تیتر امروز

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند
دیدار از نشست بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی گزارش می دهد

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند

بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی» عنوان نشست و گردهمایی بود که به همت انجمن علمی حقوق اساسی ایران و گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از حقوقدانان و علاقمندان به...
ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز

این صد و سی و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
صالحی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق ایران نرخ سوم بنزین را تحلیل کرد

بنزین ۳ نرخی و نگرانی از رانت و فساد

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق ایران معتقد است همانطور که در ارز شاهد رانت و چند نرخی بودن هستیم، در سه و چهار نرخی شدن بنزین هم رانت و فساد ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۱۹۲۰۰۴
۱۷:۳۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۴

بنزین ۳ نرخی و نگرانی از رانت و فساد

دیدارنیوز: نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره نظر بخش خصوصی در تصویب نرخ سوم بنزین می‌گوید: هیچ‌یک از تصمیم‌های اخیر دولت درباره نرخ سوم بنزین با بخش خصوصی هماهنگ نشد. این تصمیمات خلق‌الساعه، نه تنها مانع قاچاق سوخت نخواهد شد، بلکه جامعه را در قبال این سیاست‌های انرژی همراه نمی‌کند.

روز گذشته مصوبه هیات وزیران درباره سه نرخی شدن بنزین منتشر شد. بر اساس مصوبه دولت، نرخ سوم و ۵۰۰۰ تومانی بنزین از نیمه آذرماه و برای مازاد مصرف ۱۶۰ لیتر سهمیه ماهانه اعمال می‌شود. اما این تصمیم یکباره، چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت؟

در سه و چهار نرخی شدن بنزین احتمال رانت و فساد وجود دارد

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز در ارزیابی این اقدام دولت و اینکه چقدر بخش خصوصی در جریان این تصمیم بوده، گفت: متأسفانه تصمیم‌هایی که از سوی دولت اتخاذ می‌شود، هیچ‌گاه با بخش خصوصی در میان گذاشته نمی‌شود.

بنزین ۳ نرخی و نگرانی از رانت و فساد

صالحی با اشاره به تبعات چندنرخی شدن بنزین، خاطرنشان کرد: چند نرخی شدن قیمت‌ها، موضوع کاملا ردشده‌ای است. دولت باید برنامه چند ساله برای اصلاح قیمت بنزین ارائه می‌کرد. با لحاظ کردن قیمت بنزین سوپر، الان چهار نرخ برای بنزین داریم و من نگرانم مانند چند نرخی شدن قیمت ارز، دچار چند نرخی‌شدن قیمت‌ها در بنزین هم بشویم. 

به گفته نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق ایران، همانطور که در ارز شاهد رانت و چند نرخی بودن هستیم، در سه و چهار نرخی شدن بنزین هم رانت و فساد ایجاد می‌شود.

دولت شجاعت روبه‌رو شدن با مردم ندارد

صالحی درباره افزایش بی‌اعتمادی به دولت در پی این تصمیم بنزینی، بیان کرد: دولت شجاعت و شهامت روبه‌رو شدن با مردم را ندارد. دولت باید به نحوی به مردم نشان می‌داد که این برنامه‌ها می‌تواند برای جامعه درآمد ایجاد کند. اگر مردم حس کنند دولت‌ها با برنامه پیش می‌آیند، قطعاً با دولت همراهی خواهند کرد. اما این روش، بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت را دوباره تشدید می‌کند. 

او با بیان اینکه قیمت‌ها در کشور با شایعات افزایش می‌یابد، گفت: سوال اصلی این است آیا این افزایش قیمت، منجر به افزایش درآمد مردم خواهد شد یا خیر؟ آیا ما می‌توانیم درآمد بیشتری برای مردم ایجاد کنیم؟ از دولت انتظار می‌رود که افزایش درآمد‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل‌ها را به مردم بازگرداند.

افزایش قیمت حامل‌های قاچاق‌پذیر باید زودتر ساماندهی شود

این کارشناس انرژی درباره اصلاح تدریجی قیمت بنزین و معایب و محاسن آن، خاطرنشان کرد: قیمت حامل‌هایی مثل بنزین و گازوئیل که بیشتر در مرز‌های غربی قاچاق‌پذیر هستند، باید زودتر ساماندهی شود. اما حامل‌هایی که قاچاق‌پذیری کمتری دارند، می‌توانند با فاصله زمانی چند ساله اصلاح شوند. به نظر من، اصلاح قیمت انرژی در کل کشور مهم است و درآمد آن می‌توانست در یک برنامه زمانی ۶ ساله به جیب مردم برگردد. 

۵ هزار تومان چه تاثیری روی قاچاق بنزین می‌گذارد؟

وی درباره این موضوع که نرخ سوم بنزین می‌تواند جلوی قاچاق بنزین را بگیرد یا خیر، تاکید کرد: تصویب نرخ سوم و ۵۰۰۰ تومانی برای بنزین تأثیر چندانی بر قاچاق نمی‌گذارد و فقط زمینه رانت را فراهم می‌کند. ۵۰۰۰ تومان چه تاثیری روی قاچاق بنزین می‌گذارد؟ من به شما می‌گویم هیچ اثری ندارد؛ چرا که باید روی استان‌های مرزی کار شود. جواب این موضوع به نظر من، یک تدوین برنامه ۵ یا ۶ ساله یا ۷ ساله و تدریجی است؛ همان کاری که قرار بود در برنامه سوم توسعه انجام شود و در برنامه چهارم توسعه جلوی آن گرفته شد. 

صالحی گفت: اگر اجرای برنامه سوم توسعه درباره قیمت بنزین انجام می‌شد و اصلاحات اقتصادی صورت می‌گرفت، کشور امروز در این نقطه قرار نداشت. توقف ۲۰ ساله اصلاحات، باعث عقب‌ماندگی شد و جامعه را نسبت به این مسائل حساس‌تر کرد. الان بعد از ۲۰ سال دوباره می‌خواهند همان مسیر را طی کنند. ما اشتباه رفته‌ایم و باید مسیر درست را آغاز کنیم.

بنزین ۵ هزار تومانی یک مُسکن کوتاه مدت برای درآمد‌های دولت است

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق ایران در پاسخ به این سوال که واکنش اتاق ایران به مصوبه بنزینی دولت چه بود، گفت: این مصوبه می‌تواند مُسکن موقتی باشد و من در این تصمیم، راه‌حل اساسی برای حل موضوع نمی‌بینم. شاهد هیچ برنامه مدون و درستی نبوده‌ام که حداقل توافق همه صاحب‌نظران را داشته باشد. برنامه مدون باید موضوع انرژی ایران را در ۵ سال یا ۷ سال حل کند.

صالحی گفت: اکنون چهار نرخ بنزین داریم؛ ۱۵۰۰ تومان، ۳۰۰۰ تومان، ۵۰۰۰ تومان و ۷۰ هزار تومان هم بنزین سوپر. اما بعد از آن چه اتفاقی برای مردم می‌افتد؟ چه فشاری به جامعه وارد می‌شود؟ حتما در روز‌های آینده هم می‌آیند یک نرخ دیگر اضافه می‌کنند.

وی تاکید کرد: همانطور که آثار ناکامی در چند نرخی شدن ارز را دیدیم، مطمئن باشید در چند نرخی شدن بنزین هم می‌بینیم. دولت در حل مسائل، راه‌حل‌های کارشناسی شده، مدون، با برنامه و کار‌های ویژه نشان نمی‌دهد. فقط در هیئت دولت جمع می‌شوند که یک قیمت را تصویب کنند. این تصمیمات، تصمیماتی خلق‌الساعه و فاقد کارشناسی دقیق هستند.

ارسال نظرات
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر