترنشنال نادیده گرفت!
 اما شبکه ایران اینترنشنال که درباره حمایت مالی سعودی از خودشان مخفی‌کاری نمی‌کند نیز از خشم مردم در امان نماند و از لحظه پخش زنده گردهمایی سازمان مجاهدین موج تندی از حملات مردم به آن‌ها ایجاد شد. وقتی هشتگ «اعدام نکنید» طی یک روز توسط فعالان فضای مجازی به ترند یک توییتر شد، ایران اینترنشنال اعلام کرد، چون این موضوع اهمیت یافته و ترند شده، این هشتگ را بالای صفحه تلویزیون قرار داده است. نکته جالب اینکه وقتی هشتگ تند مردم علیه مریم رجوی ترند شد، فعالان توییتر نوشتند آیا ایران اینترنشنال حاضر این هشتگ را نیز بالای صفحه تلویزیونش قرار بدهد. طبیعی بود پاسخ این سوال خیر است و ایران اینترنشنال هیچگاه راه جداگانه‌ای از اسپانسر‌های خود نخواهد رفت.
 
مریم رجوی، آل‌سعود و دونالد ترامپ هیچکدام شخصیت‌های محبوبی در ایران نیستند و اتفاقا این سه نام در این روز‌های پر از استرس و نگرانی وسط معرکه اعتراض مدنی و مسالمت آمیز مردم و کاربران ایرانی پریدند و  چون همیشه این جنس از دخالت‌ها به زیان جامعه مدنی ایران تمام شده است، موجبات عصبانیت مردم را فراهم کردند. به هر حال ایرانی‌ها همانگونه که توانستند با هشتک اعدام نکنید قریب به ۱۱ میلیون بار حرف خود را در توییتر تکرار کنند، بعد از ورود ترامپ به این کارزار، به حد کافی از خجالتش درآمدند و بعد از آن با سرعت بسیار بیشتر با هشتکی معنادار نزدیک به این مضمون که (مریم رجوی حرف زیادی نزند)، مرز خود را با امثال او روشن کردند و شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال هم از این امر بی بهره نماند و در کنار همه هشتک‌هایی که مریم رجوی را هدف قرار داده بود، هشتک ایران اینترنشنال، سعودی و ترامپ هم به چشم می‌خورد.
 
آنچه باعث خشم مردم از اقدام دونالد ترامپ، مریم رجوی و شبکه ایران اینترنشنال شده بود، این بود که همگی متفق القول بر این باور بودند که آن‌ها می‌خواهند مطالبات مدنی مردم که در قالب توییت بیان می‌شود را به نفع خودشان مصادره کنند و اینگونه القا کنند که آن‌ها سمت مردم ایستاده‌اند؛ این در حالی است که عباس عبدی در تحلیل این اتفاقات در مطلبی نوشت: «توییت ترامپ مبتنی بر توقف اعدام آگاهانه است تا حکومت ایران را به واکنش بدارد و از تجدید نظر منصرف کند. به نظرم ایران باید متوجه این ترفند ترامپ باشد و اهمیتی به توییت او ندهد. ترامپ از حیث ضدیت با حقوق بشر فردی شناخته شده است؛ و اگر نهاد‌های قدرتمند در آمریکا برای مواجهه با سیاست‌های او نبود تاکنون آن جا را به یک حکومت استبدادی و شاید هم فاشیستی تبدیل کرده بود؛ بنابراین کسی به او از این حیث اهمیت نمی‌دهد و ایران نیز نباید فریب بازی او را بخورد».

شاید چهره‌هایی مانند مریم رجوی یا ترامپ بسیار تمایل دارند که امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی اعدام شوند تا اینگونه القا کنند که هیچ امیدی به آینده نیست و اینگونه نتیجه‌گیری کنند که مردم ایران باید با گزینه‌های آلترناتیو جمهوری اسلامی فکر کنند؛ این در حالی است که مریم رجوی خود را «رئیس‌جمهوری منتخب مقاومت ایران برای دوران انتقال» می‌خواند؛ مقامی که احتمالا خود او بیش از همه می‌داند تا چه اندازه متوهمانه است. البته در این میان برخی از تندرو‌های ایران، زمانی که فعالان فضای مجازی از هشتگ «اعدام نکنید» استفاده کردند، نوشتند که این هشتگ‌ها توسط ربات‌ها ایجاد شده است و نکته جالب اینکه پس از آنکه هشتگ علیه مریم رجوی ترند شد، تندرو‌ها این بار از ربات بودن توییت‌ها سخن نگفتند.
 
 آنچه در توییتر علیه رجوی نوشتند
یکی از توییت‌ها این بود که «اعدام نکنید هیچ ارتباطی به سازمان مجاهدین خلق و مریم رجوی نداشت و ندارد و نخواهد داشت و اگر مریم رجوی از این هشتگ استفاده کرده، ... خورده است». دیگری نوشت: «رضا پهلوی و مریم رجوی چند بار مردم را دعوت کردند که تظاهرات کنند، اما هیچکس آن‌ها را جدی نمی‌گیرد. اینها، اما اینقدر پررو هستند که تا مردم اعتراض می‌کنند، سریع می‌گویند ما هم هستیم».
 
کسانی که معمولا در توییت‌هایشان از ادبیات محترمانه استفاده می‌کردند، این بار استثنا قائل شدند و از اینکه مریم رجوی اعتراضات مردمی را به نام خودش کرده، انتقاد کردند و همان هشتگ را به کار بردند.
 
آخرین مطلب قابل تامل را، اما «لیلی بازرگان» نوه مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر بعد از انقلاب- که مدتی در شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال کار می‌کرد به زبان آورد. او در حساب کاربری خود در توییتر اینگونه نوشت: «فکر کنم الان بعد از تقریبا دو سال، وقتشه که اینو بگم؛ عزیزان! خیلی از کارکنان اینترنشنال نمی‌تونن استعفا کنن، ویزای کارشون باطل میشه و امکان بازگشت به ایران را هم طبیعتا ندارن». اگر این مطلب خانم بازرگان در کنار همه مباحث ذکر شده قرار دهیم، نتیجه آن است که سه‌گانه سعودی، رجوی، اینترنشنال سه ضلع غیر شفاف، ولی همراه و هماهنگ هم علیه جمهوری اسلامی ایران و هم مردم این سرزمینند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی