محمد بهرامی سیفآباد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین و اینکه خودروهای ایرانی ۲ تا ۳ برابر استانداردهای جهانی بنزین مصرف میکنند، گفت: اگر خودروها با استاندارد بینالمللی در کشور تولید میشد، مصرف بنزین بهجای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز حدود ۶۰ میلیون لیتر خواهد بود که به معنای صادرات دهها میلیون لیتر بنزین در روز است.
دیدارنیوز: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است کاهش واردات بنزین بدون توجه به بهینهسازی به اجرای سیاستهای قیمتی منتهی میشود که مجلس به شدت با این مهم مخالف است چراکه فشارهای اقتصادی بیشتر به مردم و گران شدن تمامی کالاها به ویژه کالاهای اساسی را شاهد خواهیم بود.
به نقل از رسانه خانه ملت، محمد بهرامی سیفآباد به خلاءهای حوزه انرژی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: بودجه واردات بنزین در سال جاری ۹۰ هزار میلیارد تومان بود، اما برای سال آینده به ۶۵ هزار میلیارد کاهش پیدا کرده این در حالی است دولت در شرایط عادی باید این عدد را برای سال ۱۴۰۳ به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه کاهش بودجه واردات بنزین در قانون برنامه هفتم آمده است، اما این مهم به شرط هزینهکرد بودجه باقی مانده در حوزه بهینهسازی است، بنابراین دولت باید با در مسیر صرفهجویی در مصرف بنزین به استانداردسازی خودروهای موجود، واردات خودروهای با کیفیت، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی تجهیزات از تولید تا توزیع با هدف جلوگیری از پرتی، استانداردسازی بنزین تولیدی با هدف سوختن کمتر در خودروها و... اقدام کند در غیر این صورت کاهش واردات بدون توجه به بهینهسازی به اجرای سیاستهای قیمتی منتهی میشود که مجلس به شدت با این مهم مخالف است چراکه فشارهای اقتصادی بیشتر به مردم و گران شدن تمامی کالاها به ویژه کاهای اساسی را شاهد خواهیم بود.
بهرامی با بیان اینکه خودروهای ایرانی ۲ تا ۳ برابر استانداردهای جهانی بنزین مصرف میکنند، ادامه داد: اگر خودروها با استاندارد بینالمللی در کشور تولید میشد، مصرف بنزین بهجای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز حدود ۶۰ میلیون لیتر خواهد بود که به معنای صادرات دهها میلیون لیتر بنزین در روز است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مصوبه سال ۹۸ مجلس مبنی بر تبدیل بیش از یک میلیون دستگاه خودروهای بنزینسوز فعال در حمل و نقل عمومی به خودروهای دوگانهسوز CNG بهصورت رایگان اشاره کرد و گفت: اگرچه این مصوبه با هدف کاهش ناترازی بنزین به تصویب رسید، اما در سالهای اخیر اجرای آن کاملا متوقف شده است، ضمن آنکه عقبماندگیهای بخش تولید، کندی در تکمیل طرحهای توسعه پالایشگاهی و عدم اجرای پروژههای جدید را باید به دلایل ناترازی بنزین افزود.