تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
حجت الاسلام محسن غرویان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

راز محبوبیت سردار سلیمانی عملکرد فراجناحی و مردمی بودن است

News Image Lead

یکی از ابعاد شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی نگاه فراجناحی و رویکرد ملی آن فرمانده کاریزماتیک است که شاید همین عامل موجب شد شهادتش به محور و مبنایی برای اتحاد مجدد مردم ایران تبدیل شود. در همین خصوص، حجت الاسلام محسن غرویان در گفتگو با دیدارنیوز گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی واقعا کار می‌کرد، در جبهه ها، داخل و خارج از کشور برای سربلندی این ملت تلاش می‌کرد، ولی اهل این نبود که چهره و عمل خود را به نمایش بگذارد. مخلصانه کار می‌کرد، اخلاص او راز محبوبیت بالای سردار سلیمانی است که درسی است برای مسئولین. نکته دیگر این است که این قهرمان شهید فراتر از جریانات سیاسی بود. در سخنرانی‌هایی که از او پخش شده است، دنبال وحدت بود نه تفرقه. انقلابی گری را پایه وحدت می‌دانست و انقلابی گری را به معنای تفرقه، خط کشی و خودی و غیر خودی نمی‌دانست بلکه آن را مبنای وحدت قلمداد می‌کرد.

کد خبر: ۴۷۵۷۱
۰۸:۴۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: سردار قاسم سلیمانی از آن جنس فرماندهانی بود که تمام عمر، ظرفیت و توان خود را در مسیر انجام ماموریت هایی قرار داد که به او محول شده بود. او بیش از دو دهه، فرماندهی نیروی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت و وظایف خود را به خوبی انجام داد تا جاییکه محبوب مردم ایران و کشورهای محور مقاومت شد.

 
سردار سلیمانی نقش مهمی در افزایش قدرت نظامی حزب‌الله لبنان، عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی صدام حسین، تغییر روند جنگ داخلی سوریه و مقابله با داعش در عراق داشت. وی تا پیش از حضور آشکار در جنگ علیه داعش در عراق، از حضور در انظار عمومی پرهیز می‌کرد. در بازار پر آسیب و متشتت سیاست داخلی ایران و در این شرایط بی اعتمادی مردم به مسئولان کشور، قاسم سلیمانی تنها کسی بود که خارج از این دایره مورد احترام و علاقه مردم بود.
 
از بامداد جمعه ۱۳ دی ماه تا امروز دوشنبه ۱۶ دی ماه که مراسم تشییع پیکر این شهید و قهرمان ملی در تهران در حال برگزاری است، موج احساسات ضد آمریکایی مردم به حدی رسیده که احتمال می‌رود این سطح از هیجان و طوفان انزجار مردم از آمریکا، مسئولان و تصمیم گیرندگان کشور را با خود به سمت و سویی از پیش برنامه ریزی نشده ببرد. موج انتقام جویی، جو غالب در فضای افکار عمومی کشور است.
 
یکی از ابعاد شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی نگاه فراجناحی و رویکرد ملی آن فرمانده کاریزماتیک است که شاید همین عامل موجب شد شهادتش به محور و مبنایی برای اتحاد مجدد مردم ایران تبدیل شود. واکنش‌های ایرانیان، بسیار وسیع و متفاوت بود، ولی اکثریت ایرانیان فارغ از اینکه ساکن داخل یا خارج از کشور یا دارای خاستگاه سیاسی متفاوت باشند، در موضوع محکومیت ترور سردار سلیمانی و اعلام انزجار عمومی از این عمل آمریکایی‌ها متفق و متحد بودند. سوالی که مطرح می شود این است که چه مولفه‌ها و خصیصه‌هایی در سردار سلیمانی بود که همه از فقدان او در سوگ نشستند؟

 

در همین خصوص، حجت الاسلام محسن غرویان در گفتگو با دیدارنیوز گفت: فطرت و وجدان ملت ما بیدار است و وقتی می‌بینند شخصی مطابق وجدان و فطرت عمل می‌کند، رفتار مردمی دارد و نگاه و رفتارش با همه اقشار ملت دوستانه است، اخلاقی رفتار کرده است و زندگی خود را در راه خدمت خالصانه به مردم، میهن و منطقه انجام داده به او علاقه مند می‌شوند. به نظر من این همه محبت، علاقه و ابراز احساسات، نتیجه این است که زندگی سردار سلیمانی مطابق با فطرت انسان‌ها و وجدان بیدار ملت ما بوده است.


 
سّرِ محبوبیت سردار سلیمانی مردمی و فراجناحی بودنش بودوی افزود: سردار شهید قاسم سلیمانی واقعا کار می‌کرد، در جبهه ها، داخل و خارج از کشور برای سربلندی این ملت تلاش می‌کرد، ولی اهل این نبود که چهره و عمل خود را به نمایش بگذارد. مخلصانه کار می‌کرد، اخلاص او راز محبوبیت بالای سردار سلیمانی است که درسی است برای مسئولین. نکته دیگر این است که این قهرمان شهید فراتر از جریانات سیاسی بود. در سخنرانی‌هایی که از او پخش شده است، دنبال وحدت بود نه تفرقه. انقلابی گری را پایه وحدت می‌دانست و  انقلابی گری  را به معنای تفرقه، خط کشی و خودی و غیر خودی نمی‌دانست بلکه آن را مبنای وحدت قلمداد می‌کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین غرویان با بیان اینکه برخی انقلابی گری را به معنای تفرقه افکنی، معنا و تفسیر می‌کنند، خاطرنشان کرد: آن ها اعمال و رفتار و اظهاراتشان به گونه‌ای است که همه را به جان هم بیاندازند و بین مسئولان تفرقه ایجاد کنند. در حالی که سردار سلیمانی انقلابی بود، تمام زندگی خود را در جبهه‌ها سپری و در حال مبارزه به نفع منافع کشور بود، اما سعی می‌کرد بین مردم و دولت و مسئولان، وحدت ایجاد کند.
 
این استاد فقه حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که یک وحدت و سرمایه اجتماعی پس از شهادت سردار سلیمانی و در سوگ او ایجاد شده است، نظام چگونه می‌تواند از این سرمایه اجتماعی استفاده کند، گفت: نظام باید همین مطالب را به مردم تفهیم کند و راز محبوبیت سردار سلیمانی را برای مردم بگوید. در رادیو، تلویزیون و رسانه‌ها به مردم بگویند چرا سردار سلیمانی، سردار ملی و جاودانه شد؟ و چرا تا این حد محبوبیت داشت؟ این مفاهیم را به مردم بگویند. بگویند که آن شهید فردی مخلص بود، اهل چاپلوسی، نفاق و دو رویی نبود. اهل کار بود نه شعار. شعار دهنگان، زیاد هستند و افراد اهل کار و میدان، بسیار کم. این مطالب را مردم باید بدانند.
 
وی اظهار کرد: صدا و سیما وظیفه مهمی دارد که شخصیت واقعی سردار سلیمانی را برای مردم تبیین کند. زوایای پنهان اخلاص، صفا و مردمی بودن این فرمانده بی ریا را با مردم در میان بگذارد. سردار سلیمانی در جایی می‌فرمایند: «ما حزب اللهی‌ها نباید مردم را به بهانه هایی چون کم حجابی، اندیشه، مذهب، قوم و اصلاح طلب و اصولگرا بودن از خود دور کنیم.» این رویکرد‌های دوگانه و تفرقه افکنانه مردم را رو در روی هم قرار داده است و باعث شده سرمایه‌های ملی ما ظرف چهل سال گذشته صرف این منازعات و اختلافات داخلی شود و این همه تفرقه و بی اعتمادی، نتیجه سیاست‌های غلطی است که در کشور اعمال و انجام می‌شود.
 
غرویان با طرح این سوال که چرا مواضع وحدت آمیز و ملی گرایانه سردار سلیمانی در رسانه‌های رسمی پوشش داده نمی‌شود، افزود: سخنان فراجناحی سردار سلیمانی را مردم از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند. چرا صدا و سیمای ما که با بودجه عمومی اداره می‌شود، به همه ابعاد زندگی سردار سلیمانی نمی‌پردازد؟ راز محبوبیت سردار سلیمانی در میان همه اقشار همین حس مردم دوستی و فراجناحی بودن اوست. این وجوه اخلاقی و رویکرد وحدت آفرینی سردار سلیمانی باید در صدا و سیما مورد توجه قرار گیرد، توجه به این ابعاد و وجوه زندگی او و انتشار و پوشش آن به نفع نظام هم خواهد بود.
 
وی  در پاسخ به این پرسش که مردم وحدت خود را به نمایش گذاشتند، نظام چگونه می‌تواند از این وحدت و سرمایه اجتماعی برای مشارکت همه سلایق و گرو‌ه ها در انتخابات استفاده کند؛ اظهار کرد: به نظر من لازم است شورای نگهبان مواضع و نوع نگاه سردار سلیمانی به سلایق و گروه‌های مختلف را مبنای تصمیم و اقدام خود در تایید صلاحیت‌ها قرار دهد و عمل کند.
 
استاد حوزه علمیه یادآور شد: اگر شورای نگهبان مشی سردار سلیمانی را الگو قرار دهد، عملا منجر به ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌شود. فضایی ایجاد کنند که کاندیدا‌های مختلف که هر کدام یک قشر و گروهی از مردم را نمایندگی می‌کنند در انتخابات وارد شوند و انتخاب را به مردم بسپارند، همین مردمی که همه در سوگ فقدان سردار سلیمانی قرار دارند و احساسات آن‌ها طی این روز‌ها سرشار از محبت و وحدت است.
 
وی ادامه داد: اجازه بدهید این مردم افرادی با اخلاق، متانت، باسواد، متخصص و دلسوز که از خصائص سردار سلیمانی است را انتخاب کنند. سردار سلیمانی دارای سعه صدر و بینش وسیع بود، با همه اقشار رابطه خالصانه و اخلاقی داشت، مردم هم باید نمایندگانی با این خصوصیات را به مجلس شورای اسلامی بفرستند؛ بنابراین افکار سردار سلیمانی می‌تواند الگوی خوبی برای شورای نگهبان باشد.
 
غرویان در باره اینکه با توجه به کاریزما و جایگاه شخصی سردار سلیمانی در کشور و منطقه، چگونه خلأ او جبران می‌شود، گفت: سردار سلیمانی یک فرد به تنهایی نبود، بلکه شخصیتی بود مانند چهره‌های دیگری که در تاریخ ایران پیش و پس از انقلاب داشته ایم. پس از انقلاب شخصیت‌هایی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی ظهور کردند که اتفاقا سردار سلیمانی علاقه و ارادت خاصی به ایشان داشت. افرادی مانند سردار شهید و مرحوم هاشمی معیار و الگوی رفتار ملی و سیاسی بودند.
 
وی در پایان عنوان کرد: فقدان این شخصیت‌ها طبعا ایجاد خلا می‌کند، ولی افکار، نگاه، رویکرد و فرهنگ آن‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند و موجب پرورش افراد و چهره‌های جدید در جامعه شود.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی