تیتر امروز

اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اقتصاددانان به پزشکیان: بودجه نهادهای فاقد نقش عمومی را حذف کنید/ شرايط تعلیق یا انجماد مذاکرات؟/ جو متشنج دانشگاه با حضور رئیس جمهور

این صد و سی و هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با رئیس پیشین سازمان ملی جوانان

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید

دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» این بار میزبان رحیم عبادی، رئیس پیشین سازمان ملی جوانان بود. او معتقد است نسلی که روزی مخاطب سازمان ملی جوانان بود، امروز به میانسالی رسیده است.
علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد

«تیتر» در یکی دیگر از سری برنامه‌های خود و با توجه به اهمیت افزایش قیمت بنزین به سراغ یکی از نمایندگان پیشین مجلس و عضو کمیسیون انرژی رفت تا در مورد قیمت بنزین حقایق را برای مردم بگوید.
موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد

وضعیت بازار خودرو؛ رکود و در انتظار نتیجه مذاکرات

سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید که بازار کاملا در رکود است و همه منتظر نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا هستند.

کد خبر: ۱۸۴۶۰۵
۰۹:۴۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۴

وضعیت بازار خودرو؛ رکود و در انتظار نتیجه مذاکرات

دیدارنیوز: رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید: بازار کاملا در رکود است. خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد، قیمت‌ها در یکی دو هفته اخیر ثابت بوده و با محدودیت عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز، چه داخلی و چه مونتاژ و وارداتی، مواجه هستیم.

در حالی که قیمت دلار در هفته‌های اخیر کاهش نسبی را تجربه کرد و بسیاری از بازار‌های موازی از جمله طلا و ارز وارد فاز آرام‌تری شده بودند، اما بازار خودرو نشانه‌ای از واکنش مثبت یا کاهشی قوی نسبت به افت ارز نشان نداده است. با وجود برخی کاهش قیمت‌ها در مدل‌های خاص، روند کلی بازار خودرو همچنان در وضعیت رکود و انتظار باقی مانده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی خودرو‌های داخلی، از جمله تیبا، کوییک و دنا معمولی، طی روز‌های گذشته کاهش قیمت نسبی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان رخ داده؛ اما در مجموع، این تغییرات محدود نتوانسته‌اند جریان کلی بازار را به سمت رونق یا کاهش معنادار هدایت کنند. فعالان بازار از نبود تقاضای واقعی و بلاتکلیفی در فضای اقتصادی و سیاسی به‌عنوان دلایل اصلی رکود یاد می‌کنند.

از سوی دیگر، قیمت‌های کارخانه‌ای همچنان بدون تغییر مانده و فاصله قابل‌توجهی با قیمت‌های بازار آزاد دارند؛ موضوعی که به تداوم بی‌اعتمادی خریداران دامن زده است. در واقع، بازار خودرو در شرایطی به‌سر می‌برد که نه سیگنال کاهشی قوی دارد، نه تحرک صعودی؛ و این به معنای رکود تورمی تمام‌عیار است.

سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: «بازار کاملا در رکود است. خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد، قیمت‌ها در یکی دو هفته اخیر ثابت بوده و با محدودیت عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز، چه داخلی و چه مونتاژ و وارداتی، مواجه هستیم.»

او درباره اثر کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو عنوان کرد: «اثرش فقط بلاتکلیفی خریدار و فروشنده بوده و قیمت‌ها به آن صورت نوسان نداشته‌اند. مواردی داشته‌ایم که خودرویی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش داشته باشد ولی در عرض یک هفته به قیمت قبلی خود بازگشته‌اند.»

وضعیت بازار خودرو؛ رکود و در انتظار نتیجه مذاکرات

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: «قیمت تمام شده خودرو بالاست و متاسفانه با محدودیت عرضه و تعرفه‌های گمرکی بالا مواجه هستیم. طبیعی است که در چنین وضعیتی مصرف‌کننده نهایی ضرر می‌کند. قیمت کارخانه‌ای بیشتر خودرو‌های مونتاژی در سال جدید افزایشی بوده و در این میان مصرف‌کننده است که باید اندازه پول برند خوش‌نام، هزینه کند، اما خودروی بی‌کیفیتی نصیبش شود.»

موتمنی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت حباب قیمتی در بازار خودرو شکل گرفته است؟ گفت: «به باور من حباب نیست؛ وقتی قیمت کالای تمام شده در هر صورت بالاست و وقتی یک شرکت معتبر خودروی وارداتی را که قبل از عید ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون فاکتور می‌کرد، اما الان همان خودرو را ۴ میلیارد و ۵۹۰ فاکتور می‌کند، چه اتفاقی افتاده که این شرکت به یکباره ۲ میلیارد تومان افزایش قیمت داده است؟ قیمت جهانی خودرو چقدر است؟ آن طرف مرز خودرو فول آپشن حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان است، اما چرا اینجا باید به قیمت ۴ میلیارد به دست مصرف‌کننده برسد؟»

وی در پیش‌بینی خود از وضعیت بازار خودرو تا تابستان سال جاری، بیان کرد: «اگر عرضه به اندازه کافی باشد و نیاز بازار را تامین کند، افزایش قیمت نخواهیم داشت؛ اما اگر عرضه کم باشد و شرکت‌ها هم قیمت‌ها را افزایش دهند، در بازار نوسان خواهیم داشت. همچنین عوامل مختلفی مانند نرخ تورم، سیاست‌های اقتصادی دولت و تنش‌های منطقه‌ای در وضعیت قیمت‌ها اثر دارند. در کشور ما خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و کوچک‌ترین خبر مثبت یا منفی در بازار خودرو اثرگذار است. درحال حاضر مصرف‌کننده سراغ بازار خودرو نمی‌آید، چون منتظر نتیجه مذاکرات است.»

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر