دیدارنیوز - مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری خود با محوریت "طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان" گفت: «بحث سنجش با بیش از ۲۳ سال سابقه از سال ۷۵ به طور جدی در ۳ شهر شروع شده است و اکنون در بیش از ۹۸ درصد مناطق کشور این طرح تسری پیدا کرده است.»
او ادامه داد: «بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشآموز در بدو ورود در طی ۳ ماه و نیم آینده مورد ارزیابی قرار میگیرند اکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه آماده شده و مجموع شرایط برای ارزیابی آماده است. تجارب گذشته نیز به ما کمک میکند که وارد عمل شویم.»
قدمی گفت: «آغاز این طرح باید بعد از تعطیلی مدارس انجام شود به خصوص شنوایی سنجی و ارزیابی بالینی نیز صورت میگیرد لذا به استانها اجازه دادهایم بعد از ماه رمضان این طرح آغاز شود اما شروع ثبتنام برای حضور در پایگاهها در حال انجام است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «با اجرای این طرح میخواهیم جایگاه مناسب آموزشی را پیش بینی و خدمات بهداشتی و توانبخشی را ارائه کنیم.»
جداسازی دانشآموزان آخرین حرکت است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «اعتقاد دارم جداسازی دانشآموزان آخرین راه حل است. اگر آموزش و پرورش را آماده کردن فرد برای زندگی تعریف کنیم منطق حکم میکند مدرسه در این امر مهم باشد. اکنون ۷۳ هزار نفر را در سیستم تلفیق بردیم و در کنار بچههای عادی تحصیل میکنند.»
او افزود: «سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را ارزیابی کردیم که ۷۰ درصد سابقه آموزش ورود به دبستان داشتند که نمره تحصیلی آنان ۲ نمره بالاتر از افراد دیگر است.»
قدمی گفت: «۲۲ در صد بچهها واکسیناسیون ناقص داشتند که برای تکمیل شدن این موضوع ارجاع داده میشوند تا کار انجام شود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «۵.۹ درصد چپ دست داشتهایم که این اطلاعات را به سازمان نوسازی دادیم تا در ساختن وسایل آموزشی توجه ویژهای شود.»
او ادامه داد: «آمارها نشان میدهد نسبت خویشاوندی در حال افزایش است آمار میانگین نشان میدهد حدود ۲۱ درصد پدر و مادرها نسبت داشتند و سیستان و بلوچستان بالاترین و کردستان کمترین آمار را در این موضوع داشتند.»
قدمی افزود: «اکنون ۷۶ هزار چاقی مفرد، ۲۳ هزار لاغری، ۶ هزار کوتاهی قد و ۸۳ هزار دیرآموز که به دوره ابتدایی منتقل کردیم داریم. اگر حمایت لازم از دیرآموزان شکل گیرد آنان میتوانند در نظام آموزشی به خوبی جلو بروند.»
ورود ۱۸۹۰ نفر در سیستم تلفیق
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «۸ هزار و ۸۱۷ مدارس معرفی شدند و ۱۸۹۰ نفر در سیستم تلفیق وارد شدند.خدمات شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و ارزیابی که ۳۰ هزار تومان گرفته میشود صورت میگیرد این هزینه ۵ درصد رایگان و ۵ درصد نیمبها با تشخیص مشکل داشتن خانوادهها خواهد بود و این طرح برای عشایر و مناطق سیل زده نیز رایگان است.»
او گفت: «سنجش خودگردان است و ۳۰۰ هزار پیش دبستانی داوطلبانه را مورد ارزیابی و سنجش قرار دادیم. سال گذشته ۹ هزار نفر جهش داشتند که ۵۰ درصد آنان در تست قبول شدند.»
قدمی از فعالیت پایگاههای سنجش تا ۳۱ شهریور خبر داد و گفت: «۲۰ هزار نیروی انسانی در این پایگاهها فعالیتهای مربوطه را انجام خواهند داد. همچنین برای بچههای اتباع خارجی باید طی نامهای که میگیرند در سامانه سناد اقدام به ثبت نام طرح کنند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه چقدر در هدایت دانشآموزان به مدارس عادی موفق بودهاید گفت: «در سال گذشته هزار و ۸۹۰ نفر که نابینا، ناشنوا، اوتیسم و دارای مشکلات جسمی حرکتی بوده اند ره در سیستم تلفیق بردیم.»
او ادامه داد: «باید مدارس عادی شرایط لازم پذیرش اینگونه دانشآموزان مانند مسیر حرکت ویلچر، سیستم رمپ و نحوه ارتباط گیری وجود داشته باشد.»
رئیس سازمان اموزش استثنایی کشور به بیش از ۲۵ مرکز اوتیسم در استانهای کشور اشاره کرد و گفت: «برای مدیریت این مراکز محتواهایی را به معلمان آموزش میدهیم همچنین ۱۲۰ هزار کودک اوتیست با بهره هوشی شناسایی کردیم.»