تیتر امروز

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: بابک زنجانی، نام بزرگی است که بسیاری افراد پشت او پنهان شده‌اند/ آینده ثابت خواهد کرد روس‌ها در جنگ دوازده روزه به اسرائیل کمک کردند/ واژه دشمن را از تندروها بگیرید، دچار لکنت خواهند شد/ کسانی که مردم را مشغول ناکجاآباد کردند، خودشان در سعادت‌آباد خانه می‌ساختند!
بایسته‌های تهران در عرصه سیاست داخلی و خارجی در دوره پساجنگ با رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: بابک زنجانی، نام بزرگی است که بسیاری افراد پشت او پنهان شده‌اند/ آینده ثابت خواهد کرد روس‌ها در جنگ دوازده روزه به اسرائیل کمک کردند/ واژه دشمن را از تندروها بگیرید، دچار لکنت خواهند شد/ کسانی که مردم را مشغول ناکجاآباد کردند، خودشان در سعادت‌آباد خانه می‌ساختند!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل، استاد دانشگاه و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، مهمان یکی دیگر از برنامه‌های «میدان پاستور» بود. دیدار در این برنامه با این استاد دانشگاه...
رای منفی ایران به قطعنامه تشکيل کشور فلسطین!/ پزشکیان و عراقچی در قطر/ توافق ایران و آژانس با تائید شورای عالی امنیت ملی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

رای منفی ایران به قطعنامه تشکيل کشور فلسطین!/ پزشکیان و عراقچی در قطر/ توافق ایران و آژانس با تائید شورای عالی امنیت ملی

این صد و شانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مهدی خورشیدی: ایران نیاز به یک دنگ شیائوپینگ دارد/ اقتصاد کشور با تغییر وزیر و رئیس جمهور درست نمی‌شود/ روحانی سایه جنگ را از سر مردم کم کرد
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

مهدی خورشیدی: ایران نیاز به یک دنگ شیائوپینگ دارد/ اقتصاد کشور با تغییر وزیر و رئیس جمهور درست نمی‌شود/ روحانی سایه جنگ را از سر مردم کم کرد

«تیتر» در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان دکتر مهدی خورشیدی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه توسعه بود؛ او در این گفت‌و‌گو تاکید کرد اگر همت مردم نبود امروز سعید جلیلی رئیس جمهور بود نه مسعود پزشکیان.
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «سمفونی نهم» می‌پردازد؛

آنگاه که با هیتلر و کوروش، همدرد می­ شویم

در مورد عنوان فیلم، باید گفت که سمفونی نهمِ بتهوون که در اتاق خودکشی هیتلر در فیلم هم توسط ملک الموت از گرامافون پخش می­ شود، معروف است به سمفونی مرگ. این همسان سازی بین موسیقی و فضا و همچنین بهره­ بری از چنین المان ریز و جزئی برای نامگذاری اثر، خود یکی از ذوق­‌های هنری فیلمساز را می­ رساند و چنین فیلمی را از فیلم­‌های درام عادی جداسازی می­ کند. همچنین این فیلم، اولین فیلمی در تاریخ سینمای ایران محسوب می­ شود که کوروش کبیر را به تصویر می­ کشد و اتفاقا کنایه آمیز است که اولین حضور کوروش در سینمای ایران، تنها به مقوله مرگ وی می­ پردازد.

کد خبر: ۲۰۲۵۰
۱۰:۱۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: محمدرضا هنرمند، با یک فانتزی دیگر پا به جشنواره امسال گذاشته و ایده­‌ای نو در بین ایده­‌های کهنه و مُرده­ سینماگران ایرانی دارد. سمفونی نهم، هجویه­‌ای است هنرمندانه از تاریخ، مرگ و زندگی. ملک الموتی که به درستی تبدیل به یک کاریکاتور شده و زندگی انسانی را تا حد زیادی به شوخی می­ گیرد و شخصیت­‌های مهم تاریخی که بعضا با آن­ها نیز شوخی انجام می­ گیرد و مقوله عدم توانایی انسان در فرار از مرگ را به تصویر می­ کشد.


فیلم در دو خط داستانی و ساختاری مسیر خود را پیش می­ برد و در آخر، یک تطابق شکل می­ گیرد. یک خط داستانی مربوط به زنی جراح به نام راحیل (ساره بیات) است که با جنازه­‌ای در صندوق عقب ماشین خود، راهی روستایی به نام سیرچ شده که جنازه را در آنجا دفن کند، در خط موازی، فرشته مرگ (حمید فرخ­ نژاد) با او همراه می­ شود تا مرگ نزدیک راحیل را به انجام برساند که به محض حضور او در فیلم، فلش بک­‌هایی از خاطرات او را می­ بینیم، خاطراتی که مربوط به مرگ کوروش کبیر، آدولف هیتلر، بردیا، امیرکبیر و ... هستند.

 

آنگاه که با هیتلر و کوروش، همدرد می­ شویم

آنچه که در مسیر این فیلم جاده­ ای/فانتزی رخ می­ دهد، تحولی در شخصیت ملک الموت به­ وسیله عشق است. درواقع اگر کلیدواژه­‌های فیلمنامه را به تاریخ، مرگ، زندگی و عشق گشترش دهیم، سه مورد اول در ابتدا جدی گرفته ­می شوند و در مسیر فیلم هجو می­ شوند، اما کلیدواژه عشق، در ابتدا با نگاهی علمی و غیراحساسی هجو می­ شود و در پایان، رنگ و بویی جدی به خود می‌گیرد. البته که از این نظر فیلم کمی به ورطه شعاردهی و تقدس بخشی می­ افتد، اما سمفونی نهم، ارزش بالای سینمایی خود را از جایی دیگر می­ گیرد.


در مقیاس جهانی، سمفونی نهم به شدت شبیه به آثار فیلمساز مشهور آلمانی، ویم وندرس است. وندرس نیز با تجربیات فراوان در ژانر فیلم­‌های جاده­‌ای، درآخرین فیلمش، «بال­های اشتیاق» به مقوله "انسان بودگی" یک فرشته می­ پردازد و مقام والای انسان بودن را به فرشته بودن نیز ترجیح می­ دهد. حالا هنرمند دست روی این ایده پر بحث و حائز اهمیت گذاشته و یک فیلم در سبک پارودی و با بوی مرگ ساخته است.


در مورد عنوان فیلم، باید گفت که سمفونی نهمِ بتهوون که در اتاق خودکشی هیتلر در فیلم هم توسط ملک الموت از گرامافون پخش می­ شود، معروف است به سمفونی مرگ. این همسان سازی بین موسیقی و فضا و همچنین بهره­ بری از چنین المان ریز و جزئی برای نامگذاری اثر، خود یکی از ذوق­‌های هنری فیلمساز را می­ رساند و چنین فیلمی را از فیلم­‌های درام عادی جداسازی می­ کند. همچنین این فیلم، اولین فیلمی در تاریخ سینمای ایران محسوب می­ شود که کوروش کبیر را به تصویر می­ کشد و اتفاقا کنایه آمیز است که اولین حضور کوروش در سینمای ایران، تنها به مقوله مرگ وی می­ پردازد.

 

آنگاه که با هیتلر و کوروش، همدرد می­ شویم

من باب شخصیت ملک الموت اگر کمی دقیق­تر نگاه کنیم، متوجه آن می­ شویم که او، ترکیبی است از ظالم­ترین و محبوب­ترین شخصیت‌های تاریخ تا به امروز. از هیتلر، سیگاری در کیف دارد و از کوروش، توشه­‌ای بر دوش. از بردیا خنجری به یادگار دارد و از امیرکبیر، انگشتری در دست. این همسان­­سازی خود با انسان‌ها که از سر علاقه او به آدمی است، تا مرز شبیه سازی رفته، اما به انجام نرسیده است و آنگاه که در اواخر فیلم به انجام می­ رسد، ملک الموت صاحب سایه­‌ای می­ شود که سایه رهایش نمی­ کند. آنگاه که صاحب زندگی شده، سایه‌ای از مسئولیت‌ها و سختی‌ها نصیبش شده که کنار آمدن با آن، کار ساده‌ای نیست. به راستی که زندگی، شاید از مرگ هم سخت‌تر باشد، اما این عشق است که سهلش می­ کند...

 

ارسال نظرات
امروز چهارشنبه ۲۶ شهريور
امروز چهارشنبه ۲۶ شهريور
امروز چهارشنبه ۲۶ شهريور
امروز چهارشنبه ۲۶ شهريور