تیتر امروز

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «پشت صحنه» با رئیس پیشین سازمان ملی جوانان

رحیم عبادی: جوانی قربانی اولویت‌های گمشده حکمرانی/ واهمه بخشی از روحانیت از اعتماد به نسل جدید

دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» این بار میزبان رحیم عبادی، رئیس پیشین سازمان ملی جوانان بود. او معتقد است نسلی که روزی مخاطب سازمان ملی جوانان بود، امروز به میانسالی رسیده است.
علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

علی بختیار: مجلس هفتم مقصر اصلی شرایط کنونی است/ قیمت گذاری دستوری یعنی فساد، تبعیض و قاچاق/ احمدی نژاد با طرح هدفمندسازی یارانه آسیب جدی به کشور زد

«تیتر» در یکی دیگر از سری برنامه‌های خود و با توجه به اهمیت افزایش قیمت بنزین به سراغ یکی از نمایندگان پیشین مجلس و عضو کمیسیون انرژی رفت تا در مورد قیمت بنزین حقایق را برای مردم بگوید.
شرکت‌های هواپیمایی از فشار سنگین شوک قیمت دلار بر هزینه ایرلاین‌ها و فشار مضاعف دولت برای سرکوب نرخ بلیت می‌گویند

جهش هزینه دلاری؛ سرکوب قیمت ریالی!

در حدود ۷۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی، دلاری و وابسته به دلار است و شرکت‌های هواپیمایی متحمل فشار‌های سنگینی از جانب افزایش نرخ دلار شده‌اند.

کد خبر: ۱۸۳۸۶۵
۱۸:۵۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴

جهش هزینه دلاری؛ سرکوب قیمت ریالی!

دیدارنیوز: چیزی حدود ۷۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی، دلاری و وابسته به دلار است و از ابتدای تیر که نرخ تسعیر ارز حدود ۴۲ هزار تومان بود تا امروز که ارز نیما حذف شده است و بهای دلار در بازار آزاد به بیشتر از ۹۰ هزار تومان رسیده، شرکت‌های هواپیمایی متحمل فشار‌های سنگینی از جانب افزایش نرخ دلار شده‌اند.

با این حال گرچه مطابق قانون شرکت‌های هواپیمایی اجازه داشته‌اند که هر ساعت صندلی هواپیما را تا ۴۰ دلار عرضه کنند، اما هم‌اکنون نرخ عرضه هر ساعت صندلی ۳۳ دلار است. با این حال وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم مشابه وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم با همصدایی مجلس خواهان سرکوب نرخ بلیت هواپیماست. شرکت‌های هواپیمایی توضیح می‌دهند نرخ تسعیر ارز در ابتدای تیر ۱۴۰۳ حدود ۴۲ هزار تومان بود و در بهمن به ۶۷ هزار و ۱۱۳ تومان رسید. در واقع بهای تسعیر ارز در یک مدت کوتاه بیشتر از ۶۰ درصد رشد کرد.

این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد به بیش از ۹۰ هزار تومان رسیده و با توجه به اینکه بیش از ۶۷ درصد هزینه هر ساعت صندلی پرواز ارزی است، طبیعی است هرگونه افزایش در تسعیر نرخ ارز روی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال شرکت‌های تعمیر‌کننده هواپیمایی و ارایه‌دهنده Check- صورت‌حساب‌های خود را به صورت دلاری و بر مبنای نرخ بازار آزاد (اسکناس) محاسبه کرده و به شرکت‌های هواپیمایی ارسال می‌کنند. 

بر اساس توضیحات ایرلاین‌ها شرکت فارسکو در قرارداد شماره ۲۰۰۱۳۰/۱۰/۳۲۵۳۶ مورخ سوم آذر ۱۴۰۳ نرخ برابری تسویه ارزی صورتحساب C-Check هواپیمای MD را بر مبنای نرخ بازار آزاد درج کرده است. 

همچنین هزینه اقلام مصرفی کترینگ و سایر هزینه‌های خرید داخلی شرکت‌ها متاثر از افزایش نرخ ارز از فروردین ماه تا بهمن ماه به صورت متوسط بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است. 

گذشته از این شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی هزینه نشست و برخاست و ناوبری و پارکینگ و روشنایی و... فرودگاه‌ها را متناسب با افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و صورت‌حساب برای شرکت‌ها صادر کرده است.

گذشته از این، خرید قطعات و تجهیزات و لوازم مورد نیاز شرکت‌ها از طریق سامانه جامع تجارت با نرخ بازار توافقی بیش از ۶۷ هزار تومان تخصیص یافته که طبیعتا افزایش هزینه شرکت‌ها را با توجه به هزینه‌های جانبی به بیش از ۷۰ درصد نسبت به تیرماه افزایش می‌دهد.

همچنین بر اساس توضیحات ایرلاین‌ها شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی، هزینه اجاره اماکن واگذار شده به شرکت‌های هواپیمایی که صرفا به منظور ارایه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد بین ۱۰۰ تا ۳۵۰۰ درصد افزایش داده است. ضمن اینکه عوارض ایمنی پرواز‌های داخلی دریافتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هم در سال جاری افزایش سه برابری داشته است.

بر اساس توضیحات شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما به ازای هر ساعت صندلی ۴۰ دلار است و با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز، هر ساعت صندلی از یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده است. 

بنابراین برای تاب‌آوری صنعت هوایی و جلوگیری از زمینگیر شدن هواپیما‌های فعال کشور و به منظور پاسخ به تقاضای سفر‌های هوایی مسافران و ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و درآمد‌های شرکت‌ها افزایش قیمت بلیت هواپیما ضروری است.

با این حال شرکت‌های هواپیمایی با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و سایر ملاحظات نرخ هر ساعت صندلی خود را ۳۳ دلار عرضه می‌کنند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر
امروز دوشنبه ۱۷ آذر